Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Internetový balíček pro drobné a střední podnikatele

Čtenáři elektronických magazínů se mohou v poslední době dočíst o různých nových řešení na internetu. Včetně inovace platforem a hardwaru. Vše je velmi zajímavé, ale pro nejširší skupinu středních a drobných podnikatelů je toto špičkou ledovce. Jsou to právě oni, kdo potřebují jednoduché a rychlé řešení. Pokud jim některá řešitelská firma na začátku nedokáže přilákat alespoň uspokojivý počet návštěvníků stránek, jen těžko se vrhnou do kaskád e-businessu.

Přes rozmanitost metod a řešení začíná cesta drobného podnikatele na internetu právě prezentací. Tato fáze se v poslední době poměrně opomíjí. Ono není radno podceňovat právě první kroky.

Základem internetu jsou a nejspíše i budou webové stránky a elektronická komunikace. Neustále máme v tomto co zlepšovat. Jen navštivte stránky firem ve vašem okolí a zjistíte, kolik základních nedostatků a drobností by šlo vylepšit. Přitom postup v první fázi je vždy téměř stejný. Jen práce a komunikace s podnikateli, kteří v této oblasti jsou poprvé, vyžaduje více času a spolupráce. Jak by se stalo internetové hledání idylické, kdyby každá prezentace firmy měla alespoň základy typu: o firmě, nabízíme, kontakt. Rovněž kdyby byla správně registrována na všech hlavních vyhledavačích a obsahovala by správné příkazy pro vyhledávací roboty. Také by ubylo půlhodinové stahování špatně zpracovaného loga atd.

Je mnoho příkladů dobře vytvořených prezentací, kterým prostě chybí jen ten další krok v podobě registrací, e-mail marketingu atd. Bohužel vlastníka stránek na tuto problematiku nikdo neupozornil a on může být natolik zaměstnán svou profesí, že opravdu nemá čas hledat v čem je problém.

Literatury i odborných textů na toto téma je poměrně hodně. To je dobře, ale jen řada nadšenců při svém časovém vypětí má dostatek času pro řádné pročtení a zformování všech dobrých rad, kterých je dobré se při první tvorbě držet.

Po svých zkušenostech si dovoluji tento krok přirovnat ke krabicovému prodeji softwarových produktů.

Představme si situaci, kdy se obchodník s dekoracemi do bytu rozhodne začít působit na internetu. Říká si, že alespoň získá pár nových zákazníků. Stojí před ním ovšem mnoho malých překážek. Shánět firmu, která mu navrhne co a jak by mohlo vypadat. Rovněž neví co s adresou. Jak aktualizovat atd. Hlavně od začátku dost tápe ohledně ceny, kterou se dozví až po konzultaci a nechce být v rozpacích nad neúměrnou částkou.

Změňme situaci. Představme si, že tento člověk zajde do prodejny počítačů, které jsou v každém větším městečku alespoň dvě a zde se zeptá na webové stránky. Prodavač mu ukáže “krabici” na které je nápis typu: 1. krok prezentace podnikatele na internetu. V krabici bude k nalezení hlavně literatura a správné kontakty a samozřejmě i připojení k internetu zdarma. Na další okolnosti (modem, ISDN, pevná linka) se již může dravější podnikatel doptat v prodejně. Zajisté se najde dost prodejen, které budou za příslušnou provizi tyto produkty nabízet.

Základem krabice bude brožurka o cca 100 listech (krásným příkladem rychlého a informativního stylu je brožura od Computer pressu “Abeceda internetu”), kde se podnikatel dozví jednoduchou formou jak to vlastně na internetu funguje, principy atd. Podle této kuchařky si připraví své podklady. Sepíše co vše o sobě může říci, co nabízí, vyhotoví vhodné fotky prodejny a areálu. Po té zde nalezne kontakt na příslušnou firmu. Zde si objedná konzultaci (součástí krabice bude samozřejmě poukázka na tyto služby). Při návštěvě agenta je vše prodiskutováno a předáno. Do čtrnácti dní se může podnikatel na internetu (na s agentem vybrané adrese) podívat na svou prezentaci. Sepíše si veškeré dodatky a odešle je na řešitelskou firmu. Ta vše kompletně doladí a stránky zaregistruje na všech velkých českých a hlavních světových serverech. Závěrem obdrží zprávu o provedení včetně informací o umístění, heslech, přístupech a seznamu provedených registrací. Další pokyny ohledně správného uvádění na vizitkách, plakátech a billboardech nalezne právě v oné brožuře.

Co je důležité, již od začátku tento podnikatel ví, že na konci je funkční nehmotný produkt s pevně stanovenými službami, za který v prodejně zaplatí přibližně 5 000 - 6 000,-- Kč.

Možná se někdo může divit nad touto cenou, ale řešení v tomto rozsahu drobnému podnikateli pro začátek opravdu stačí. Cena by měla být také na spodní hranici z důvodů podnětu pro další práci s prezentací. Pokud bude podnikatel se zhotovitelem spokojen, určitě využije jeho služeb i v budoucnu, kdy zjistí výhody které mu prezentace přináší.

Samozřejmě přijde čas nutnosti obměny stránek a aktualizace, ale zde už může mít podnikatel volné ruce k využití jakékoliv řešitelské firmy.

Přes rychlé tempo vývoje internetu k e-businessu a elektronickým tržištím chci říci, že neustále zde zůstává velký prostor pro onu “pěšáckou” práci při tvorbě a zavádění nových prezentací. Není umění vytvořit složité a technologicky vyspělé řešení, ale najít kompromisní variantu a s ní cestu k nejširší skupině drobných podnikatelů.
Autor: Jan Pleyer
Datum: 31. srpna 2000



 Profil autora  

Jan Pleyer

Marketingový pracovník a konzultant v oblasti e-byznysu. Zabývá se oblastí public relation internetových projektů.
V současné době působí v e-aukce.com


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Radek Vašíček
Balíček
01.09.2000 10:21
mono
Tohle je e-komerce?
05.09.2000 17:10
Radek Šilhavý
5000-6000 není vůbec málo..
07.09.2000 22:14
Jan Dvořák
Balíček
24.10.2000 07:57