Akcelerátor – kdo by nechtěl urychlit?
Na našem trhu si v současné době začala hledat své místo nová iniciativa www.akcelerator.cz zaměřená na urychlení počátečního rozvoje českých technologických firem a následné zajištění financování, především rizikovým kapitálem. Berte toto prosím jako krátké představení této iniciativy a jejích současných partnerů.
Akcelerator.cz pomáhá technologickým firmám před vstupem investorů. Pomoc přichází skrze komunitu expertů a partnerů, kteří přináší akcelerovaným firmám své znalosti a zkušenosti z různých oborů (od právních aspektů a marketingu až po biotechnologie), společně se sítí osobních kontaktů. V současné době sdružuje akcelerator.cz na 20 expertů a desítku významných technologicky orientovaných společností. Nástrojem komunikace uvnitř komunity a její prezentace navenek je server www.akcelerator.cz. Zde lze nalézt veškeré informace o expertech, partnerech i akcelerovaných projektech. Anglická verze je dostupná na www.akcelerator.net.
Co tedy akcelerator.cz nabízí a co za to chce?
Předinvestiční zvyšování hodnoty (akcelerace) mladých technologických firem vychází především z podpory expertů a aliančních partnerů a přípravy manažerů pro jednání s investory. Akcelerace jednotlivých projektů probíhá cca několik měsíců a je završena získáním investora. Z pohledu investora lze akceleraci chápat jako proces identifikující a odstraňující zásadní rizika projektu, snižující některé náklady přechodu do dalších rozvojových fází a případně zvyšující konzervativně odhadované budoucí výnosy.
Ekonomický model akcelerator.cz je založený na podílu ze zprostředkované investice, který se dělí mezi aktivní účastníky akcelerace daného projektu. V některých případech je alternativně zvažována odměna ve formě obchodních podílů s tím, že účastníci akcelerace jsou odměněni až v delším časovém horizontu v okamžiku zpeněžení podílu. V obou případech jde o jednotky procent, takže odměna akcelerator.cz nepřesahuje obvyklou výši provize pro zprostředkovatele investice. Komunitu tvořenou zakladateli akcelertor.cz, experty a firemními partnery tak spojuje nejen společný zájem pomoci zajímavým technologickým projektům, případně zájem zviditelnit se na tomto poli, ale i společný finanční zájem.
Autor: Petr Palán
Datum: 4. dubna 2001
Petr Palán
Nezávislý eBusiness konzultant pracující pod značkou NALAPNET.COM
Působil mj. v Samba Digital Media, PricewaterhouseCoopers, Arthur Andersen
Zaměřuje se na využití moderních technologií v podnikové sféře pro zefektivnění informačních toků (interně/externě), logistiky a marketingu
29. června 2006
Firma Blue Pixel představuje Handywalk, mapy pro běžný mobil
22. června 2006
Aktuálně.cz předskočilo zprávy na iDnes.cz
20. června 2006