Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Newsletter 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Seznam pravděpodobně zvítězí i bez Sprace

Seznam nesmí podle předběžného opatření až do dalšího rozhodnutí soudu používat pro nabídku pracovních příležitostí doménu Sprace. Není však příliš pravděpodobné, že by toto rozhodnutí mohlo výrazněji ovlivnit šance Seznamu na úspěch. Pozice tohoto internetového portálu je totiž tak dominantní a důvěra jeho uživatelů tak velká, že dokáže na špici prorazit i když se mu ostatní snaží v tom zabránit za každou cenu.

Minulý týden vyvolalo pozornost řady médií předběžné opatření soudu, podle něhož nesmí internetový portál Seznam, takto nejnavštěvovanější server na českém Internetu, až do dalšího rozhodnutí používat doménu www.sprace.cz k nabídce pracovních příležitostí.

Návrh na předběžné opatření podala společnost LMC, jež sama provozuje servery Prace.cz, JOBS.CZ a HotJobs.cz. Je tedy přímým konkurentem služby Sprace. LMC se proto - podle všeho více než oprávněně - cítí být vstupem Seznamu na trh ohrožena. Navíc, jak vyplývá ze znění návrhu na přeběžné opatření, "je přesvědčen(a), že jednání žalovaného je v rozporu s dobrými mravy hospodářské soutěže".

Důvodem návrhu na předběžné opatření je především riziko, že názvy služeb Prace.cz a Sprace jsou si příliš podobné a mohlo by tudíž docházet k jejich záměně. Seznam by tak mohl, podle názoru LMC, parazitovat na dlouhodobě budovaném dobrém jméně služby Prace.cz.


Co si Seznam vybere, to dostane?

Nakolik je obava z možného "popletení" uživatelů obou služeb oprávněná, rozhodne až soud. V každém případě je jasné, že Seznam musí - byť dočasně - přestat využívat doménu, která zapadá do jeho brandingové strategie služeb, jako jsou například Sweb, Smobil, Sauto, Sreality a právě nedávno spuštěná a záhy "zakázaná" Sprace.

Podle všeho se ale Seznam s nastalou situací dokáže vyrovnat. Ostatně vzápětí poté, co rozhodnutí soudu obdržel, přemístil nabídku práce na doménu sprace.seznam.cz a na doméně www.sprace.cz nechal pouze vzkaz: "To, co hledáte, je na adrese sprace.seznam.cz," a dál vesele nabízí to, co dosud.

Předběžné opatření soudu úspěch Seznamu na poli zprostředkování práce pravděpodobně příliš neohrozí. Ptáte se proč? Odpověď je vcelku prostá - doména Sprace je v celém sporu tím nejméně podstatným faktorem. Pokud se totiž Seznam rozhodl stát se významným hráčem na on-line trhu pracovních příležitostí a dokonce za tímto účelem zakoupil od společnosti CP Online server Volna-mista.cz včetně zákazníků, je velmi pravděpodobné, že se mu podaří uspět.

Ne, že by byl Seznam neporazitelný - to není asi nikdo -, ale pokud správně využije potenciál více než 2,5 milionu unikátních návštěvníků za měsíc, bude velmi obtížné mu konkurovat. Své by k tomuto tématu jistě mohli říct třeba zástupci vydavatelství MAFRA (iDNES), kteří se jen těžko smiřovali s tím, že jejich zpravodajský portál pomalu ale jistě překonává konkurence v podobě serveru Novinky, právě ze stáje Seznamu.

Podobná situace je ale i v dalších oblastech, do nichž se Seznam rozhodl vstoupit. Právě zpravodajství je však tou oblastí, která odpověděla na otázku: "Jak to ten Seznam dělá?" MAFRA si nechala nedávno udělat průzkum, který mimo jiné ukázal, že Novinky zná opravdu jen málokdo (14 % uživatelů Internetu), zatímco iDNES zná 37 % uživatelů a - a to je právě ono - Seznam 13 % uživatelů Internetu (nemluvíme tady o znalosti značek obecně, ale o znalosti zdroje zpravodajství).

Seznam je tím místem, ze kterého uživatelé odskakují na zprávy Novinek. Ovšem podle mnoha z nich zůstávají i nadále na Seznamu a tudíž právě Seznam je tím, kdo zpravodajství poskytuje. Totéž samozřejmě platí i u dalších "Seznamovských" služeb, tedy i u Sprace.


Gigant, který umí svůj monopol využít

Nedávno jsem v jakési konferenci zaznamenal názor, že i Microsoftu hrozilo za zneužívání monopolu rozdělení, ale pozicí Seznamu se náš antimonopolní úřad nezabývá. Jistě, je to možná až příliš "drsný" názor, ovšem provozovatelé serverů v oborech, do nichž se Seznam "pustil" by s ním možná souhlasili.

Prostě je to tak, Seznam si za léta své existence vybudoval pozici, díky níž může uspět de facto v jakémkoliv oboru. Pokud bude jím nabídnutá služba alespoň dobrá, je schopen ji silou self-promotion protlačit až na samou špici a tam ji i udržet. Navíc tuto pozici dovede i náležitě prodat...
Autor: David Kozák
Datum: 27. dubna 2004



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz