Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

On-line služby a turistika

Z nejnovějších mezinárodních průzkumů vývoje on-line služeb vyplývá, že jednou z nejrychleji rostoucích oblastí je turistika. Z tohoto hlediska je pro nás zajímavý německý trh, jelikož Němci jsou již dlouhou dobu největším turistickým národem na světě a německých služeb tohoto druhu mohou bez problémů využívat i naši občané.

Německá Organizace pro ochranu práv spotřebitele (Deutsche Verbraucherschutzzentrale) se rozhodla prozkoumat, jak to s poskytováním daných služeb a ochranou spotřebitele vypadá: porovnávali nabídku jak on-line agentur tak klasických cestovek a internet se za výsledky vůbec nemusí stydět.

Naprostým vítězem se stal co do cenových relací a rychlosti. Test byl proveden následovně. Vždy dvojice testujících dostala stejný úkol: např. zařídit cestu do Londýna pro dva, včetně letenky, hotelu a vstupenek na určité těžko dostupné akce. V drtivé většině případů byl nakupující na internetu úspěšnější. Jen pro zajímavost – nejlepší nabídka na týdenní pobyt v New Yorku u klasického agenta byla 1260 DEM na osobu, na internetu 640 DEM. To je, myslím, velmi přesvědčivý argument.

Zajímavé ovšem je, že často si on-line testující pochvalovali i srozumitelnost nabídky a pocit, že získali maximum. Další často uváděnou výhodou, obzvláště u klientů z menších lokalit, byl fakt, že nemuseli pro zajištění služeb nikam jezdit. Jejich klasické protějšky naproti tomu velmi často měly pocit, že se agent moc nesnažil hledat dobrou nabídku, a neměly pocit, že byly opravdu kvalitně obslouženy. Pro mě se nejlepším důkazem převahy internetu stal případ, kdy jeden klasický cestovní agent nabídl svému klientovi, aby se zastavil zítra, že mu na internetu najde nejlepší nabídku :-) I to je možný způsob spolupráce.

Dalším zajímavým výsledkem je fakt, že ženy byly daleko skeptičtější, co se týče internetu. Zejména jim vadil fakt, že si v podstatě do poslední chvíle nebyly jisty, zda nenaletěly podvodníkovi. To je jistě podnět k zamyšlení pro internetové poskytovatele daných služeb, jelikož ženy mají dost velký vliv na výběr rodinné dovolené (mluvím tady o emancipovaném Německu, nejsem si jista stavem v českých rodinách).

Organizace pro ochranu spotřebitele nabídla několik rad, jak se takovému zklamání může člověk vyhnout. Tak především doporučují využívat služeb poskytovatelů s doménami v EU, jelikož tady platí striktní zákony na ochranu spotřebitele, které samozřejmě musí dodržovat i on-line firmy. Dalším důležitým vodítkem jsou uvedené informace o firmě: čím jsou transparentnější údaje o sídle, službách a cenách, tím větší je nadějě na spokojenost. Rovněž on-line poskytovatel má povinnost zaslat vám potvrzení rezervace (většinou se tak děje e-mailem), což je právně závazný dokument.

Jedno velmi důležité upozornění: jakmile kliknete na “nákup”, nemáte při současné legislativě nárok na stornování, záleží na solidnosti a vůli poskytovatele, zda vám takovou možnost nabídne. Ale již v brzké době bude v EU odsouhlasen zákon, podle kterého bude mít nakupující právo nákup stornovat do 7 dnů.

Já osobně mám velmi pozitivní zkušenosti s on-line rezervacemi. Vyzkoušela jsem jak rezervace přímo u hotelů, v tomto ohledu je velmi zajímavým příkladem Španělsko. Nejen že najdete spoustu nabídek jednoduše pomocí vyhledávacích serverů a stránky španělských hotelů v angličtině, na místě pak najdete hustou síť internetových terminálů jak v hotelech, tak ve veřejných prostorách (nádražích, muzeích atd.). Pokud ovšem volíte tento způsob rezervace musíte vlastnit kreditní kartu a být ochoten informace o ní sdělit secure serveru. Velmi výhodnou alternativou je služba www.hrs.com (německý server) , pomocí kterého si zařídíte on-line rezervaci, e-mailem vám pošlou její potvrzení včetně rezervačního kódu, a platbu provedete přímo na místě. Jejich ceny jsou skutečně neuvěřitelné: hotel v Berlíně, který je normálně nabízen za 145 DEM na den, jsem zde rezervovala za 90 DEM.

Kupodivu u rezervací letních dovolených jsem zatím nejlepší nabídky pro Evropu našla za oceánem. Jako paradox to zní jen na první pohled, zaoceánští turisté jsou velmi hýčkanou skupinou klientů a jejich masa dovoluje velmi výhodné ceny. Nemluvím tady teoreticky, již dvakrát jsem takto rezervaci uskutečnila a nemám jediný důvod ke stížnosti. Samožřejmě zase k tomu potřebujete kreditní kartu.

Pokusila jsem se vyhledat podobné služby i v českém prostředí. Tady mě výsledky již tolik nenadchly. U hotelů a cestovek jde většinou o kontaktní informace (tel, fax, adresa, v lepších případech aspoň náznak ceníku). Nejhorší to bylo s letenkami, většinou jsem zabloudila v labyrintu stránek a nedostupných serverů, takže jsem to po nějaké době prostě vzdala (internetový nakupující je pověstný svou netrpělivostí). Nemluvě o tom, že drtivá většina stránek byla k dispozici pouze v češtině. Dodávám, že to jsou mé subjektivní dojmy, ráda vyzkouším na doporučení fungující službu.

Když si uvědomím, kolik návštěvníků do ČR ročně přijíždí, tak by si asi české firmy neměly nechat ujet vlak. Dobrým začátkem je spolupráce s mezinárodními servery typu HRS. To ovšem vyžaduje, aby si hlavně hotely uvědomily nutnost investovat do kvalitní internetové prezentace. Předpovědi pro vývoj on-line turistiky jsou totiž velmi příznivé a byla by škoda se na vývoji nepodílet. Turistika je jedním z perspektivních odvětví naší ekonomiky a byla by škoda nechat všechny zisky mezinárodním firmám.
Autor: Ľubica Domanová
Datum: 10. dubna 2000



 Profil autora  

Ľubica Domanová

Zakladatelka české pobočky Ashburn International
Business Development Director Ashburn International
Poradce pro oblast internetového podnikání


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz