Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Internet je mezi retailovými prodejci stále populárnější

Retailoví prodejci se Internetu poměrně dlouho zdárně vyhýbali. I když výsledky řady internetových obchodů jednoznačně dokazovaly, že jeho obchodní potenciál je velký. Dnes je ale situace zcela odlišná. Ostatně dokazují to i aktuálně zveřejněné výsledky průzkumu společnosti the e-tailing group, podle nichž stále více retailových prodejců klasické prodejní kanály kombinuje s Internetem. A nejedná se přitom o žádné malé "ryby"...

Internetovému obchodu v oblasti prodeje koncovému zákazníkovi (retail) vévodí firmy jako je Amazon a eBay (v USA) nebo Internet Mall a Obchodní-dům.cz (u nás). Králové "kamenného" retailu se v těchto žebříčcích téměr neprosazují. Nebo možná by bylo lepší říci, že až dosud se neprosazovali.

Ano, samozřejmě, velké "kamenné" řetězce mají mnohonásobně vyšší obrat než ten největší internetový obchod, ale přesto se jim na Internetu zatím příliš nedaří. Důvod ovšem není ani tak v jejich neschopnosti, jako spíš v tom, že o expanzi na Internet poměrně dlouho nejevili zájem. Jako by jim nepřipadal dost dobrý pro jejich podnikání.

Situace se ale v posledních letech mění a zájem klasických prodejců o Internet roste. A roste poměrně hodně. Ukazují to mimo jiné i výsledky nedávno zveřejněné studie "The Merchant Speaks 2004", kterou zpracovala společnost the e-tailing group.

Na rozdíl od dřívějších dob se přitom prodejci nebrání kombinaci jednotlivých prodejních kanálů. Mnozí už totiž přišli na to, že není dobré spoléhat výhradně na jediný způsob oslovení zákazníka. Když už jednou něco nabízejí, proč by to nemohli nabízet prostřednictvím více prodejních kanálů? Vždyť každému zákazníkovi vyhovuje jiný způsob nákupu?

Kombinace více prodejních kanálů je podle všeho výhodná. Nasvědčuje tomu především fakt, že počet firem, které při prodeji kombinují jak klasický "kamenný" obchod, tak katalogový prodej a prodej na Internetu v USA v loňském roce vzrostl z 26 na 37 procent.


Využívané kombinace prodejních kanálů


Prodejní kanály20032004
pouze Internet
14 %
25 %
Internet + katalog + kamenný obchod
26 %
37 %
Internet + katalog
46 %
20 %
Internet + kamenný obchod
14 %
17 %

Ve výsledcích si rovněž můžete povšimnout, že poměrně radikálně poklesl počet prodejců kombinujících pouze "neosobní" prodejní kanály, tedy Internet a katalogový prodej. Nechtěl bych spekulovat o příčinách tohoto vývoje (už proto, že nemám k dispozici přesnější data a výzkum probíhal v USA, kde se trh přeci jen chová malinko jinak než u nás), ale vypadá to, že zákazníci si přeci jen více potrpí na jakousi jistotu v podobě "kamenné" prodejny a výhradně virtuální prodejci je tolik "netáhnou".
Autor: David Kozák
Datum: 14. dubna 2004



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz