Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Zlomový rok 2003

Skončil rok 2003. Nastal tak - jako obvykle - dobrý důvod k rekapitulaci. Jaký byl právě uplynulý rok z hlediska e-komerce? Podle všech průzkumů velmi úspěšný. Parametry, které měly růst, rostly. Ty, které měly klesat, klesaly. Že by skutečně nastal tak dlouho očekávaný zlom? Uvidíme.

Rok 2003 byl v oblasti e-komerce podle všech dostupných informací velmi úspěšný. Vzrostly tržby internetových obchodů, zvýšil se počet uživatelů Internetu, český doménový trh byl konečně deregulován. Přesto však zůstalo jedno negativum - nevyžádaná pošta. Rok 2003 se do historie spamu zapíše "zlatým písmem" - v prosinci dosáhl podíl nevyžádaných zpráv na celkovém počtu e-mailů 56 procent, což je skutečně hodně vysoké číslo (v roce 2002 to bylo "pouze" 34 procent).


Pozitivní růst tržeb

Objem předvánočních internetových nákupů byl zhruba čtyřnásobný oproti loňskému roku. Navíc se objevily některé novinky. Uživatelé častěji nakupovali dražší zboží a navíc - letos poprvé - byly při nákupech v on-line obchodech poměrně zhusta využívány různé spotřebitelské úvěry.

Obdobně pozitivní vývoj zaznamenaly předvánoční tržby na Internetu také ve Spojených státech. Výzkumná agentura Forrester Research očekávala rekordní výsledky. Tržby se podle předpokladů firmy měly meziročně zvýšit o 42 procent na 12,2 miliardy dolarů. Poměrně problematickou oblastí však zůstává ziskovost internetových obchodů. Kvůli výrazným slevám a bezplatným dodávkám zboží se zisk firem příliš nezvýší. Naopak, některým by se tato cesta mohla stát osudnou.


Internetové reklamní výdaje opět začaly růst

Podle zprávy společnosti eMarketer měly internetové reklamní výdaje v USA v roce 2003 dosáhnout 6,9 miliardy dolarů. V loňském roce dosáhly jen 6 miliard. Po několika letech poklesu tak poprvé došlo k pozitivní změně. Odborníci přitom s optimismem hledí i do budoucna. Na rozdíl od druhé poloviny devadesátých let však asi nejde o nereálné úvahy.

Pozitivní vývoj v roce 2003 zaznamenal také evropský trh on-line reklamy. Meziroční růst měl podle Forrester Research dosáhnout 12,5 procenta.

Nerostou však jen reklamní výdaje. Mění se i reklamní trh. Noví uživatelé lákají nové inzerenty, pro které byl Internet coby reklamní médium dosud nezajímavý. Díky tomu je dnes internetová reklama součástí mediamixu všech větších zadavatelů reklamy. Navíc roste i zájem malých a středních firem, které on-line reklamu zatím příliš nevyužívaly.


Reklamní e-maily se vyplatí

Rok 2003 nebyl jen ve znamení nevyžádané elektronické pošty. Řada průzkumů potvrdila, že cílené a vyžádané reklamní e-maily patří k nejefektivnějším formám reklamy. Podle průzkumu agentury DoubleClick reaguje na dobře cílené a vyžádané reklamní e-maily 8,3 procenta oslovených uživatelů. To je jedna z nejvyšších hodnot response rate (míra reakce) mezi reklamními médii.

Studie americké The Direct Marketing Association navíc ukazuje, že investice do e-mailových marketingových kampaní vykazují výrazně vyšší návratnost než jiné druhy marketingové komunikace. Při práci s existujícími zákazníky je průměrná návratnost investic (ROI) 14,2. Televizní reklama s možností bezprostřední reakce přitom podle citované studie dává ROI jen 8,4 a klasický direct mail 7,2.


Český Internet zažil rekordní rok plný změn

Podle Zprávy o českém internetovém trhu, kterou vydala mediální společnost ARBOmedia, výrazně rostla návštěvnost českých internetových serverů. Dokonce i "slabé" letní měsíce, kdy díky prázdninám a dovoleným pravidelně klesá počet uživatelů, překonaly v počtu návštěvníků maxima roku 2002. Rostl také počet uživatelů připojených z domova.

Postupně se mění i věková struktura českých uživatelů Internetu. Bezkonkurenčně nejsilnější skupinou jsou uživatelé mladší 34 let, kterých je 64 procent. Rostl však také počet starších uživatelů. Asi nejzajímavější je nárůst podílu uživatelů starších 60 let, kteří se na celkovém počtu podíleli až 7 procenty.

Český Internet zažil v roce 2003 také jednu velkou událost. Správu domén .CZ již od 15. září oficiálně nezajišťuje jen monopolní Cz.NIC. Držitelé domén si tak mohou vybírat z více nabídek komerčních Registrátorů. Pro zajímavost - v současné době jich je podle seznamu Cz.NIC sedmnáct.


Internet - významný zdroj informací

Podle společnosti Yankee group tráví evropští uživatelé Internetu on-line stejně a nebo více času než sledováním televize. Podle tohoto zdroje tráví 52 procent uživatelů širokopásmového připojení na Internetu ve svém volném čase denně tři hodiny. Mezi uživateli vytáčeného připojení jich je přitom jen 26 procent.

Podle průzkumu pro European Interactive Advertising Association je Internet používanějším informačním zdrojem než časopisy. Zatímco hledáním informací na Internetu stráví uživatelé 10 procent času, nad časopisy stráví 8 procent. Bezkonkurenčním vítězem však stále ještě zůstává televize. Jejím sledováním tráví respondenti průzkumu 41 procent svého času.


Miliony na závěr

Rok 2003 byl významný také v oblasti obchodu s doménovými jmény. Poprvé od roku 2000 totiž byla internetová doména prodána za milionovou sumu v dolarech. Konkrétně šlo o částku 1,3 milionu dolarů. Prodávala se doména men.com a obchod byl realizován v prosinci.

Ekonomické poučky říkají, že nejlepším regulátorem je trh. Snad tedy můžeme být ve vztahu k roku 2004 optimisty. Vzhledem výše citovaných údajů by totiž mělo být jen a jen lépe.
Autor: David Kozák
Datum: 6. ledna 2004



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz