Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Evropa má potenciál tvořit stálejší projekty

Slovo podnikání či podnikatel vyvolá jinou představu v Čechách, jinou v Americe a úplně jinou v Japonsku. Proč? Když se setkávám s podnikateli, nerozlišuji je podle jejich oboru činnosti, ale dle toho, jak se k podnikání staví.

Nevidím rozdíl mezi podnikateli nové a staré ekonomiky. Navíc většina podnikatelů z oblasti e-komerce nyní souhlasí s tím, že takzvaná "Nová ekonomika" je jen zrychlením té "Staré". Rozdíl mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem (ve smyslu poskytovaní volných míst) je především v přístupu k práci. Jak poznám podnikatele od podnikavce? Dle ovoce poznáte je. Tedy podívejte se na výsledky jejich činnosti. Slova a teorie jsou jedna věc, ovšem přivést je k životu, bych nazval uměním.

Americký přístup k podnikání je brán, často až křečovitě, jako vzor pro ostatní. Američan se snaží podchytit příležitost a nepustit ji. Pravdou je, že v nalézání nových obchodních příležitostí jsou jedničkou. Otázkou zůstává, zda-li často nejde o uměle vyvolanou snahu modulace nabídky s poptávkou. Američané jsou tvrdí v obchodních jednáních, ovšem nepřezírají vás tak, jako Němci. A je na ně i více spolehnutí, než například na Italy. Uměním Ameriky, respektive Spojených Států, je prodat cokoliv a komukoliv. Není náhodou, že právě v USA jdou na dračku knihy a semináře na témata typu "Jak úspěšně podnikat", na ni navazující "Jak zbohatnout" a čím dál více i kurs " Jak být sebevědomý". Ten poslední by se hodil nejednomu českému obchodníkovi.

V dnešním Japonsku podnikatelský duch spíše skomírá. Ty tam jsou doby zakladatelů firem jako Sony. Ještě v 80. letech minulého století Japonci těžily z poválečné expanze a kreativity svých podnikatelů. Nyní je zde těžké začít podnikat ve velkém. Především kvůli špatné podpoře ze strany státu a systému vzdělávání, kdy je více kladen důraz na "biflování", než na samostatné myšlení.

Evropa se chová, na rozdíl od Ameriky a Japonska, jinak. Američan jde ve stylu "know-how", tedy vědět jak. Naproti tomu v Evropě se více staráme o systém "know-why", vědět proč. Evropa má hlubší myšlení. Tento rys, ať se to někomu bude zdát nesmyslné, se nejvíce projevuje v Čechách a na Moravě. Máme potenciál vytvářet projekty s hlubší podstatou, tedy s delším životním cyklem. Neotáčejme se vždy po americkém vzoru, nechť najdeme vzor po němž se bude otáčet celý svět.
Autor: Martin Žalmánek
Datum: 7. března 2002



 Profil autora  

Martin Žalmánek

Student ekonomie a managementu na MZLU v Brně
CEO a zakladatel or2be.cz


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz