Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Vánoce na Internetu budou rekordní - alespoň v USA

Předvánoční období představuje pro většinu prodejců dobu hojnosti. Řada z nich k tomuto období upíná svou mysl po většinu roku. Někteří jdou dokonce tak daleko, že bez skurpulí přiznávají, že nebýt Vánoční nákupní horečky, už dávno by museli zavřít. A to samé platí i v oblasti internetových obchodů. Letošní rok by však měl být ještě lepší. Doslova žně, které internetoví prodejci nyní prožívají, by měly přinést rekordní výsledky - minimálně v USA.

Vánoce jsou pro většinu lidí především svátky klidu a míru. Pro obchodníky jsou ale časem největšího shonu. Vánoce z hlediska počtu objednávek a tržeb představují nejdůležitější období v roce. A totéž platí i pro internetové prodejce. Jsou mezi nimi tací, kteří by bez výrazného nárůstu tržeb ve vánočním období nepřežili.


Optimismus Forrester Research

Zvláštní pozornost věnovala předvánočním nákupům na Internetu průzkumná agentura Forrester Research. Zpráva, kterou s výsledky výzkumu vydala, je přitom poměrně hodně optimistická. Tržby amerických internetových obchodů by podle ní o letošních vánocích měly dosáhnout rekordní úrovně.

Z výzkumu ovšem vyplývá také jedno ne zrovna optimistické zjištění. Kvůli slevám a slibované bezplatné dovážce zboží totiž nemusejí být všechny obchody rentabilní. Pro prodejce, kteří jsou v zisku, jsou vánoce příjemným způsobem jak vylepšit cash-flow jejich firmy. Bez ohledu na slevy a bezplatný rozvoz. Zato pro firmy balancující na hraně rentability může být tento přístup sebevraždou.

Celkové tržby amerických internetových obchodů by podle Forrester Research měly letos dosáhnout 12,2 miliardy dolarů. To je o 42 procent více než v loňském roce. Zisky těchto firem by však nijak významně růst neměly, a to už tak pozitivní zjištění není.


Ženy nakupují častěji než muži

Ze zprávy Forrester Research vyplývá ještě jedna zajímavá informace. Ta sice přímo neovlivňuje růst tržeb, je však poměrně hodně důležitá pro marketingové pracovníky, kteří připravují komunikační kampaně internetových obchodů. Zatímco ještě loni vládli internetovým obchodům s přehledem muži, letos by podle průzkumu mělo poprvé prostřednictvím Internetu nakoupit více žen.

Internet se tak postupně stále více podobá "kamennému" světu. Důvod je jednoduchý - tak jak roste počet uživatelů Internetu, mění se jeho demografická struktura. Pomalu ale jistě tak Internet ztrácí pozici exkluzivního klubu počítačových "šílenců" a zlaté mládeže a transformuje se v prostředí pro běžné uživatele.

Očekávaná převaha žen nakupujících prostřednictvím Internetu je pozitivní zprávou, kterou - pakliže se potvrdí i v reálu - jistě ocení řada firem, pro které byl Internet dosud jen okrajovou záležitostí. Třeba právě proto, že většinu jejich produktů kupují ženy.


Vliv počasí

Úspěch internetových obchodů (nejen v předvánočním období) v USA však neovlivňují jen slevy a bezplatné dodávky objednaného zboží. Poměrně velký vliv na zájem o on-line nákupy mají i nejrůznější vrtochy počasí.

V USA je to případ sněhových bouří a kalamit. V takovém počasí je totiž lepší zůstat doma a to zvyšuje pravděpodobnost, že se zákazník posadí k počítači a objedná si zboží prostřednictvím Internetu.


Vánoce na českém Internetu

Také pro české obchodní servery je předvánoční období časem hojnosti. Nepřímo to ostatně potvrzuje i v těchto dnech zveřejněná prognóza vývoje české ekonomiky Českého statistického úřadu. Ta vychází mimo jiné i z období předvánočních nákupů, které letos začalo poměrně brzy. Podle této zprávy dosahuje česká ekonomika rekordních výsledků a tomu odpovídá i růst tržeb obchodníků, včetně těch internetových. V tomto směru nárůst jejich obratu kopíruje zjištění Forrester Research.

Jaká budou skutečná čísla, se dozvíme už v lednu. Věřím, že se s námi o své výsledky internetové obchody podělí.
Autor: David Kozák
Datum: 11. prosince 2003



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz