Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Zlatý důl aneb éra digitálního věku

Tak jako kdysi zlatokopové vyráželi do divokých končin Aljašky, tak dnes vyrážejí zlatokopové "nové doby" do nekonečných digitálních končin. Je tedy dobré vědět, kde se ono bájné Eldorádo nachází.

Musím se přiznat. Když začala internetová horečka, někdy kolem roku 1995 a 1996, byl jsem i já propadlý tomuto nadšení. Také jsem si myslel, že stačí málo k tomu najít ten kousek zlata.

Doba kamenná - vyhledávače, seznamy, portály, vortály

Procházel jsem se několika adresami napsanými na kousku papírku. Hledal jsem, avšak marně. Pak mi kdosi zašeptal kouzelné slůvko - vyhledávač. A tu se teprve otevřel širý svět internetu přede mnou. Název vyhledávač je příznačný, neboť to byl první úkol a také dodnes bývá těchto on-line aplikací. Hrdý název portál pak patří těm, jež k možnosti hledání stránek a webů přiřadily další služby : všeobecné zpravodajství, e-ziny. Především pak služby, poskytované dosud za úplatu, zdarma : emailové schránky, hosting stránek.

Obchodní model je založen na principu přilákání co nejvíce počtu uživatelů, pro něž pak najdeme inzerenty ochotné zaplatit si reklamní prostor. Zde se dostáváme k problému reklamních proužků. Inzerent platí za počet zobrazení. Co však je pro něho důležité? Vědět kolik uživatelů opravdu shlédlo reklamu (či lépe, kolik uživatelů jí bylo ovlivněno). Procento zaujetí nelze sledovat počtem kliknutí na daný proužek. Ovšem spoléhat se na počet zobrazení je také mylné. Metoda výpočtu nemusí být správná a už vůbec ne daná čísla. Praxe potvrzuje, že nejlépe je směrovat zboží potravinářské, bílou techniku, elektroniku na portály, exkluzivní zboží pak spíše na vortály a e-ziny s konkrétní tématikou. Reklamu několikrát opakovat v určitých časových intervalech. Design proužku by měl být výstižný a výrazný, ne však křiklavý či matoucí. Budete-li budovat portál či vortál, zkuste již předem si zajistit inzerenty. Ušetříte si případná zklamání.

Servis, jako tvorba reklamy a její prezentace s následným zhodnocením či poradenstvím, by měl být součástí služeb pro zákazníka. Začít provozovat dobrý portál vás bude stát velmi mnoho úsilí a finančních prostředků. Neboť v úvahu musíme vzít již konkurenční služby. Ty jsou dnes na vysoké úrovni. Dále kvantitativní obsahová složka, exklusivita jména či historie firmy jsou také vaše alternativní náklady. Portál centrum.cz například potřeboval několik desítek miliónů korun jen na reklamní akce. Takže nepočítejme, že rozjedeme stejný portál za 200 000 Kč. A přece zde je příležitost. Netradiční design, místo služeb zdarma kvalitní placené služby. A tady se dostáváme k jakému si protipólu portálu - vortálu. Buďte odborníky a specialisty. Stále větší potřeba konkrétních služeb a informací, za které budeme ochotni zaplatit, bude stoupat. Malý příklad. Máte-li znalosti a zkušenosti v oblasti cestování, spousty fotek z cest, kontakty na cestovatele, znalost prostředí cestovních kanceláří. Pak máte i kvalitní vortál. Platí se za přidanou hodnotu - exkluzivní informace, služby. Příjem bude tvořit pronájem reklamní plochy, placené odkazy, platby za exkluzivní články o cestování a exkluzivní informace (např. pomocí mikroplateb).

Doba železná - virtuální obchody

Obchody začaly vznikat jako houby po dešti. Ne však všechny houby jsou jedlé, ne všechny jsou chutné. Jste-li živnostník - prodávejte buď exkluzivní zboží (exkluzivní nerovná se drahé). Jen tak se vyrovnáte s velkou konkurencí na trhu - nabídnete-li něco, co nelze jinde sehnat. Jste-li velká firma pak prodávat zkuste cokoliv. Jen určitě vytvořte systém slev a rabatů. Zboží s nízkou cenou prodávat po více kusech. Teprve objednávka nad 2000 Kč se vám plně vyplatí. Při nižších objednávkách se utopíte v nákladech. Vyšší cena pro vás také znamená větší operativnost. Například cenu dopravy zahrnete již do ceny zboží. Vždy fungující logistika. Část zboží skladem, část s možností okamžitého dodání.

Doba bronzová - B2B

Jestliže sféra B2C byla první, kdo rozšířila internet mezi veřejnost, pak B2B ji dodala punc serióznosti. B2B portály jsou si strukturou velmi podobné s portály B2C. Katalog firem, služby, zpravodajství, hostování atd. Velmi populární jsou dnes e-tržiště či aukce. Hlavní předností těchto on-line aplikací je, jak všichni svorně tvrdí, úspora nákladů a to ve výši 5 až 20%. Nezapomeňte však, že se jedná jen o nástroj. Záleží na uživateli jak je schopný s nástrojem pracovat. Zde je zase šance pro využití internetu jako komunikačního nástroje pro firmy zabývající se školením a výukou. Domácí výuka s přítomností virtuálního učitele.


Zlatá éra - svobodná povolání, aplikace na míru

Možnost ukázat světu svůj talent přináší obrovské možnosti umělcům všech směrů. Obsah webů naplněných fotografiemi, texty, hudbou je zpoplatněn. Za jednu stáhnutou fotku nebo hudební skladbu zaplatíte krytými virtuálními penězi. Peníze půjdou umělci a ne obchodní mafii. Cenové ocenění nehmotnému statku bude se přibližovat svému ideálu. Aby to vše mohlo fungovat, je potřeba psát aplikace šité na míru ne hromadnému trhu, ale konkrétnímu zákazníkovi. Poradenství a nehmotné statky budou doménou tohoto století. Vítejte v budoucnosti.
Autor: Martin Žalmánek
Datum: 14. srpna 2001



 Profil autora  

Martin Žalmánek

Student ekonomie a managementu na MZLU v Brně
CEO a zakladatel or2be.cz


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz