Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Jak si stojí e-komerce v Evropě?

I ten nejskeptičtější pozorovatel dění v on-line obchodování na území Evropy musí uznat, že se pomalu začínají hýbat ledy… Zatímco si mnoho zákazníků na pohodlný způsob utrácení peněz už zvyklo, je ale podle americké společnosti Forrester Research stále více těch, kteří ještě preferují fronty v obchodech nebo to tak zvané “osahání si věci” před vlastní koupí.

Hlavním důvodem jejich počínání je pak hlavně nedostatek zkušeností, nedůvěra a hlavně nepotřeba nákupu přes internet.

V současné době pouze 4% domácností v pěti zemích, kde byl uskutečněn průzkum ( Francie, Německo, Nizozemí, Švédsko a Velká Británie), má zkušenosti s on-line nákupem v posledních třech měsících. Tito zákazníci jsou celkem důvěrnou kopií průkopníků e-komerce ve Spojených Státech – tedy vzdělaní muži z velkých měst s nadprůměrnými příjmy, kteří hlavně kupují hudební nosiče, knihy a software.

Zajímavý je i ten fakt, že evropská e-klientela celkem viditelně demonstruje kulturní rozdíly, které reflektují “národní” modely v preferovaných platebních způsobech a způsob doručení zboží.

Podívejme se ale na evropského e-zákazníka trochu podrobněji. Ten, v současné době, spadá do jedné ze čtyř hlavních kategorií s vlastními způsoby a odlišnostmi : Internetoví průkopníci , “NEXT” generace , potenciální klientela a tzv. skupina bez zájmu.

Za internetové průkopníky jsou pochopitelně považováni ti, kteří byli mezi prvními uživateli internetu. Tuto skupinu hlavně definuje velký optimismus, co se všech nových technologií týče. Více než 60% těchto zákazníků využívá služeb e-bankovnictví a celých 36% nějakým způsobem investovalo v oblasti internetu.

Zákazníci z “next” generace jsou on-line celkem krátkou dobu, ale jsou již velmi aktivní. Průměrně stráví na internetu týdně 5.4 hodin. Jsou zaměřeni hlavně na oblast zábavy a to, jak v jejich on-line aktivitách, tak v nákupech zboží. Pokud pak nakupují on-line, tak je pro ně rozhodujícím faktorem cena. Pokud jde o skupinu “potenciální klientely”, tak zde jsou ti, kteří jsou na internetu méně než dva roky a ještě služeb e-komerce nevyužili. Hlavním problémem je jejich nedůvěra k novému médiu, stejně tak jako nepříliš velký zájem o nabízené zboží. Tento segment by ale měl postupně zanikat s překonáním obav o bezpečnosti platebního styku společně s uvědoměním si jednoduchosti a pohodlí při nákupu na internetu. No, a konečně, skupina bez zájmu, která tvoří cca 40% evropské on-line populace, nemá v nejbližších 6 měsících žádné plány zkusit nákup přes internet.

Také již existuje určitá predikce a ukazují to i současné trendy, že příštích pět let budou e-komerci ovlivňovat hlavně rozdílné kulturní a národnostní prvky. Jednoduchý příklad : expanze módních i-projektů ve Francii a stránky srovnávající cenu zboží v Nizozemí…

Pozitivní zprávou pro všechny ovšem zůstává, že e-komerce má v Evropě už “porod” za sebou a že celých 90% ze stávajících zákazníků hodlá nakupovat přes internet i nadále.


Autor: Martin Hošek
Datum: 18. února 2000



 Profil autora  

Martin Hošek



 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz