Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Go Digital: Malé a střední firmy u nás nezaostávají za Evropou

Iniciativa Evropské komise nazvaná Go Digital má pomoci malým a středním firmám zapojit se do elektronického obchodování. V rámci stejnojmenné konference byly prezentovány výsledky výzkumu připravenosti firem z této kategorie na digitální věk.

21. května se konala konference Go Digital - na přechodu k elektronickému podnikání, kterou uspořádaly v Jednacím sále Senátu v Praze sdružení BMI, Úřad pro veřejné informační systémy (ÚVIS) a senátní výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu za podpory společností TELE2, Redbus Interhouse (Czech), mezinárodního konsorcia ENERGIA a společnosti Unicorn.

Konference se uskutečnila necelý týden poté, co v Bruselu proběhl Go Digital Summit, na kterém byly shrnuty výsledky a zkušenosti získané během prvního roku existence iniciativy Evropské komise Go Digital, jejímž cílem je pomoci malým a středním firmám zapojit se do elektronického obchodování. V rámci této aktivity běží přes 60 projektů, které ověřují ve více než 400 malých a středních evropských firmách nové technologie charakteristické pro informační společnost.

Pražská konference proběhla ještě před přistoupením České republiky ke Go Digital, které umožní čerpat prostředky ze společných evropských fondů na podporu této iniciativy také českým firmám. Těm zatím může být užitečný nový portál BusinessInfo.cz, rovněž představený na konferenci. Tento integrovaný systém informací pro podnikání a export uvedly do provozu v březnu Ministerstvo průmyslu a obchodu a Czech Trade ve spolupráci s více než 20 partnery. Jeho cílem je integrovat relevantní informace na jednom místě, vytvářet obsah a informace s přidanou hodnotou, například různé průvodce typu "Jak exportovat", umožnit dynamické vyhledávání na webech různých institucí.


Připravenost malých a středních firem

V rámci konference Go Digital byly představeny také výsledky rozsáhlého výzkumu, který podle zadání sdružení BMI a TELE2 uskutečnila agentura DEMA.

V připravenosti na elektronické obchodování podle této studie malé české firmy nezaostávají za Evropou: pouze ve Finsku, Švédsku, Dánsku, Rakousku a Německu je připojen k internetu větší podíl malých a středních firem než v Česku. Přístup k internetu má 78 procent tuzemských malých a středních firem do 100 zaměstnanců. Také v dalších aspektech připravenosti na e-business nejsou české firmy v průměru za podniky ze zemí Evropské unie nijak zvlášť pozadu.

Graf: Připojení malých a středních firem k internetu



Podle představitelů BMI, se řada bariér v rozvoji e-businessu v malých a středních firmách identifikovaných ve výzkumu shoduje s překážkami, které jsou popsány v průzkumu na stejné téma, realizovaném nedávno v členských zemích EU. Patří k nim zejména nízká úroveň znalostí informačních technologií a internetu a nedostatečná znalost konkrétních přínosů elektronického obchodu. Tyto dva důvody pokládá za hlavní bariéru dohromady 45 procent tuzemských malých a středních firem.

Hlavní překážky rozvoje e-obchodu mezi firmami:
    28 % - nízká úroveň znalostí o IT a internetu
    17 % - nedostatečná znalost přínosu e-obchodu
    17 % - bezpečnost transakcí a dat
    10 % - technologická nevybavenost firem
    8 % - malý rozsah českého trhu
    7 % - problém plateb přes internet
    7 % - nedostatečný právní rámec
    5 % - malá ochota manažerů pro technologické změny
    1% - jiné

Velmi rozdílné byly podle autorů výzkumu reakce respondentů na otázky. Některým se zdály značně odborné, řadu výrazů respondenti neznali (outsorcing, webhosting, Evropská komise), ostýchali se sdělit, že vlastně nemají představu, jak internet v podniku využít. Obtížný byl rozhovor ve firmách bez internetu – vůbec nemají ponětí, k čemu by jim byl, pokládají jej za zábavu. Někteří naopak dávali znát svůj přehled.

Další část výsledků tohoto výzkumu přineseme příště.

Autor: Pavel Hrůza
Datum: 28. května 2002



 Profil autora  

Pavel Hrůza

Partner společnosti 24Snails.com Media Production.
Konzultant v oblasti webových služeb a marketingu.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz