Souboj s Dell je teprve na začátku (rozhovor s M. Košutem z Compaqu)
Společnost Compaq Computer jmenovala 4. dubna pana Martina Košuta (1970) do pozice E-Commerce Business Development Manager pro region střední, jižní a východní Evropy, středního východu a Afriky.
Na tomto nově vzniklém postu bude M. Košut vyvíjet a zavádět standardní řešení e-komerce (včetně internetových obchodů) zaměřené zpočátku na trh malých a středních podniků (SMB) v Evropě. Pan. Košut bude sídlit v Mnichově, jeho přímým nadřízeným bude Andrew Farnsworth, ředitel divize obchodního plánování, Compaq BDG. Jmenování M. Košuta do nové pozice reflektuje jeho profesionální dovednosti a úspěchy projektu CompaqPlus, prvního internetového obchodního nástroje Compaqu v Evropě, který M. Košut vytvořil.
Při této příležitosti jsem pana Košuta požádal o rozhovor.
E-komerce: Compaq Computer oznámil zvýšení svého obratu za 4. čtvrtletí roku 1999 na 10,5 mld. dolarů, což znamená nárůst o 14%. Jak se v tomto období dařilo české pobočce Compaqu?
M. Košut: "Jak víte, Compaq nezveřejňuje detailní výsledky v jednotlivých zemích, nicméně u nás jsme měli dobrý kvartál."
E-komerce: Na konci roku jste v Connect!u uvedl, že přes CompaqPlus jde více než 70 % uzavřených obchodů ze segmentu malých a středních firem. Jak si váš internetový obchod vede v 1. kvartále letošního roku?
M. Košut: "Pokračujeme v podobném duchu, v Q1 jsme realizovali v rámci CompaqPlus obchody za více než 120 mil. Kč."
E-komerce: Compaq Computer loni v červenci oznámil, že napodobí strategii přímého prodeje počítačů přes internet firmy Dell Computer a pokusí se tak tímto krokem předstihnout tohoto svého tradičního rivala. Firma Dell Computer však nedávno prohlásila, že se jí podařilo odsunout Compaq z místa světové jedničky v prodeji počítačů. Znamená to, že změna obchodní strategie selhala?
M. Košut: "Nejsem si vědom skutečnosti, že by nás Dell předstihl celosvětově v prodeji PC. Pravděpodobně se jedná o mystifikaci nebo o záměnu s údaji o prodeji v USA, kde je od třetího kvartálu loňského roku skutečně Dell před Compaqem. Nicméně zpět k otázce. Myslím, že je ještě příliš brzo hodnotit výsledek našeho vzájemného klání. Obě firmy dokázali utrhnout jablka ze spodních větví stromu – získat velké zákazníky na rozvinutých trzích. A nutno uznat, že zde byl Dell v poslední době o něco obratnější než my. Avšak zbývá očesat ještě většinu stromu - trh malých a středních podniků, spotřebitelský trh a také nové a rozvíjející se trhy. Ten souboj bude velmi zajímavý a je teprve na začátku…"
E-komerce: Compaq je považován za jednoho z protagonistů tzv. nové, neboli digitální ekonomiky. Jak vy osobně, jako člen managementu firmy, vnímáte nástup tohoto fenoménu v České republice? Jak byste vysvětlil její přínos pro průměrného občana? Její nevýhody a hrozby některá média omílají téměř do omrzení…
M. Košut: "Je to v každém případě příležitost pro celou naši ekonomiku. Mentální změna je nutná u všech lidí a subjektů působících na trhu, včetně těch z rozvinutých západních trhů. Byť se to může zdát absurdní. Je to šance, jak zmenšit rozdíl mezi námi a rozvinutými zeměmi. Jak? Změnit zaběhlý konvenční způsob myšlení a jednání rychleji než oni.
Pokud jde o průměrné občany, je to vše o “ease of life”. Stejně tak, jako byly před deseti lety záhadou několikakilogramové mobilní telefony, jsou dnes záhadou věci jako daňové přiznání po Internetu a celkový “e-government” a “e-administration”. Jako tomu bylo u mobilních telefonů, je však jen otázkou času, kdy se tyto věci stanou denní součástí života každého z nás."
E-komerce: Teď trochu z jiného soudku. Co si Compaq slibuje od operačního systému Monterey/64, jehož prototyp byl v nedávné době předveden v provozu ?
M. Košut: "Compaq podporuje systém Monterey/64 na svých serverech ProLiant na platformě Intel. Monterey/64 má šanci stát se robustním a široce podporovaným unixovým systémem na industry–standard platformě Intel, kde již v současné době má Compaq vedoucí postavení se stávajícími systému SCO."
E-komerce: Děkuji za rozhovor a přeji hodně úspěchů nejen v nové funkci.
Autor: Leoš Prušvic
Datum: 12. dubna 2000
Leoš Prušvic
Výkonný ředitel APEK
Publicista
29. června 2006
Firma Blue Pixel představuje Handywalk, mapy pro běžný mobil
22. června 2006
Aktuálně.cz předskočilo zprávy na iDnes.cz
20. června 2006