Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Webucation, neboli vzdělávání na internetu

Zatímco u nás jsou populární diskuse na téma business-to-business versus business-to-customer, za oceánem investiční magnáti soustředili svoji pozornost na nový segment využití internetu – VZDĚLÁVÁNÍ. Dokonce mu vymysleli i nový název – webucation (web+education).

Pokud se někomu zdá, že je to projev filantropských sklonů oněch magnátů, je na omylu. Jejich jména potvrzují, že předpokládají na tomto poli především velké zisky. Jenom pro ilustraci, jsou mezi nimi snad i u nás známý Warren Buffet nebo Larry Ellison (Oracle). Jako paradox se to jeví jen na první pohled.

Pro vysvětlení je nutné uvést, že za oceánem jsou už dávno zvyklí za odborné vzdělání platit. Sektor vzdělávání je v USA druhým největším ”průmyslem”, hned za zdravotnictvím. Takže je pouze logické, že se poskytovatelé vzdělávacích služeb snaží využít internetu pro zlevnění a zefektivnění nabídky a zavedení podnikatelských praktik do tohoto odvětví.

Nahrává tomu i celosvětový zájem o americké a britské vzdělání. Internet totiž umožní získání prestižních amerických a britských titulů daleko širšímu okruhu zájemců, než fyzické školy. Dokonce by se prý vzdělávání mohlo stát jedním z největších exportních artiklů USA a Velké Británie.

Důvod k odlišnosti od běžných dot.comů, a tudíž i slibované zisky, vidí experti v tom, že na rozdíl od běžného zboží nabízeného na internetu konkurenční výhodou vzdělávací firmy nejsou ceny. A krom toho je samozřejmě daleko snadnější prodat takové služby firemní klientele nežli soukromé. Pokud jako zákazníka získáte personální oddělení nadnárodního koncernu, znamená to stovky, někdy tisíce prodaných kursů a diplomů.

Obzvláště to platí pro obchodní vzdělávání (známé MBA tituly). Vzdělávání tohoto druhu totiž většinou platí firmy, kterým nejde o levné, nýbrž o prestižní a kvalitní vzdělání svých zaměstnanců a jsou ochotni za něj platit. Dokonce se svým způsobem dá říct, že čím dražší nabídka, tím větší zájem bonitních klientů. I v reálném světě chce každý, kdo na to má, diplom z Harvardu. To samozřejmě platí pouze, pokud ceně odpovídá i vysoká úroveň a kvalita.

A to je největší výzva pro oblast webového vzdělávání. První průzkumy firem jako je IDC potvrzují, že kvalita internetového vzdělávání může být naprosto srovnatelná s fyzickou výukou.

Zároveň má právě akademický svět k internetu nejblíže – vždyť se vlastně zasloužil o jeho masové využití. Jedním z pionýrů na tomto poli byla Jones International University, která už v roce 1995 zahájila ve spolupráci s AT&T a London School of Economics provoz on-line univerzity. Pro zajímavost, titul M.B.A. z této univerzity sice asi nemá prestiž Harvardského, ale vyjde vás na ”pouhých” 11.000 USD.

Je také nepravděpodobné, že by se vedení velkých firem snažila šetřit právě na vzdělávacích programech. Jedině vzdělaní zaměstnanci totiž v dnešní informační ekonomice mohou zaručit konkurenceschopnost podniku. Zároveň je to velmi atraktivní způsob udržení nejlepších lidí – dobré vzdělání na náklady zaměstnavatele, které je navíc přizpůsobené potřebám zaměstnance, je pro schopné lidi určitě důležitým argumentem.

Z podnikatelského hlediska je jistě zajímavé i to, že se žádná vláda neodváží tento druh služeb zatížit vysokými daněmi.

Samozřejmě se v řadách světových akademiků najde spousta kritiků, ovšem pro všechny ambiciozní profesionály v dnešní, čím dál tím mobilnější a rychle se měnící společnosti je celoživotní vzdělávání naprostou nutností. A proto má ”webucation” určitě velkou budoucnost, obzvláště až se rozšíří ”broadband” služby, umožňující multimediální kvalitní aplikace. Internet je totiž prokazatelně nejefektivnější cestou, jak vzdělání dostat s nízkými náklady k co největším masám uživatelů. A proto v něm Warren Buffet a další magnáti vidí business budoucnosti.

Než mi začnete psát rozhořčené maily o tom, že je to sice hrozně hezké, ale pro Českou Republiku naprosto nezajímavé, dovolím si vysvětlit, proč jsem se nicméně rozhodla tento článek napsat. Podle mne je oblast vzdělávání na internetu pro nás zajímavé ze dvou hledisek.

Za prvé: v České Republice máme velký problém s kapacitou univerzit a vysokých škol. Je nabíledni, že je daleko levnější a jednodušší zřídit internetovou univerzitu, která navíc nemusí zajišťovat ubytování a další infrastrukturu pro dojíždějící studenty a poskytne alternativu těm, kteří se již několik let marně snaží na nějakou tu VŠ dostat. Výhodou české internetové univerzity oproti stávajícím zahraničním by byl fakt, že by mohla vzdělání poskytovat v češtině, jelikož dle oficiálních informací pouze 29% našich občanů zvládá angličtinu.

Za druhé: získání zahraničního vzdělání je velkou šancí pro naše studenty, jelikož po vstupu do EU budou mít s takovým vzděláním obrovské šance uplatnit se po celé Evropě, zároveň ale budou vystaveni daleko většímu konkurenčnímu tlaku i v České Republice. A internet nesporně znásobí šance na vytoužený titul MBA, obzvláště pokuď za něj nějaký ten zahraniční investor bude navíc ochoten zaplatit.
Autor: Ľubica Domanová
Datum: 19. července 2000



 Profil autora  

Ľubica Domanová

Zakladatelka české pobočky Ashburn International
Business Development Director Ashburn International
Poradce pro oblast internetového podnikání


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz