Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

EIN - čilí překupníci informací

Společnost European Internet Network začala jako poměrně velkolepý podnik s desítkami zaměstnanců a rozsáhlou podporou investorů. Vlna internetových krachů ji srazila na kolena, avšak jako jedna z mála se dokázala vzchopit a transformovat se do životaschopné podoby. Příběh společnosti je o to zajímavější, že jeho ústřední část se odehrává v domácím prostředí, konkrétně v Praze.

Start-up fáze

Společnost European Internet Network (EIN) byla založena roku 1995 dvěma podnikateli (shodou okolností manželi) z Bostonu. Využili své patnáctileté zkušenosti s digitálními médii (mimo jiné kolem roku 1992 spolupracovali se společností Albertina data) a založili společnost, která měla prostřednictvím internetového serveru poskytovat globální zpravodajství. I přes oficiální sídlo v Marylandu, USA, je společnost řízena z Prahy, kde také sídlí kompletní výkonná část EIN. Angel investoři (mezi nimi např. předseda představenstva Prague Post) zajistili první kolo financování a firma začala růst.

Z počátku společnost na svém serveru poskytovala vlastní zpravodajství, které pro ni z části tvořilo 25 redaktorů z části bylo využito agenturní zpravodajství. Později se EIN transformovala do tzv. Media Monitoring společnosti, čili společnosti, která digitálně zpracovává obsah jiných poskytovatelů. V praxi to znamená, že zaměstnanci společnosti pomocí vlastního softwaru 'scanují' v hodinových intervalech různé informační zdroje, třídí jejich obsah do sekcí na základě klíčových slov, přidělují jednotlivým informacím různé stupně priority a podobně. Cílem je poskytnout na jednom místě ucelenou nabídku zpravodajství s možnostmi velmi komfortního vyhledávání, třídění a množstvím dalších funkcí.

Volný pád

Financování společnosti zajišťovaly příjmy z reklamy, aliance a affiliate programy . O prodej reklamy se starali na komisní bázi spolupracovníci v USA a reklamní agentury z USA a Londýna. V plném rozkvětu tvořilo společnost přes 70 zaměstnanců, příjmy z reklamy činily desítky tisíc amerických dolarů měsíčně.

Obrat nastal loni se slavnou vlnou krachů internetových firem. Mnoho důležitých společností přestalo na internetu inzerovat a reklamní příjmy EIN postupně klesly až k nule. Finance od investora poměrně rychle spolkly náklady na zaměstnance (obzvláště zámořské).

Představitelům společnosti bylo jasné, že bez radikální změnu obchodního modelu nepřežijí.

Zpátky na zem

"Balíček" záchranných opatření na sebe nenechal dlouho čekat: Společnost zredukovala počet zaměstnanců na současných 15 - 20 a rozhodla se pro velmi radikální změnu samotných základů svého obchodního modelů - kompletní zpoplatnění svých služeb.

Zpoplatnění služeb, které byly dosud zdarma, je zásadní a poměrně riskantní změna, o které mnozí uvažují (u nás podle kuloárů např. i MaFra), ale zatím málokdo se k ní odhodlal (z informačních serverů např. Netimperativ). Na druhou stranu základna 700 000 uživatelů, kterou společnost EIN disponovala, skýtala určitou naději, že se podaří předplatné prodat dostatečnému počtu zákazníků.

Představitelé EIN registrované uživatele během šestitýdenního marketingového cyklu postupně připravovali na přechod na placený provoz a nabídli jim zlevněné předplatné. V dubnu loňského roku přešel server EIN kompletně na placený provoz.

I když pouhých několik procent registrovaných zákazníků zachovalo věrnost službám EIN po přechodu placený režim, vhodně zvolená cenová politika zajistila dostatečný finanční příjem, nutný pro další existenci společnosti. Postupně příjmy vzrostly zhruba na 60% standardu z 'dobrého' období financovaného reklamou. To je vzhledem ke značně zredukovaným výdajům oproti zmíněnému období velmi pěkný výsledek.

V současné společnost European Internet Network pokrývá zpravodajstvím 82 zemí a regionů z celého světa. Zpravodajství je aktualizováno každou hodinu a do cele sítě EIN je denně dodáváno přibližně 25 000 článků. Nenápadná pražská firma EIN se tak řadí k předním "Media Monitoring" společnostem v Evropě.

Jak jsem již zmínil v článku "Kdy budeme na internetu platit za informace?", je v případě společnosti EIN nutné brát v potaz konkurenční prostředí, ve kterém působí. V oblasti Media Monitoring působí v podstatě jen několik málo významných subjektů: iSyndicate,YellowBrix, Moreover a EIN. V loňském roce YellowBrix pohltil firmu iSyndicate, která své služby poskytovala zdarma a zpoplatnil je. Zhruba ve stejné době zpoplatnil své služby další významný překupník informací Moreover. Když tedy společnost European Internet Network přešla na placený provoz, nebyl na trhu nikdo, kdo by stejné služby poskytoval zdarma.

Zákazníci

Většinu zákazníků EIN tvoří "globální profesionálové" - lidé s vyššími příjmy, kteří často obchodně cestují. Jsou mezi nimi lidé z předních světových společností (Shell, Microsoft, letecké společnosti...). Zbytek (asi 3%) tvoří "corporate accounts", účty pro firmy a jiné organizace.

Českých čtenářů je minimum, většinou z řad jazykových škol, managerů zahraničních firem a podobně. 75% čtenářů jsou severní Američané. Newsletter EIN, rozesílaný zdarma, má přibližně 100 000 odběratelů, plní důležitou úlohu při získávání nových, platících zákazníků.

Budoucnost ve znamení expanze

Mezi dalšími kroky EIN rozhodně nebudou nová významná úsporná opatření. Společnost nyní stojí na zdravých základech a příští období bude ve znamení expanze.

Chystá se rozšíření zpravodajství o materiály z Latinské Ameriky, čímž vzroste regionální pokrytí významnou měrou. Celkem EIN rozšíří množství pokrytých států a regionů na 150. Zároveň plánuje spuštění cizojazyčné verze regionálních portálů.

Pracuje se také na nové službě, která umožní mimo jiné zasílání zpráv podle přednastavených filtrů přímo na e-mail. Nabídne tak jednotné uživatelské rozhraní pro informace z různých informačních serverů, používajících různou logiku třídění a zobrazování informací.

Profil společnosti
Vznik:Společnost European Internet Network Inc. byla založena roku 1995
Sídlo:Oficiální sídlo EIN je ve městě Bethesda, stát Maryland, USA. Společnost je řízena z Prahy.
Vlastnictví:Většinový podíl je v rukou investorů z řad soukromých osob, část společnosti je vlastněna jejími zaměstnanci

Autor: Pavel Hrůza
Datum: 24. ledna 2002



 Profil autora  

Pavel Hrůza

Partner společnosti 24Snails.com Media Production.
Konzultant v oblasti webových služeb a marketingu.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Zdeněk
PR
30.01.2002 11:59
Pavel Hrůza
Re: PR
30.01.2002 12:25
x
PR
06.03.2002 14:43