Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Jak jsme spouštěli službu business.nabit.cz

Přinášíme vám osobitý popis okolností startu jednoho ze spoluautorů zajímavé služby business.nabit.cz. Využíváte mobilní marketing jako součást marketignového mixu?

business.nabit.cz je službou, která umožňuje každé společnosti do své marketingové strategie jednoduše zakomponovat mobilní marketing. A to během několika kliknutí myši. Základní službou jsou loga na mobilní telefony. Stačí na vaše www stránky umístit vaše logo tak, aby si ho kdokoli mohl zdarma stáhnout na displej svého mobilního telefonu. Nebo si ho vyžádat pomocí SMS zprávy. Nebudu dále rozvíjet o čem business.nabit.cz je, protože pro čtenáře e-komerce.cz je pravděpodobněji zajímavější jak, než co.


Jak to začalo

Kde a jak se vzala myšlenka podobné služby, jejíž vývoj nás stál necelý půl milion Kč, se raději nebudu vracet, neb po jednom večeru plném měkkých drog (jenom bylinky), si toho příliš nepamatujeme.

Vývoj této plně automatizované služby byl ale dalším evolučním krokem v námi poskytovaných službách mobilního marketingu. Již před začátkem prací na business.nabit.cz jsme pracovali např. pro Škodu Auto, Opel, Seat, Toyotu, Kofolu, Kraft Foods a řadu dalších firem zvučných jmen. Převážně jsme byli poskytovatelem technologie rozesílání mobilních log (realizovali jsme ale i SMS soutěže) - každá z těchto společností ji dodnes s úspěchem využívá.

Obracela se na nás řada společností, převážně menších, které také chtěly nabídnout svým návštěvníkům loga. Odrazovala je ale vysoká cena implementace individuálního řešení. S business.nabit.cz jsme proto chtěli přijít s úplně jiným modelem - zpřístupnit loga doslova každému, službu plně zautomatizovat, minimalizovat drahý lidskou práci a účtovat pouze za poslaná loga. To se s business.nabit.cz podařilo - stačí se zaregistrovat, nahrát loga do systému, předplatit si minimálně 250 odeslání (za 1.000 Kč + DPH) a vložit do vlastních WWW stránek krátký skript. Pak už jenom přijde návštěvník, vybere si logo, vepíše telefonní číslo a klikne na tlačítko Poslat.


Proč jsme se rozhodli do platformy pro mobilní marketing investovat?

  • Češi jsou "esemeskový" národ. Ročně se pošle více než 3 miliardy SMS zpráv, průměrně na jednoho uživatele je to 40 SMS zpráv měsíčně
  • Mobilní marketing jako kanál marketingové komunikace se začíná i v Česku výrazněji prosazovat. Zejména díky svým výhodám, které jiné médium nemůže nabídnout: interaktivita, perzonalizace, možnost one-to-one komunikace, okamžitá odezva, ale také umístění vašeho loga (brandu) na displej mobilního telefonu spotřebitele
  • Mobilní marketing nabízí vysoké Response rate (až 40%) a brandingový efekt je až překvapující - mobilní reklama je o 50% účinnější než televize, dokonce o 130% účinnější než rádio (zdroj: Enpocket, Millward Brown)
  • Navíc existovala poptávka po takových službách od stávajících i potencionálních klientů

Věděli jsme, že pokud uspět, musí být tato služba snadno ovladatelná. Nechtěli jsme službu pro technicky zdatné uživatele, ale pro každého. Proto jsme dlouho přemýšleli a kreslili si. Trvalo to téměř rok, než naši programátoři začali tvořit programový kód. Vyvíjeli jsme totiž unikátní koncept, který nebylo kde "obšlehnout", inspirovat se. Na jednu stranu jsme věděli, že nemůžeme nic uspěchat, na druhou stranu jsme si byli vědomi, jak důležitou roli na Internetu a v mobilních technologiích hraje čas. Zvolili jsme kompromis, který leží v průsečíku těchto dvou rovin.


Realizace

Spuštění služby jsme byli nuceni pořád odkládat. Poučka: při vývoji aplikace si vždy vynásobte předpokládanou dobu na vývoj třikrát a dostanete reálnou dobu vývoje. Dlouho jsem hledal nějaký prostředek k urychlení vývoje. Nejvíce se mi osvědčilo: "Pánové, za týden spouštíme naší aplikaci ostře na tiskové konferenci." K tomu opravdu došlo, kdy už jsem nemohl neustále posouvat termín spuštění. Troufnu si říci, že přes 50% kódu bylo položeno za tento poslední týden. Poslední čtyři dny jsme pracovali 16-hodinovky. Nejhorší to bylo v neděli 26. ledna, neboť druhý den v 9:30 začínala tiskovka. Náš technický ředitel, Ondřej Rybín, spal z neděle na pondělí jen hodinu a ráno již v RadostiFX společně se mnou představoval naši novou službu.


Marketing nové služby

K otestování našich záměrů jsme využili soutěž Creative Mobile Award, pořádanou First Tuesday, Eurotelem a Nokií, do které jsme business.nabit.cz (tehdy známé ještě jako commerce.nabit.cz) přihlásili. V soutěži o nejkreativnější mobilní aplikaci jsme obsadili druhé místo z více než třiceti přihlášených projektů. První se umístila dodnes nespuštěná aplikace cu.cz. Umístění v této soutěži nám přidalo na publicitě a otevřelo dvířka k řadě zajímavých partnerství.

Vzhledem k našemu omezenému marketingovému rozpočtu, pro spuštění služby jsme počítali pouze se 100 tis. Kč, jsme se rozhodli využít spíše přímé kanály a PR. Tradiční above-the-line reklamě jako jsou bannery jsme se vyhnuli. Jedinou výjimkou byla reklama na serveru lupa.cz.

27. ledna 2003 jsme pořádali tiskovou konferenci. Zvolili jsme pro tiskovou konferenci atypické prostory klubu RadostFX. K poslechu (a případně i tanci, ale k tomu se žádný ze zúčastněných novinářů neodhodlal :-)) hrál breakbeatový DJ Cut Dem. I občerstvení bylo atypické. Chtěli jsme prostě příjemnou atmosféru, žádnou sterilní tiskovou konferenci plnou stresu. Hlavním bodem tiskové konference bylo představení našeho unikátního konceptu SMS domén. Chtěli jsme vytvořit buzz, že když máte webovou doménu, měli byste u nás mít zaregistrovanou i SMS doménu. A to dříve, než vámi požadovaný název obsadí někdo jiný.

Jak se ukázalo, naše tisková konference se kryla s tiskovkou Oskara o spušení GPRS pro Oskarty. I tak lze účast 14 ze 25 pozvaných novinářů za úspěch. Ti shlédli naši prezentaci o mobilním marketingu. Následně byla představena služba business.nabit.cz. Novináře, kteří se nezúčastnili, jsme ještě tentýž den obeslali tiskovou zprávou. A výsledek? Zprávy se ujaly ČTK a ČIA, které ji zpracovaly a pustily do své sítě už hodinu a půl po skončení tiskové konference! Zprávu převzala Mladá fronta, Hospodářské noviny, Mobil.cz a mnoho dalších. Do dnešního dne to bylo více než 20 zpravodajských vstupů. Získali jsme tak prostor v médiích v hodnotě více než 400 tis. Kč. Perlička: našeho konceptu SMS domén se chytila i ruská tisková agentura Interfax, díky které se zprávy o business.nabit.cz objevily i ruských médiích.

V rámci naší strategie přímých kanálů jsme bezprostredně po tiskové konferenci uspořádali pro naše klienty a zástupce reklamních agentur workshopy na téma mobilní marketing a business.nabit.cz. Workshopů se zúčastnilo více než 40 stávajících či budoucích partnerů. Potěšila nás účast zástupců Young and Rubicam, Leo Burnett, Bates, Nexen, Bella Vista a spousty dalších. Náš odhad byl sice okolo 70, ale i tak jsme byli velmi spokojeni.


Současnost

Jak se daří business.nabit.cz dnes? Stále se snažíme systém vylepšovat a reagovat tak na feedback našich klientů. Je to běh na dlouhou trať. Přesto se hned v prvním týdnu zaregistrovaly tři společnosti, s obratem více než 1 mld. Kč, a začaly funkce business.nabit.cz implementovat do svých webů. Jako úspěšná se ukázala možnost vyzkoušet si business.nabit.cz zdarma - každá nově zaregistrovaná společnost získává kredit 40 Kč na testování systému.

Autor: Jan Barta
Datum: 21. února 2003



 Profil autora  

Jan Barta

Jan Barta je obchodním ředitelem agentury B3net, přední společnosti působící v oblasti mobilního marketingu.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Mixxi
Je to fuckt xvezda
21.02.2003 10:12
Jiří Rýdl
Jezisi!
21.02.2003 14:25
Jan Barta
ruskij podnikatel
22.02.2003 17:29
Jan Barta
odpovedi
22.02.2003 17:55
Jiří Rýdl
Odpovedi
24.02.2003 12:19