Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Stará věc v novém kabátě

Časopis The Economist uveřejnil pod názvem "The new old thing" velmi zajímavý článek o přeměně dlouholeté rodinné firmy na úspěšnou B2B společnost. Jedná se o skvělý příklad implementace principů nové ekonomiky do tradičního podnikání, což je problém, kterým se nyní musí nebo musela zabývat každá firma, ať už ji k tomu přivedla prozíravost managementu, nebo jen prostý pud sebezáchovy.

'Opravdovým příslibem nové ekonomiky je technologická transformace starších firem. Dove Brothers je toho příkladem.'


Ross Dove asi není typem člověka o kterém byste si pomysleli, že je majitelem úspěšné dot.com firmy. Je to 47-letý podsaditý společník aukční firmy, kterou vlastní jeho rodina již třetí generaci. Firma se nachází na jih od San Franciska a prodává použité strojní vybavení z uzavřených továren. Nyní svůj život změnil a zapojil se do soutěže o dot.com miliardy.

Start-up nemusí stát na zelené louce

Vše začalo jednoho srpnového večera v 1998, šedesátýprvý rok existence firmy Dove Brothers. Pan Dove a jeho bratr Kirk právě skončili prodej strojního zařízení za více než jeden milion dolarů v aukci ze zavřené továrny v Raytheonu. Jejich zisk byl asi sto tisíc dolarů, což byly na jejich firmu velké peníze. Zatímco si vychutnávali úspěch u Martini v Oak Baru manhatanského Plaza hotelu, uviděli v televizi zprávu z kapitálového trhu, která se zmiňovala o eBay, internetové aukční síni, jejíž hodnota na trhu dosáhla 10 miliard $ (nyní je to již téměř 20 miliard a stále roste).

Bratři Doveové upřeně sledovali obrazovku. "To by mohl udělat někdo i v našem oboru," řekl jeden. "My to uděláme,"řekl druhý. Měli pochybnosti, jestli některý investor vloží peníze do 60-ti leté firmy, aby prodávala věci z konkurzních podstat online. Zatím to bylo jen čmárání nápadů na ubrousek, ale tak vznikl DoveBid.

Internet jako účinný mikrofon

Největší inovací na aukcích v minulosti byl mikrofon, díky němuž byl hlas vyvolávače slyšet i na konci velkých místností. Internet bratři chápali tak, že je to prostě větší mikrofon, který jim umožní vysílat aukce po celém světě, za pomoci digitálních fotografií a videa v reálném čase.

Jejich první setkání s investory nedopadlo vlastně vůbec špatně. Pravdou je, že sice neměli žádný byznys plán, ale měli firmu, která je jednou z největších aukčních síní zabývající se prodejem strojního vybavení z konk. podstat. Trh na kterém operují je ohromný, odhaduje se, že podobného zboží je prodáno za 150 miliard $ každý rok. Jenomže tento trh je rozdrobený, většina aukcí se provádí v továrnách samotných nebo v sídle aukční firmy.

Jak dokázal eBay, internet dokáže dramaticky změnit aukční obchodování. Více kupujících znamená větší konkurenci, což znamená pro prodávajícího možnost prodeje za vyšší cenu. Ale pro kupujícího mají online aukce také výhody, nemusí se fyzicky účastnit aukce, což šetří čas a peníze za dopravu.

Když se za DoveBid postavil první investor, další rychle přibývali. Hodnota společnosti se zvýšila na 130 milionů $, za posledních 18 měsíců se rozrostla z 50-ti zaměstnanců na 300. Díky svému úspěchu si mohli dovolit koupit 8 dalších regionálních aukčních firem a chystají se pohlit i další, již několik generací zavedené firmy, které byly svého času jejich největšími konkurenty. Odhadci a vyvolávači stále ve firmě zůstanou, ale celý obchod bude nyní probíhat na DoveBid.com.

Na stránkách se uskutečňují aukce v přímém přenosu asi jednou za týden. Vyvolávač je zaměstnancem firmy Dove a sedí v opravdové aukční síni s kladívkem v ruce. Toto schéma připomíná starý model telefoních dražeb, rozdíl je však v tom, že účastníci aukce ji vidí na monitoru a mohou si tak prohlédnout každou položku. Pan Dove si také myslí, že díky tomu, jak je jednoduché a pohodlné se aukcí účastnit, bude možné aukce využívat i ke sledování trendů trhu, konkurenti budou sledovat rivaly co prodávají a za kolik, podniky budou moci dobře odhadnout prodejní cenu jejich vybavení.

Člověk namísto robota

Přestože DoveBid má automatizovaný aukční systém jako eBay, používá ho pouze u levných položek. U významných položek je aukce řízena člověkem. Důvodem je to, že živý vyvolávač dokáže udělat tu správně vzrušenou atmosféru, která tlačí ceny výš. Pan Dove k tomu dodává: "Až bude robot rozhodovat baseball, tak i my budeme používat robota pro aukce.". Dove Brothers byla vždy jednou z nejvíce inovujících firem na trhu, jako první uvedla "sit-down aukce" (tzn. aukce v sedě), kde byly prodávané stroje natočeny na video a promítány na obrazovku místo únavného procházení továrny od stroje ke stroji. Ale to jak se nyní změnili Dove Brothers na DoveBid by si asi zakladatelé firmy dokázali jen těžko představit.

Navíc si teď DoveBid může dovolit najímat nejlepší odborníky z oblasti IT. Vůbec nábor lidí se znalostmi a zkušenostmi s novými technologiemi je největší problém zavedených firem, které se pokoušejí o změnu. Jen málo firem může být stejmě úspěšných jako DoveBid, často jsou už moc velké na radikální změnu. Zavádění nových technologií do velkých firem způsobuje problémy s jejich řízením, vznikají konflikty v pravomocích managementu. DoveBid dokazuje jediné: Rychlá a radikální transformace funguje nejlépe, ale otázkou je, kdo to dokáže stejně dobře jako oni.

Autor: Pavel Hrůza
Datum: 25. ledna 2001



 Profil autora  

Pavel Hrůza

Partner společnosti 24Snails.com Media Production.
Konzultant v oblasti webových služeb a marketingu.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz