Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Platit či Neplatit II.

V první části seriálu jsme se zaměřili na možnosti poskytovatele obsahu zpoplatnit své dílo. Ve druhé části se podíváme na tutéž problematiku z pohledu zákazníka - uživatele.

Ve světě internetu se můžeme pohybovat po „pavučinách sítě“ rychlostí myšlenky (odmítneme-li fyzické překážky). Vše, co nás dělí od jednoho fyzického místa k druhému, je na dosah kliknutí naší elektronické myšky.  Co zákazníkům přináší internet je konkurenční prostředí a jeho výhody, o kterých se nám ve fyzickém světě zatím může zdát. A tak na internet platí slovo zdarma více než co jiné.
 
Je ovšem opravdu vše zdarma ? Na portálech poskytující data a informace se vyskytuje proužková reklama. Jedno kliknutí a možná jste tam, kde jste nechtěli být. Vaše surfování po pavučině se také ukládá do databází firem, jež vám poté ušijí produkt či službu na míru.
 
Podívejme se však na služby placené. První zmínka musí (či může) padnout na servery poskytující erotický či pornografický materiál. Ač na internetu narazíte (chtě či nechtě) na mnoho stránek vystavující erotický obsah zdarma, přesto právě tato kategorie má nejvíce placených serverů. Například mírný poplatek (asi 20 $) je požadován pro ověření vašeho věku zadáním čísla vaší kreditní karty (např. www.adultcheck.com ). Nejčastěji však je zpoplatňována možnost časově omezeného pobytu na příslušném serveru. Proč právě tato kategorie je nejvíce navštěvovaná a přináší největší finanční zisky je otázkou již pro jiný článek.
 
Otázkou zákazníka vždy zůstává : „Vyplatí se za daný obsah platit?“ Vynecháme-li erotické servery, pak na další místo přichází servery poskytující informace, jež nejsou běžně dostupné nebo data pro úzce profilovanou skupinu uživatelů. Jedná se například o statistická data (http://www.czso.cz ),  informace „vytěžované“ z různých marketingových akcí, obsáhla data technického či obchodního (www.edb.cz, www.albertina.cz) charakteru. Zde je rada pouze jediná a to vyzkoušet zda konkurence nemá něco podobného a levnějšího či dokonce zda není možno získat tyto informace zdarma. Pravdou ovšem je, že když započteme čas strávený hledáním informací zdarma – pak se nám v mnoha případech vyplatí danou sumu za přístup zaplatit.
 
V příštím díle si povíme o způsobech a možnostech platby na internetu.
Autor: Martin Žalmánek
Datum: 9. února 2001



 Profil autora  

Martin Žalmánek

Student ekonomie a managementu na MZLU v Brně
CEO a zakladatel or2be.cz


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz