Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Stanovisko ČAKK k přípravě věcného záměru novely zákona o telekomunikacích

Česká asociace kompetitivních komunikací (nový název dosavadní České asociace kabelových komunikací, který schválila 6. valná hromada ČAKK dne 18. prosince 2001) je sdružením elektronických komunikací a širokopásmových služeb. Z této skutečnosti bezprostředně plyne, že má zájem na rychlém přijetí takové právní úpravy, která by přispěla k liberalizovanému a konkurenčnímu prostředí v tomto odvětví.

Kromě zakládajících členů, kterými jsou největší provozovatelé kabelových systémů v České republice, se k asociaci postupně připojili také operátoři pevných a bezdrátových sítí a v posledních dnech projevil zájem o vstup do ČAKK také provozovatel mobilní sítě. Tím se ČAKK transformuje ve sdružení, které zastupuje subjekty působící ve všech oblastech telekomunikačního a mediálního podnikání.

V souvislosti s nutností dále prohlubovat konkurenci na telekomunikačním trhu:

ČAKK zastává názor, že je zapotřebí:

1. Urychleně připravit nový zákon o elektronických komunikačních sítích a službách a přidružených zařízeních (zkráceným názvem zákon o elektronických komunikacích), který by odrážel stav tržního a technického vývoje tohoto odvětví v souladu a s přihlédnutím k obsahu nového regulačního rámce elektronických komunikací Evropské unie, jehož přijetí je po rozhodnutí plenárního zasedání Evropského parlamentu dne

      12. prosince 2001 v závěrečném stadiu.

2. Sladit přípravu tohoto zákona s bezprostředně nutnou a žádoucí úpravou zákona o rozhlasovém a televizním vysílání a zákona o digitálním vysílání (digitální mediální službě), neboť nový regulační rámec elektronických komunikací EU již společně řeší a upravuje konvergované sektory telekomunikací, vysílání a informačních technologií.

3. Odstranit chybně stanovené a pokřivené hranice mezi jednotlivými konvergujícími sektory, především telekomunikací a vysílání. Nový zákon musí postihovat celý sektor elektronických komunikací, nikoli jen hlasovou telefonní službu.

Svým usnesením ze dne 14. listopadu 2001 č. 1182, kterým vláda vzala na vědomí Návrh opatření k dalšímu rozvoji konkurence na telekomunikačním trhu v České republice, zahájila současně patrně velmi dlouhý proces novely zákona č. 151/2000 Sb., o telekomunikacích a o změně dalších zákonů.

Podle zmíněného vládního usnesení má ministr dopravy a spojů předložit vládě do 31. května 2002 návrh věcného záměru novely telekomunikačního zákona, kterou bude do právního řádu České republiky zapracováno Nařízení (ES) 2887/2000 Evropského parlamentu a rady z 18. prosince o zpřístupnění účastnických vedení Zveřejněno v Úředním listu Evropských společenství dne 30. prosince 2000, OJ L 336/4 - 8.. Podle závěrů zasedání vrcholného orgánu EU, Evropské rady (schůzka vrcholných představitelů států a vlád členských zemí Unie) ve Stockholmu 23. a 24. března 2001 a v Göteborgu 15. a 16. června 2001 měl být revidovaný regulační rámec elektronických komunikací přijat do konce roku 2001 a plenární zasedání Evropského parlamentu dne 12. prosince 2001, které schválilo návrhy čtyř směrnic a kmitočtového rozhodnutí, učinilo v tomto smyslu rozhodný krok vpřed.

“Názory, že není rozhodující, zda telekomunikační zákon doplní novela nebo nahradí nový zákon, jsou zcela zcestné,” uvádí k tomu prezident ČAKK Zdeněk Vaníček.
“Po přijetí nového regulačního rámce elektronických komunikací EU musí totiž náš zákon o telekomunikacích nahradit zákon o elektronických komunikacích, který už nebude upravovat ‚podmínky pro zřizování a provozování telekomunikačních zařízení a telekomunikačních sítí a podmínky pro poskytování telekomunikačních služeb‘
(§ 1), ale stanoví ”harmonizovaný rámec regulace elektronických komunikačních služeb, elektronických komunikačních sítí a přidružených zařízení” Návrh na vydání Směrnice Evropského parlamentu a Rady o společném regulačním rámci elektronických komunikačních sítí a služeb (”rámcová směrnice”), COM(2000) 393 final – C5-0428/2000 – 2000/0184 (COD), OJ C 365, 19.12.2000, str. 198 (§ 1 odst. 1)..

Změní se zásadně definiční vybavení: klíčovými definicemi jsou:
    · elektronická komunikační síť
    · elektronická komunikační služba
    · přidružené zařízení

    Elektronickou komunikační sítí jsou ”přenosové systémy a, kde se toho týká, přepojovací nebo směrovací zařízení nebo jiné zdroje, které dovolují přenos signálů pomocí rádiových, optických nebo jiných elektromagnetických prostředků, včetně satelitních sítí, pevných a mobilních zemských sítí, sítí používaných pro rozhlasové a televizní vysílání, energetické systémy a kabelové televizní sítě, bez ohledu na druh přenášených informací”. § 2 odst. a ”rámcové směrnice”

    Nový regulační rámec sítí a služeb elektronických komunikací EU odpovídá na potřeby rychle se měnícího trhu. Budou jej tvořit tyto sekundární právní předpisy práva Evropských společenství Podle článku 249 Smlouvy o založení Evropských společenství.:

    · směrnice o společném regulačním rámci sítí a služeb elektronických komunikací – obsahuje horizontální ustanovení nového regulačního rámce elektronických komunikací Evropské unie;
      · směrnice o autorizacích sítí a služeb elektronických komunikací – jejím cílem je jednotný evropský trh služeb elektronických komunikací prostřednictvím harmonizace pravidel ustanovení o povolování takových služeb;

      · směrnice o přístupu sítí elektronických komunikací a přidružených zařízení a jejich propojování – zakládá rámec pro smlouvy o přístupu a propojování uvnitř Evropské unie;

      · směrnice o univerzální službě a o právech uživatelů ve vztahu k sítím a službám elektronických komunikací – stanoví práva, která mají uživatelé ve vztahu ke službám elektronických komunikací, zejména pokud jde o univerzální službu;

      · směrnice o zpracovávání osobních údajů a o ochraně soukromí v sektoru elektronických komunikací – aktualizuje současnou směrnici, aby zajistila její technologickou neutralitu a aby pokrývala nové komunikační služby;

      · “liberalizační (konkurenční) směrnice” – tato směrnice podle článku 86 Smlouvy o založení ES shrnuje všechny změny, které byly přijaty od doby přijetí původní směrnice Komise 90/388/EC COMMISSION DIRECTIVE of 28 June 1990 on competition in the markets for telecommunications services (90/388/EEC; OJ L192/10, 24.07.90) o konkurenci na trzích telekomunikačních služeb; konsolidovaný text této směrnice bude zveřejněn s ostatními směrnicemi po jejich schválení EP a Radou a zachová tradiční rovnováhu mezi “harmonizací” a “liberalizací;

      · Nařízení (ES) 2887/2000 EP a Rady z 18. prosince 2000 o zpřístupnění účastnických vedení – zavádí požadavky týkající se uvolnění přístupu k linkám místních okruhů; nařízení vstoupilo v platnost dnem 2. ledna 2001.
        · Dodatkem k těmto směrnicím a nařízení Komise též předložila EP a Radě návrh doporučení o regulačním rámci politiky kmitočtového spektra ve Společenství, které zakládá politiku a regulační rámec ve Společenství, aby bylo dosaženo harmonizace využití kmitočtového spektra.
        Současný regulační rámec (“The 1998 Regulatory Framework”) měl základní cíl – dosáhnout přechodu od monopolu ke konkurenci – a proto se prvořadě zaměřil na opatření, která vedla k vytvoření konkurenčního prostředí a zajištění vstupu nových subjektů podnikání na trh. V tomto smyslu byl úspěšný a základní cíl splnil; v tomto smyslu lze s některými výhradami konstatovat, že také český telekomunikační zákon přispěl k otevření telekomunikačního trhu, k jeho liberalizaci (stále nedokončené) a ke vzniku konkurenčního prostředí .

        Trh se ale rychle proměňuje – též díky rychlému úspěchu nástupu liberalizace. To současný regulační rámec správně předvídal a proto měla Komise ES za úkol provést důkladnou revizi všech směrnic a dalších právních předpisů, které rámec tvoří. Komise tento úkol splnila ve světle vývoje na trzích a nových technologií a také změn v požadavcích uživatelů. Výsledkem je návrh nového regulačního rámce infrastruktury elektronických komunikací (sítí a služeb elektronických komunikací a přidružených služeb) a přidružených zařízení EU.

        Jeho dopad na jednotný trh EU bude takový, že mu novela českého telekomunikačního zákona nemůže postačit. Proto je nutné připravit zákon o elektronických komunikačních sítích a službách a přidružených zařízeních, který by české telekomunikační prostředí dále přiblížil stavu v Unii.

        Tento nový zákon by měl pojmově a strukturou reflektovat stav, k němuž dospěl acquis na dlouhé cestě od vydání “zelené listiny” v roce 1987 COM(87) 290
        až po schválení nového regulačního rámce elektronických komunikací EU, který je právem pokládán za “právní předpisovou revoluci” v tomto odvětví. Kromě toho by měl odstranit nedostatky, které dosavadní praxe prokázala.

        České telekomunikace čeká dlouhá a obtížná cesta. Elektronické komunikace již nejsou výjimečným průmyslem či oblastí lidského podnikání těšící se zvláštní péči a především ochraně státu. Nepředstavují již nadále “státní regál”, ale jsou běžným komerčním sektorem s obdobným režimem jako mají jiné sektory a průmyslová odvětví.

        Sektor elektronických komunikací Evropské unie spojuje tržní a technologickou úroveň konce 20. století s deregulačními principy nástupu 21. století podřízené novému strategickému politickému cíli, který formulovala Evropská rada na mimořádném zasedání v Lisabonu 23. – 24. března 2000:
        Stát se nejkonkurenčnějším a nejdynamičtějším, na znalostech založeným hospodářstvím ve světě, schopným dosahovat trvalého ekonomického růstu a nabízet více a lepších pracovních příležitostí a s vyšší sociální soudržností.


        Českou republiku čeká proto historický úkol – učinit vše pro to, aby se mohla do naplňování obsahu tohoto strategického politického cíle plně a úspěšně zapojit.

        Autor: Tisková zpráva
        Datum: 8. února 2002





         Sdílet článek  
        Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz