Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

B2C hlásí větší zisky a menší růst

Po vlně krachů internetových firem se většina šéfů začíná celkem logicky zaměřovat na ziskovost svých podniků. Za druhé čtvrtletí tak většina amerických firem zažívá výšší zisky, ale také spomalení růstu. Podle amerického ministerstva financí klesly za toto období tržby e-komerčních firem oproti minulému čtvrtletí o 1.8%. Co z toho plyne a jak vypada situace u nás?

Tržby z prodeje po internetu činily 0.9% celkových tržeb (pro srovnaní, ty za druhe čtvrtletí stouply teměř o 11%). I když e-komerce v USA meziročně vzrostla o 24.7%.

Maloobchodní zákazníci všeobecně sice utrácejí nejméně za posledních devět měsíců, v názorech na to, do jaké míry tento fakt ovlivňuje zpomalení růstu e-komerce, se však analytici rozcházejí.

Podle jedněch e-komerce kopíruje celkový maloobchodní trend, jiní namítají, že e-komerce je tak mladý obor s tolika rezervami, že navzdory celkovému trendu je zde stále dost místa pro růst, který by stál za řeč.

Zajímavý je názor, podle které za současnými ne příliš optimistickými čísli stojí snaha internetových firem dostat se do černých čísel. V důsledku toho často zvedají ceny, odstraňují ze svého portfolia méně ziskové služby a podobně.

Jak vypadá situace u nás? Vzhledem k tomu, že internetová horečka v našich končinách neřádila tak prudce jako za našimi západními hranicemi, nebylo ani vystřízlivění tak bolestné. O "vlně krachů" se u nás v žádném případě nedá mluvit a většina obchodů pokračuje dál cestou růstu. Typická odpověď na dotaz ohledně vývoje obratu vypadá takto: "... oproti loňskému roku vzrostly obraty o více než 30%. Tento trend předpokládáme i pro příští rok." (Zdeněk Láznička, Hanibal.cz).

Konec doby portálové?

Reklama patří k nejvýznamnějšímu zboží nakupovaném na internetu. Také proto jedním ze základních činitelů stojícím za menšími tržbami zůstává přechod od masového marketingu k přímému nebo cílenému (hurá!).

Podle studie Shop.org/BCG, 35% marketingových výdajů bylo za druhé čtvrtletí 2001 utraceno na dobře cílených médiích (mj. katalogy, direct mail, email) , oproti 21 procentům za loňský rok.

Do reklamy na portálech, která je přes snahu tvůrců přeci jen málo cílená, proudí 23% marketingových výdajů (Shop.org/BCG). Že dál neporoste je téměř jisté, dá se bavit pouze o tom, jestli bude stagnovat nebo klesat. Je známo, že portály jsou méně významné pro zkušenější uživatele. Vzhledem k tomu, že internetová komunita stále nabývá na zkušenostech, dá se předpokládat klesající vliv portálů a růst významu přesně cílené reklamy. Na známky tohoto trendu u nás si patrně ještě nějakou dobu počkáme, protože cílení reklamy u nás teprve vyrůsta z plenek a postavení portálů je zatím téměř neotřesitelné.
Autor: Pavel Hrůza
Datum: 12. září 2001



 Profil autora  

Pavel Hrůza

Partner společnosti 24Snails.com Media Production.
Konzultant v oblasti webových služeb a marketingu.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Tom Doktor
divný slovník
16.09.2001 11:13
Pavel Hrůza
Re: divný slovník
17.09.2001 09:50
Tomas Doktor
re: divný slovník
17.09.2001 20:16