Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

JO*mobilem, aneb marketing prostřednictvím mobilu

Problém, jak do rozhlasové či televizní reklamy nebo třeba na billboard umístit co nejvíc informací a přitom udržet potřebnou "údernost" takového oslovení, už zajisté řešil leckterý ze čtenářů. Možností, jak na omezenou plochu nahustit potřebné údaje bez následků, však není mnoho. Za ideální se ještě nedávno považovala vhodná internetová adresa nebo bezplatné telefonní číslo, na nichž potenciální zákazník může získat všechny potřebné informace. Dnes však existuje i jiná možnost.

Noční můrou reklamních odborníků je dilema, jak na zaplacenou reklamní plochu - ať už je to tisková plocha v novinách či časopisu, spot v rádiu nebo televizi a nebo billboard. Většina zákazníků totiž - vcelku pochopitelně - za své peníze chce potenciálnímu zákazníkovi, jehož reklama oslovuje, sdělit co nejvíc informací. Bohužel, možnosti jsou omezené a pokud inzerent nechce reklamu informačně "zahltit", musí většinou své představy radikálně redukovat.

Inzerenti, kteří se rozhodli s malým informačním potenciálem reklamních prostředků bojovat, měli ještě nedávno v podstatě jen dvě možnosti řešení, které měly šanci na úspěch. Bezplatné telefonní číslo, na němž bylo možné získat všechny potřebné informace, případně si objednat zaslání informačních materiálů. Nebo vhodně pojmenovaný internetový server - vhodně znamená, že adresa webu by měla stoprocentně korespondovat s názvem služby či firmy, jež by ideálně měl být jednoslovný - na kterém by byly potřebné informace k dispozici. V obou případech byla poměrně slušná pravděpodobnost, že potenciální zájemce, jehož zaujala reklama, si jednoduchý údaj zapamatuje a informace si později vyhledá. Přesto riziko "zapomenutí" bylo nemalé a mnoho zákazníků se inzerentovi nikdy neozvalo, protože prostě zapomněli.

Marketingoví odborníci - v souvislosti s rostoucím významem informací pro rozhodování zákazníků - stále intenzivněji hledali řešení, které by zájemcům umožnilo okamžitě reagovat na reklamu a zvýšilo tak její efektivitu. Tyto snahy nakonec vyústily ve dvě nové služby - smsNow a JO*mobilem - založené na technologii krátkých textových zpráv.

SMSky jako marketingový nástroj

"Reklama dokáže oslovit, ale teprve mobilní telefon umožní tomu, koho zaujala, udělat okamžitou reakci," píše se na úvodní stránce webu služby JO*mobilem. Zatímco účelem reklamy je přitáhnout něčí pozornost, na jeho přesvědčení jsou nutné informace. Reklama však moc informací obsahovat nemůže - protože by rychle ztratila svou účinnost. Existují jen dvě varianty řešení - kompromis, který však nikdy nemůže být dokonalý a nebo služba, která klasickou reklamu doplní o interaktivitu, možnost okamžité reakce ze strany zájemce, jehož nabízený produkt či služba zaujaly a chce vědět víc.

JO*mobilem nabízí řešení - jednoduché a rychlé. Jan Velek, ředitel projektu to komentuje: "V současném multimediálním světě lehce zapomenete i na zajímavou reklamu mrknutím oka a proto je tak důležité okamžitě zachytit zájem příjemce sdělení, který se tak bezprostředně může stát zákazníkem." Inzerent, který chce potenciálním zájemcům nabídnout možnost okamžitě po shlédnutí reklamy požádat o doplňující informace, si přitom musí pouze zaregistrovat "SMSdoménu", nadefinovat JO*značky a připravit jejich obsah - informace, které zájemce na vyžádání od služby obdrží.

Služba JO*mobilem dává nový význam nejen mobilnímu telefonu, ale zároveň i reklamě - trefně to okomentoval David Čížek, jednatel společnosti, která službu provozuje: "Mobilní telefon nenahradí internet, ale právě díky jednoduchosti použití, díky tomu, že je v téměř každé kapse ať jsme kdekoliv, umožní zvýšit efektivitu stávajícím off-line komunikacím." Inzerenti dostali k dispozici nové možnosti, jejichž využití může efektivitu reklamy zásadně vylepšit. I když - upřímně řečeno - vše bude záviset i na kvalitě informací, které zájemce na vyžádání obdrží.

Jak to všechno funguje

Inzerent, který má zájem o využití služeb JO*mobilem - jak už bylo řečeno - si musí zaregistrovat SMSdoménu. Tento úkon je obdobně jednoduchý, jako registrace běžné internetové domény. Tímto úkonem získá přístup k mnoha rozličným službám, jež JO*mobilem nabízí. Kromě zasílání vyžádaných informací, a to jak formou SMS zprávy, tak - v případě, že ji zájemce uvedl - i prostřednictvím e-mailu, jsou k dispozici i další marketingové služby - například ankety, soutěže, speciální akce, slevy, zasílání mKupónů, loga či vyzváněcí tóny. Provozovatel navíc připravuje i možnost okamžitého objednání prezentované služby či výrobku. Po zřízení SMSdomény je nutné ještě zvolit JO*značku - kód, který bude uveden v reklamě.

Zájemce, jehož reklama zaujme, pak pouze na SMS centrum služby zašle příslušné klíčové slovo - JO*značku, kterou reklama obsahuje a služba se postará o zbytek. Provozovatelé si přitom za cíl nekladou nahradit stávající kanály - naopak, má se stát jejich účinným doplňkem, který bude ku prospěchu inzerentů i zákazníků.

S JO*mobilem přichází na český reklamní trh nová a velice přínosná služba. Její efekt zejména pro inzerenty může být velký a může skutečně výrazně ovlivnit efektivitu reklamy tím, že potenciálnímu zákazníkovi umožní okamžitě reagovat na reklamu a získat informace o službě či produktu, která ho zaujala.
Autor: David Kozák
Datum: 15. listopadu 2001



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz