Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Vánoční nákupy na českém internetu

Vánoční sezóna v USA z obchodního hlediska předčila optimistická očekávání a celkové tržby za poslední dva měsíce roku 1999 se podle shop.org vyšplhaly na 9 miliard USD. Úspěch byl podpořen masivními reklamními kampaněmi a různými jinými taktikami pro přesvědčení váhajících potencionálních klientů. Přestože se podle nového průzkumu Andersen Consulting 9 z 10 klientů virtuálních obchodů setkalo s problémy, nadále upřednostňují online nákupy, a chystají se touto cestou nakupovat i příští rok.

Pokud ještě před nedávnem mohla elektronická komerce cítit mindrák pokud přišlo na dělení investic do různých prostředků prodeje, během letošní sezóny na něj mohla zapomenout. V průběhu vánoční nákupní sezóny se bylo možné setkat s reklamními kampaněmi mnoha firem, svým zaměřením informačním technologiím na hony vzdáleným, jejichž marketingoví pracovníci by pravděpodobně ještě nedávno hledali na klávesnici zavináč dlouhé sekundy.

O tom, že internet je vysoce konkurenční prostředí, se není třeba bavit. Vedoucí pracovníci virtuálních obchodů se musí hodně snažit, aby jejich návštěvníci pochopili, že jejich obchod, ne ten o par kliknutí dál, je ten pravý. Tak jsme se před vánocemi mohli dočkat různých slev, věrnostních výhod, speciálních nabídek a podobně. Jak vánoční sezóny využili čeští obchodníci jsme se zeptali představitelů 14 virtuálních obchodů:

Pasti, pasti, pastičky

Obchodní domy s doménou cz přišli s poměrně pestrou škálou marketingových nástrojů. Zákazníci se tak mohli setkat se zvláštními nabídkami, slevami, dárky, soutěžemi a samozřejmě intenzivnější reklamou. Poměrně profesionální přístup v tomto směru projevili na Kosmas.cz: "Kromě reklamy jsme pro naše zákazníky připravili několik výhod a nových služeb. V říjnu a listopadu jsme snížili plošnou slevu na všechny nabízené tituly na 20% a značně rozšířili nabídku knih s akční slevou do 50%. Na prosinec jsme připravili stránku vánočních tipů a možnost nechat si zabalit objednané knihy do vybraného balícího papíru a případně vložit vzkaz obdarovanému. Do akčních slev jsme zařadili několik skutečně lukrativních titulů." řekl nám Josef Žák.

Ne všichni využily všech možností, které internet poskytuje. Poměrně časté byly soutěže (Obchodni-dum.cz, Cybex.cz), kde se dali vyhrát někdy skutečně hodnotné ceny (automatická pračka na Obchodni-dum.cz), slevy (Kosmas.cz, Cybex.cz) a obdarování zákazníků, kteří utratí určitý obnos (Machek.cz). Téměř všichni z dotázaných zesílili před vánocemi proužkovou reklamní kampaň, ať už prostřednictvím Mr.Linxe, Billboardu, nebo přímé reklamy na kvalitně navštěvovaných serverech (Seznam, Atlas).

Samozřejmě, zvláštní vánoční snaha má smysl hlavně případě obchodů s vhodným dárkovým sortimentem. Mohli jsme se tedy setkat s obchody, na kterých vánoční sezóna probíhala bez mimořádných akcí, ať už z důvodů právě uvedených (Dashofer.cz, Abcsys.cz), nebo jiných. "...bohužel jsme neměli na to čas.", Denisa Kera, Bohemia Flowers.

Zboží

Co se týče nejprodávanějšího zboží, nedočkali jsme se žádných překvapení. Nejvíce se prodávaly vesměs knihy, audio/video nosiče a mobilní telefony. Mimo tradičních bestsellerů se dobře prodávalo zimní oblečení a vybavení pro zimní sporty (Machek.cz), videokamery, hifi minivěže (Obchodni-dum.cz), růže a pugety v ceně kolem 500 Kč (Bohemia Flowers). Obchody nevedoucí vyloženě dárkový sortiment, podle očekávaní nezaznamenaly výrazný rozdíl v poptávce.

Co z toho

Kromě Verlag Dashofer zaznamenali všichni dotázaní zvýšený obrat za 3. čtvrtletí roku 1999. Pro značnou část obchodních domů byla sezóna 1999 tou první, proto můžeme jen stěží odhadnout, jak velká část růstu byla součástí přirozené dynamiky nového obchodu a jaká část byla způsobena zvýšenými nákupy v průběhu vánoční sezóny.

Téměř všichni dotázaní uvedli, že sezóna splnila nebo předčila jejich očekávání. Nespokojenost neprojevil nikdo. Čísla mluví optimisticky a dá se předpokládat že v budoucnu bude e-komerce růst podobným tempem. Růst se týká prakticky obchodů všech zaměření. Od tradičních artefaktů jako jsou knihy, audio/video nosiče, hard/software (Cybex.cz v prosinci více než zdvojnásobil tržby oproti listopadu), přes domácí spotřebiče (Obchodni-dum.cz obrátil za 3. čtvrtletí o cca 15% více), až po tak specifické zboží jako jsou značkové golfové potřeby (Progolf.cz realizoval v prosinci objednávky řádově ve statisících, zatímco ještě v říjnu to byly stokoruny).

Kompletní znění všech odpovědí je k dispozici zde.
Autor: Pavel Hrůza
Datum: 18. ledna 2000



 Profil autora  

Pavel Hrůza

Partner společnosti 24Snails.com Media Production.
Konzultant v oblasti webových služeb a marketingu.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz