Online reklama v USA pokračuje v růstu
David Kozák, 9. června 2005, e-komerce.cz
Investice do internetové reklamy zaznamenaly po splasknutí internetové bubliny v roce 2000 znatelný ústup "ze slávy". V poslední době ale reklamní výdaje průběžně rostou a jak se zdá, jen tak se nezastaví.
Výdaje na internetovou reklamu v USA v prvním čtvrtletí roku dosáhly podle průzkumu Internet Advertising Revenue Report Interactive Advertising Bureau realizovaného společností PricewaterhouseCoopers celkové výše zhruba 2,8 miliardy dolarů a potvrdily rostoucí tendenci, která započala již ve čtvrtém čtvrtletí 2002. Růst inzertních výdajů by přitom měl pokračovat i nadále. Podle odhadů společnosti eMarketer by měly do roku 2009 růst až na více než 22 miliard USD.
Kvartální reklamní výdaje v USA
(v miliardách dolarů)
Čtvrtletí | Reklamní výdaje |
4. čtvrtletí 2000 | 2,12 |
1. čtvrtletí 2001 | 1,87 |
2. čtvrtletí 2001 | 1,85 |
3. čtvrtletí 2001 | 1,77 |
4. čtvrtletí 2001 | 1,64 |
1. čtvrtletí 2002 | 1,52 |
2. čtvrtletí 2002 | 1,46 |
3. čtvrtletí 2002 | 1,45 |
4. čtvrtletí 2002 | 1,58 |
1. čtvrtletí 2003 | 1,63 |
2. čtvrtletí 2003 | 1,66 |
3. čtvrtletí 2003 | 1,75 |
4. čtvrtletí 2003 | 2,18 |
1. čtvrtletí 2004 | 2,27 |
2. čtvrtletí 2004 | 2,37 |
3. čtvrtletí 2004 | 2,43 |
4. čtvrtletí 2004 | 2,69 |
1. čtvrtletí 2005 | 2,80 |
|
Zdroj: eMarketer
Nárůst čtvrtletních reklamních výdajů v prvním čtvrtletí 2005 oproti čtvrtému čtvrtletí 2004 dosáhl 4,3 %, oproti prvnímu kvartálu 2004 to bylo 26 %.
Výkonný ředitel Interactive Advertising Bureau růst internetových reklamních výdajů okomentoval: "Marketéři stále více uznávají, že Internet si zaslouží být integrální součástí marketingového mixu jejich firem."
Vývoj ročních výdajů do internetové reklamy v USA
(v miliardách USD)
Rok | Reklamní výdaje |
2000 | 8,1 |
2001 | 7,1 |
2002 | 6,0 |
2003 | 7,3 |
2004 | 9,6 |
2005 | 12,9 |
2006 | 15,6 |
2007 | 17,8 |
2008 | 20,2 |
2009 | 22,3 |
|
Zdroj: eMarketer
Odhady potvrzují i další firmy
Jak uvádí společnost eMarketer, v posledním týdnu potvrdily její odhady také společnosti Goldman Sachs a Forrester Research. Goldman Sachs zvýšila odhad celkových výdajů na online reklamu pro rok 2005 na 12,3 miliardy dolarů, což je 28% meziroční nárůst. Internet by se tak na celkových reklamních výdajích měl podílet 4,4 procenta. Čísla revidovala také agentura Forrester Research, která celkové výdaje na online reklamu v USA v roce 2005 odhaduje na 14,7 miliardy USD (přičemž agentura do celkových výdajů započítává také investice do reklamy v e-mailech).
David Kozák david.kozak@e-komerce.cz
|