E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Reklama
Užitečné informace pro kutily.


Jak vypadá trh s mobilními telefony

Pavel Hrůza, 3. ledna 2002, e-komerce.cz

V naší oblasti je největší boom prodeje mobilních telefonů za námi. Mobil vlastní každý kdo jej potřebuje a také většina ostatních. Mobilní operátoři se začínají zaměřovat spíše na zkvalitňování stávajících a zavádění nových služeb; uvažují o tom, že telefony přestanou dotovat. Jak vyplývá z některých průzkumů, mnoho oblastí na skutečný boom teprve čeká. Zajímavé věci se dějí také mezi významnými hráči na tomto trhu.

Mobilní telefony v číslech

Kolik že je na světě mobilů? Společnost Gartner si dala tu práci spočítat všechny provozované mobilní telefony na světě a dospěla k magickému číslu 666.3 milionů kusů pro rok 2001. Pro upřesnění, "celý svět" je touto společností chápán jako množina následujících oblastí: Evropa, Severní Amerika, Asie, Pacifik, Japonsko, Latinská Amerika, Dálný východ a Afrika.


Počet mobilních telefonů zprovozněných v jednotlivých regionech (v milionech)

1999
2000
2001
2002
2003
Severní Amerika
91.3
107.5
122.5
136.9
150.5
Evropa
148.2
194.5
228.3
259.1
285.3
Asie, Pacifik a Japonsko
142
177
213.4
252.1
294.6
Jižní Amerika
35.4
52.7
71.9
96.9
127.6
Blízký východ a Afrika
16.3
23.6
30.2
36.7
43.4
Zdroj: Gartner Group

Celková celosvětová penetrace mobilních telefonů stoupla z 8.1% v roce 1999 na 15% v roce 2001. Do roku 2005 by se měla vyšplhat až na 24%. V soutěži regionů se v disciplíně "penetrace" na prvním místě umístila západní Evropa s výsledkem 72.2%, následována Koreou (61,9%), Japonskem (56.1%) a Severní Amerikou (43.9%).

Asie a Jižní Amerika - oblasti s velmi rozsáhlou populací - jsou teprve v počáteční fázi implementace mobilních technologií. Penetrace v těchto oblastech dosáhla 10.3% v Číně, 19.1% v Jižní Americe a 4.2% ve zbytku Asie. Velký boom se v těchto oblastech zatím nekoná (snad s výjimkou Číny a některých zemí Jižní Ameriky), limitujícím faktorem je zejména chabá kupní síla obyvatelstva.


Co dělá trh?

Podle společnosti DisplaySearch, která čtvrtletně vydává zprávu "Mobile Phone and Shipment Forecast", největší podíl trhu s mobilními telefony představuje západní Evropa, která třímá více než čtvrtinu pomyslného koláče. Největší růst zaznamenal trh Latinské Ameriky - přes 75% procent. Čísla týkající se Evropy potvrzují domněnky, že se Evropský trh pomalu nasytil a nadále nebude růst zdaleka tak vysoký jako v předchozích letech.


Podíl regionů na trhu mobilních telefonů

Region
Podíl (2000)
Podíl (2001)
Změna (2001)
Záp. Evropa
34.7%
25.4%
-23.3%
Sev. Amerika
13.7%
16.0%
22.4%
Čína
12.9%
15.9%
28.6%
Jižní Amerika
7.0%
11.7%
75.3%
Japonsko
11.7%
11.4%
2.8%
Zbytek Asie
7.9%
10.0%
32.3%
Vých. Evropa
6.6%
4.1%
-34.6%
Korea
3.3%
3.0%
-4.1%
Jiné
2.2%
2.5%
23.2%
Celkem
100.0%
100.0%
4.9%


Jak jsou na tom hlavní hráči?

Lídrem trhu s mobilními telefony zůstává finská Nokia s 32.8% podílem, následuje Motorola (13.8%), Samsung (9%), Siemens (8.2%) a Ericsson (8%). Americké Motorole se podařilo mírně snížit náskok Nokie svým programem 2.5G ("téměř 3G") telefonů. Ericsson a Sony spojily své výrobní kapacity, oběma firmám dohromady náleží 9.9% trhu.


Pavel Hrůza
pavel.hruza@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz