E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Vše pro váš digitální fotoaparát!


Nový web ČHMÚ: Meteorologové se stydí, návštěvníci raději odcházejí

David Kozák, 3. listopadu 2010, e-komerce.cz

Každý, kdo pravidelně nebo pouze čas od času na webu sleduje předpověď počasí, ví, že web ČHMÚ nikdy nepatřil mezi nejkrásnější, nejpřístupnější či uživatelsky nejpříjemnější česká on-line řešení. Novou verzi webu úřad velmi dlouho připravoval a očekávání odborné i laické veřejnosti rostlo. Nedávno byla nová verze webu uvedena do ostrého provozu. Už po prvním zběžném prozkoumání se však bohužel ukázalo, že je výsledek horší, než čekal i největší pesimista...

Zejména uživatelé, kteří mají zkušenosti se zahraniční "konkurencí" (dobrým příkladem jsou např. weby meteorologických služeb Zentralanstalt für Meteorologie und Geodynamik (Rakousko) či Swiss Meteorological Institute (Švýcarsko)). Ve srovnání s těmito weby právě spuštěné řešení Českého hydrometeorologického ústavu výrazně zaostává.


Web ČHMÚ, který byl oficiálně spuštěn 4. října 2010, vyvolává pocit zastaralého řešení. Ne, že by tvůrci vytvořili vysloveně špatné řešení. Jen ho měli spustit zhruba před 10 lety...

Když libovolná komerční organizace inovuje svůj web, je téměř jisté, že se při jeho návštěvě setkáme s nejmodernějšími technologiemi a příjemným rozhraním, které návštěvníkům bude nevtíravě, leč vytrvale - a zpravidla i úspěšně - předkládat obsah. Tedy to, kvůli čemu firma do rekonstrukce investovala jistě nemalé prostředky a především to, co chce příchozím skutečně nabídnout. Při první návštěvě webu českých meteorologů tento pocit nezíská pravděpodobně nikdo. Mohu-li hovořit sám za sebe, při prvním vstupu na tradiční adresu ústavu jsem začal pátrat, kde se stala chyba. Věřil jsem, že jsem se musel nějakým nedopatřením dostat do nějakého archivu či pokusné verze. To přece nemohou myslet vážně, opakoval jsem si stále dokola a snažil se najít tu krásnou, dokonalou, moderní a přístupnou NOVOU verzi webu. A přiznávám, že mi nějaký čas trvalo, než jsem pochopil, že žádná jiná alternativa skutečně neexistuje.


Web z povinnosti? Nebo spíše za provizi?

Vzhledem k tomu, že je Český hydrometeorologický ústav jednou z institucí resortu Životního prostředí, tedy organizací financovanou primárně ze státního rozpočtu, občan by - dle mého názoru oprávněně - očekával, že informace dostane naservírované tak říkajíc na "stříbrném podnosu". Zejména v současné době, kdy se dle slov "bojovníků se zlem" v čele našeho státu vše mění k lepšímu. Jenže ouha - už první pohled na "vylepšenou" podobu webu naznačuje, že ČHMÚ se nová situace netýká. A to je pouze začátek...

Zatímco jedním ze základních trendů současného webdesignu, potažmo web developmentu je jednoduchost, přístupnost a maximální "přívětivost" k uživatelům, web českých hydrometeorologů se vydal směrem zcela odlišným.


Bez cookies máte smůlu?

Hlavním úkolem webu hydrometeorologického ústavu je informovat - o počasí, o stavu vody na českých tocích, o stavu ovzduší. A také o mnoha dalších oblastech, jež data hydrometeorologů ovlivňují. Čeští meteorologové se však očividně drží zásady "něco za něco". Jak jinak by bylo možné si vysvětlit, že pro procházení informací o třech výše zmiňovaných hlavních oblastech je nezbytné, aby měl návštěvník povolené přijímání cookies. Skutečně! Bez tohoto "drobného" ústupku nelze mezi jednotlivými mapami přecházet. To je vskutku prazvláštní opatření. Vyžadování cookies přitom nemá na této stránce žádné technologické opodstatnění. Že by nějaký problém na straně programátorů?


Když grafika vystraší...

Weby veřejných a státních institucí obvykle nebývají graficky nejpropracovanější. Je to vcelku pochopitelné - jejich účelem není kopírovat nejnovější grafické trendy, ale uspokojit poptávku občanů po konkrétních informacích. Přesto se návštěvníci jen málokdy setkají s tím, co na ně "vybafne" při vstupu na adresu www.chmu.cz. Symboly počasí na neprůhledném bílém pozadí snad nelze omluvit nijak. Největší problém však není v počátečním zklamání z designu. S tím by se jistě leckdo dokázal vyrovnat. Nepříjemné zážitky však na návštěvníky čekají i v dalších (tradičně sledovaných) oblastech - zejména přístupnosti a snadné dostupnosti informací.

Počet odkazů a dalších informací, z nichž uživatel může vybírat hned na úvodní stránce webu, je fascinující. A to v dobrém i špatném smyslu tohoto slova. Ostatně pořekadlo "Keep It Simple" je obecně známé a dovolím si tvrdit, že i přijímané. Bohužel, při realizaci webu ústavu se na toto pravidlo očividně pozapomnělo. Jak jinak si vysvětlit fakt, že na zorientování se na webu potřebuje návštěvník množství toho nejcennějšího, co má - času.


... zachrání situaci obsah?

Ano i ne. Ano, neboť obsah jednoznačně splňuje očekávání - je fundovaný, obsáhlý, profesionálně zpracovaný... V porovnání se zahraniční "konkurencí" je však obsah obtížněji dostupný, výrazně pomaleji se načítá a - tedy alespoň v době, kdy jsem server procházel - se čas od času stránky nezobrazily vůbec. Když jsem obdobným způsobem "trápil" rakouský či švýcarský server, vše se načetlo téměř okamžitě a zcela spolehlivě.

Z obsahového hlediska web ČHMÚ za konkurencí nezaostává. Problematická je však forma, jakou ústav, resp. dodavatel(é) webu obsah návštěvníkům nabízejí. Vzhledem k faktu, že jde o čerstvě spuštěnou verzi, dovolím si výsledek označit doslova za "špatný vtip".

Nedodělaný je však web také z pohledu developera. Příkladem budiž nenastavená vlastní chybová stránka (chyba 404), kterou by si podobný projekt jistě zasloužil. Ostatně není nic jednoduššího, než si tuto možnost otestovat. Na druhou stranu, kdo vám umožní, abyste se při zadání chybné adresy (např. http://portal.chmi.cz/portal/dt?action=c) dostali až k samému jádru technologie, na které je celý projekt realizován?


Jde to i jinak, naznačují zahraniční weby i domácí konkurence

Že ČHMÚ a jeho dodavatelé nezvolili při přípravě a realizaci webu právě obvyklou cestu dokazují nejen zkušenosti s jeho používáním popsané výše, ale také výsledky práce dodavatelů, kteří vytvořili weby pro již několikrát zmiňované zahraniční meteorologické služby. Nejen, že na první pohled potenciálního uživatele neodpudí, ale jsou i jinak výrazně příjemnější. Jistě, v seznamu mezinárodních meteorologických organizací, který lze na webu ČHMÚ také získat, bychom jistě našli i horší příklady. Ty však v tomto okamžiku nejsou relevantní.

Nejdokonalejším příkladem pro ČHMÚ by však měla být domácí konkurence. Na základě interního průzkumu mezi pracovníky provozovatele serveru jsme za příklad vybrali předpověď počasí na serveru iDNES.cz.
Vybraná služba je velmi dobrým příkladem i proto, že redakce při přípravě jejího obsahu využívá informace Českého hydrometeorologického ústavu. Shodným podkladům tedy de facto pouze dává vlastní tvář. Co dodat? Snad jedině to, že i zde platí staré dobré pravidlo, že v jednoduchosti je síla a základ spokojenosti uživatelů.

David Kozák
dkozak@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz