E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Reklama
Užitečné informace pro kutily.


Zásady úspěšného využití Internetu, 2. část

David Kozák, 15. dubna 2004, e-komerce.cz

Tak teď už je to jasné. Víte, že pro vaši firmu má Internet svůj význam - a je vcelku jedno, zda v oblasti podpory nebo přímo jako jeden z obchodních kanálů. Nastává tedy druhá fáze, ve které se rozhodnete, jaký by vaše internetové stránky měly mít charakter...

Vědět, jaký charakter by měly mít vaše firemní webové stránky, je dobré z celé řady důvodů. Mimo jiné i proto, abyste neinvestovali do vývoje něčeho, co se nakonec ukáže být zcela bez užitku. A protože podobných případů by se našlo opravdu hodně, je dobré se i v tomto případě držet oné klasické zásady, že je lepší dvakrát věc přeměřit a teprve potom říznout. Investované peníze už vám nikdo nevrátí a pokud nebude charakter vytvořeného webu odpovídat potřebám vaší firmy, nevydělá je zpátky ani ten web...


Mnohdy stačí jednoduché informační stránky

Možnosti využití Internetu jsou vskutku obrovské a pokud narazíte na dobrého obchodníka, může se raz dva stát, že bez dlouhého přemýšlení zadáte vytvoření gigantického webu. Když ty možnosti jsou, tak proč je nevyužít, že? Jenže ono takové gigantické dílo taky obvykle něco stojí...

První a nejdůležitější zásadou, kterou asi každý podnikatel či manažer zvažuje je, zda nabízené řešení přinese nějaký efekt. Jenže..., jakmile přijde řeč na využití Internetu, mnoha lidem stuhne úsměv na rtech a oni propadnou panice. Mají totiž pocit, že se mluví o něčem, co oni prostě neznají, čemu nerozumí a tudíž to nemohou hodnotit. Podle toho pak často vypadají i jejich rozhodnutí, když dají na výmluvnost obchodníka (nebo samotného tvůrce) a nechají se přesvědčit k vytvoření něčeho, co jim nepřinese žádný užitek. A nebo - v horším případě - navrhované řešení jako zbytečné odmítnou, ale přitom ztratí zájem o využití Internetu obecně a na jakoukoliv, byť rozumnou, nabídku pak reagují odmítavě.

Jak by se tedy měli problému neznalí lidé (a nejen oni) chovat? Jednoduše - stejně jako v jiných situacích by se měli ptát, kde že je ten přínos pro jejich podnikání. No a když jim při té příležitosti začne dodavatel vysvětlovat, jak snadno a bezpracně získají stovky a nebo dokonce tisíce či desetitisíce nových zákazníků, měl by - pokud uvažují dostatečně racionálně - jim jejich vnitřní varovný systém napovědět, že bez práce dost dobře nejde vůbec nic a ani na Internetu to tak jednoduché není.

To, že pro firmu může být využití Internetu přínosné prostě ještě neznamená, že kvůli tomu musí vytvořit web za desítky tisíc. Naopak, mnohdy bohatě postačí jednou či několik málo stránek se základními informacemi o firmě.


Základní prezentace

Existuje celá řada firem, pro které je sice Internet potenciálně přínosný, zároveň je však krajně nepravděpodobné, že by touto cestou mohli výrazně zvýšit svůj obrat. Například malí prodejci potravin, spotřebního zboží či čehokoliv jiného. Díky vhodně umístěné prezentaci je mohou objevit lidé z místa v němž působí a dosud o nich nevěděli (možná byste se divili, kolik takových případů znám), ale to je asi tak všechno.

Takovým firmám bohatě postačí jediná prezentační stránka, která dokonce nemusí být umístěna ani na vlastní doméně (nedoporučuji ale využívat různé weby zdarma, ty se opravdu pro podobné typy prezentací nehodí - minimálně z hlediska image, naopak vhodné je využít třeba doménu města - mnohde je tato možnost vlastníky domén přímo nabízena - která odpovídá sídlu firmy a tudíž ani na vizitce nepůsobí negativně). Prezentační stránka by měla obsahovat vše podstatné o firmě - v uvedeném příkladu obchodu tedy provozní dobu, informace o sortimentu a samozřejmě kontakty.

Výhodou "základní prezentace" jsou malé náklady na vytvoření i na provoz, přičemž jejich efektivita je pro potřeby zmiňovaných firem dostačující. Existují ovšem také případy - a není jich málo - kdy i firma významná a působící na rozsáhlém území, zvolí "základní prezentaci" a protože nestála moc, považuje ji za nejsprávnější řešení. Ovšem chyba lávky - takové firmy díky úspoře nakonec prodělávají. V mnoha případech totiž "základní prezentace" nenabízí to, co by firma potřebovala. Vše záleží na tom, kdo nabídku podává - pokud sám není odborníkem na internetový marketing a využití Internetu, těžko může nabídnout ideální řešení.


Informační stránky

Pro mnoho firem je Internet zajímavý především jako prostředek, který jejich zákazníkům umožňuje přístup k informacím. Může jít třeba o on-line databázi odpovědí na časté otázky, archiv článků z médií, centrum pro stahování softwaru apod.

Takový web obvykle slouží pro udržování kontaktu se zákazníky, kteří už si nějaký výrobek či službu někdy koupili a samozřejmě také jako lákadlo pro zákazníky potenciální. Obsah "informačních stránek" bývá rozdělen do většího počtu stránek, které se dále dělí do sekcí. Jde tedy o rozsáhlejší projekty, které jsou náročné především na obsah. A na to se nesmí zapomenout už při přípravě.

"Informační stránky" si ale zvýšenou pozornost zaslouží. Pokud se o ně totiž "majitel" dobře stará, jsou jejich uživatelé spokojení a to se odráží i na jejich vztahu k němu, resp. k jeho výrobkům či službám.


Elektronický obchod

Nejvyšší variantou využití Internetu je elektronický obchod. Ten, na rozdíl od obou předchozích forem přináší efekt i přímo - ve formě prodeje výrobků. Ani tato forma webu však není vhodná pro všechny. I když se přes Internet dá prodat prakticky všechno, některé produkty (například ty, které je lepší si před koupí "osahat" či vyzkoušet) zatím zájem on-line nakupujících příliš nevyvolávají.

Vytvořit komplexní internetový obchodní systém není právě levná záležitost. Proto každý, kdo se odhodlá začít obchodovat na Internetu, by si měl promyslet, zda právě jeho zboží si lidé koupí...

To, jaká forma využití Internetu je pro vaši firmu nejzajímavější, je třeba si rozmyslet předem. Do rozdělaného projektu už se těžko zasahuje a nebo to stojí zbytečně moc peněz. Uvážlivá volba se proto vyplatí.


David Kozák
david.kozak@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz