David Kozák, 14. dubna 2004, e-komerce.cz
Internetovému obchodu v oblasti prodeje koncovému zákazníkovi (retail) vévodí firmy jako je Amazon a eBay (v USA) nebo Internet Mall a Obchodní-dům.cz (u nás). Králové "kamenného" retailu se v těchto žebříčcích téměr neprosazují. Nebo možná by bylo lepší říci, že až dosud se neprosazovali.
Ano, samozřejmě, velké "kamenné" řetězce mají mnohonásobně vyšší obrat než ten největší internetový obchod, ale přesto se jim na Internetu zatím příliš nedaří. Důvod ovšem není ani tak v jejich neschopnosti, jako spíš v tom, že o expanzi na Internet poměrně dlouho nejevili zájem. Jako by jim nepřipadal dost dobrý pro jejich podnikání.
Situace se ale v posledních letech mění a zájem klasických prodejců o Internet roste. A roste poměrně hodně. Ukazují to mimo jiné i výsledky nedávno zveřejněné studie "The Merchant Speaks 2004", kterou zpracovala společnost the e-tailing group.
Na rozdíl od dřívějších dob se přitom prodejci nebrání kombinaci jednotlivých prodejních kanálů. Mnozí už totiž přišli na to, že není dobré spoléhat výhradně na jediný způsob oslovení zákazníka. Když už jednou něco nabízejí, proč by to nemohli nabízet prostřednictvím více prodejních kanálů? Vždyť každému zákazníkovi vyhovuje jiný způsob nákupu?
Kombinace více prodejních kanálů je podle všeho výhodná. Nasvědčuje tomu především fakt, že počet firem, které při prodeji kombinují jak klasický "kamenný" obchod, tak katalogový prodej a prodej na Internetu v USA v loňském roce vzrostl z 26 na 37 procent.
Využívané kombinace prodejních kanálů
Prodejní kanály | 2003 | 2004 |
pouze Internet | 14 % | 25 % |
Internet + katalog + kamenný obchod | 26 % | 37 % |
Internet + katalog | 46 % | 20 % |
Internet + kamenný obchod | 14 % | 17 % |
|
Ve výsledcích si rovněž můžete povšimnout, že poměrně radikálně poklesl počet prodejců kombinujících pouze "neosobní" prodejní kanály, tedy Internet a katalogový prodej. Nechtěl bych spekulovat o příčinách tohoto vývoje (už proto, že nemám k dispozici přesnější data a výzkum probíhal v USA, kde se trh přeci jen chová malinko jinak než u nás), ale vypadá to, že zákazníci si přeci jen více potrpí na jakousi jistotu v podobě "kamenné" prodejny a výhradně virtuální prodejci je tolik "netáhnou".