Pavel Hrůza, 1. března 2002, e-komerce.cz
Jedním z nejpádnějších argumentů zastánců m-komerce byla ve srovnání s osobními počítači nesrovnatelně větší penetrace mobilních přístrojů (GSM telefony, PDA atd.). Vysoká penetrace současných typů přístrojů ovšem sama o sobě nestačí: Drtivá většina majitelů mobilních zařízení je využívá pouze k jejich primárnímu účelu. Kdo se snaží vytvořit si aktivní zkušenost s m-komercí, setkává se buď s nedostatečnou nabídkou nebo technologickými problémy.
Tabulka: Zisky z m-komerce podle regionů (v miliardách USD)
Zdroj: Jupiter Research, 2000
Fundamentální příčiny
Uživatelé mobilních telefonů, jakkoliv mají stále s sebou přístroj, prostřednictvím kterého je možné nakupovat, stále vyžadují u většiny druhů zboží bezprostřední nákupní zkušenost. Jsou zvyklí používat mobilní telefon v případě akutní nutnosti, řešit problém okamžitě, což se neslučuje s dlouhým čekáním na doručení zboží.
Z tohoto důvodu má větší šanci prodej elektronicky distribuovaného zboží, které je možné doručit bez prodlení. Úspěch prodeje vyzváněcích zvuků tuto domněnku potvrzuje. S nástupem GPRS a UMTS technologií s velkou pravděpodobností přibudou mezi zboží úspěšně prodávané cestou m-komerce také multimediální a jiné produkty.
M-komerce může u zákazníků uspět, pokud jim ji přehnaným marketingovým tlakem poskytovatelé nezprotiví dřív, než ji začnou mít rádi. Že marketing není všemocný a zákazníci si do značné míry uvědomují, co jim přináší skutečné výhody, naznačuje i průzkum zájmu o využívání GSM telefonů k provádění transakcí: V roce 2000, kdy vrcholil marketingový tlak na používání m-komerce (vlivů bylo samozřejmě více), zamýšlelo 32% uživatelů mobilních telefonů v USA, Evropě a Asii použít svůj telefon k některému typu transakce. V roce dva tisíce to bylo pouze 12% (v USA podle AT Kerney dokonce jen 3%).
Technologie a infrastruktura
Uspokojivě stále není vyřešena ani otázka zabezpečení mobilních transakcí. Situace se navíc značně komplikuje v případě mezinárodních nákupů. Většímu rozšíření brání také značná nekompatibilita systémů a mobilních přístrojů.
V některých regionech (např. USA) je stále ještě problém zasílání dat prostřednictvím GSM sítě na mobilní přístroje, někteří operátoři dokonce neumožňují zaslat SMS do sítě jiného operátora. Často je nutný roaming v rámci jednoho státního celku, neboť někteří operátoři nemají pokryto celé území.
Z technického hlediska není problém vyrábět mobilní zařízení (ať už telefony, či kapesní počítače apod.) schopné provozovat dostatečně zabezpečené transakce. Problém je v ceně. Takové zařízení by byly výrazně dražší, což při aktuální snaze výrobců o co největší rozšíření mobilních zařízení prostřednictvím drsné cenové politiky představuje nepřehlédnutelnou překážku.
Analytik Isaac Ro z Aberdeen Group ve svém vyjádření pro Ecommerce Times přirovnal problém m-komerce ke klasickému problému "Bylo dřív vejce nebo slepice?": Současná infrastruktura neposkytuje dostatečné předpoklady k rozvoji m-komerce, takže uživatelé nemají mnoho možností k jejímu využití. Když ale nejsou jasné známky zájmu o m-komerci z řad zákazníků, investice se do m-komerční sféry v dostatečné míře nehrnou.
Podmínky většího rozšíření m-komerce
- Výhodnější cenové podmínky připojení k síti
- Mobilní přístroje umožňující komfortnější nakupování a kvalitnější nákupní zkušenost
- Zabezpečení plateb, ochrana osobních údajů (možným řešením může být nějaký druh mobilní elektronické peněženky)
- Dostatečná nabídka atraktivních mobilních služeb
I po splnění těchto podmínek se bude prostřednictvím mobilních telefonů prodávat hlavně digitálně distribuované zboží, nebo zboží/služby s možností okamžité dodávky (multimedia, informace, potraviny...)
Jednotlivé body nejsou řazený podle priority - je těžké určit ve kterém místě rozetnout uzavřený kruh. Podle mého názoru je na tahu technologická stránka.
Technologie umožňující pohodlnější a kvalitnější přístup k internetu prostřednictvím mobilních zařízení (hlavně GPRS) se podle odhadu výzkumných agentur dočkají významnějšího rozšíření do roku 2005. S narůstajícím počtem přístrojů umožňujících dostatečnou konektivitu a kvalitnější nákupní zkušenost (zobrazovací technologie) bude splněna značná část technologických požadavků. Řada bude na poskytovatelích služeb.