E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Vše pro váš digitální fotoaparát!


Vltava.cz v novém kabátě

Emil Čelustka, 1. října 2002, e-komerce.cz

Po probdělé noci byla dnes v 6 hodin ráno uvedena do provozu nová verze populárního internetového obchodu. Zatímco programátoři a ostatní členové týmu dospávají zameškané, aby se již odpoledne mohli pustit do oprav mnoha drobných chybiček, zákazníci už nakupují.

Každý kdo někdy zažil podobnou operaci mi potvrdí, že to je práce veskrze nevděčná. Posbíráte připomínky zákazníků, které se za dobu provozu stávajícího systému nahromadily, přidáte vlastní nápady a nové funkce. Pak provedete analýzu těchto požadavků a potřeb, vyloučíte nerealizovatelné, zbytečná nebo tendenční přání, která si nezřídka protiřečí a zformulujete zadání pro grafika. Ten připraví grafický návrh, který se mění, upravuje a vylepšuje tak dlouho, až jsou všichni zodpovědní pracovníci spokojeni. Další fází je implementace nové grafiky a funkcí do aplikace internetového obchodu. Až je dokončena, začnete novou aplikaci testovat, ladit a odstraňovat chyby. Původně stanovený termín je dávno pryč, posunutý se nezadržitelně blíží. A protože dál již termíny posouvat není možné, zůstává celý tým do večera, přes noc, do rána. Slevuje se z původně stanovených požadavků, odstraňují se už jen viditelné a závažnější chyby, hlavně aby to už konečně jelo.

Přesně takový cyklus včetně probdělé noci má za sebou i Pavel Knapp, ředitel společnosti InternetShops, a.s., dceřiné společnosti Computer Pressu a jeho tým. Výsledkem jejich práce je nová verze internetového obchodu Vltava.cz, kterou od dnešního rána najdete na obvyklé adrese. Změny jsou patrné na první pohled. Nelze si nevšimnout, že po epizodě s odvážnými oblými tvary se Vltava.cz pokorně vrací k podstatně praktičtější grafice a tvarům. Základem navigace je opět starý dobrý horní pruh, ve kterém jsou umístěny všechny navigační prvky obchodu.

Požádal jsem proto Pavla Knappa o odpovědi na několik otázek a jsem moc rád, že mi i přes nespornou únavu odpověděl.

V úvodu článku jsem popsal, jak vypadá obvyklý způsob výměny designu e-komerčních aplikací. Jak to bylo v případě Vltavy.cz?
Souhlasím se vším, s výjimkou toho, že tentokrát jsme termín splnili a nemuseli ho posouvat :)

Co vás vedlo k opuštění "oblého" designu a k návratu k Amazon-like provedení v podobě horního pruhu? Jaké byly hlavní důvody?
Jednak je rok a půl dobrá doba na facelifting obchodu a zvlášť takového, jakým je Vltava.cz (vzhledem k počtu zákazníků, obratu atd.), druhým důvodem bylo zpřehlednit stránky obchodu, dostat na ně víc podstatných informací - a v tomto duchu byl starý design příliš svazující.

Viděl jsem, že jste přidali mnoho nových pohledů do katalogu, což lze považovat za reakci na připomínky zákazníků týkající se problematické navigace. Můžeš tyto změny nějak shrnout?
Obecně: cílem je nabídnout zákazníkům co nejvíce cest, jak se mohou dostat k vytouženému zboží. Reagovali jsme na některé připomínky zákazníků, např. přehled "témat" - všech podkategorií, a přidali vlastní nápady odkoukané kolem nás v reálném světě. Jsou to např. záložky s písmeny v papírovém diáři, které zjednodušují nalezení správného jména - my jsme podobný systém použili v případě hledání autorů nebo také v názvu zboží.

Jaké další významné změny jste udělali?
Jádro Vltavy.cz zůstalo stejné, byly vylepšeny - především optimalizovány na rychlost - jen některé časově kritické části, jako je fulltextové vyhledávání. Primárně se měnil design a uživatelské rozhraní, z ryze obchodních věcí přibyla hlavně možnost osobního odběru zboží v rámci Brna a tak úspory poštovného. Totéž připravujeme i pro zákazníky z Prahy.

Jaké jsou první reakce zákazníků?
Za prvních několik hodin provozu s nové verzi dosáhl realizovaný obrat 100 000 Kč a reakce zákazníků jsou vesměs příjemné - pozitivně hodnotí zpřehlednění obchodu a zjednodušení nákupu. Co se týče kritiky, pokud byla, omezila se na poukázání drobných chybiček typu "rozjetý boxík v jiném prohlížeči, než Explorer". Celkově: myslím, že se přechod na novou verzi povedl a máme prostor Vltavu rozšiřovat o další funkce. Spustíme je ještě v průběhu října!


Jak je z reakcí patrné, i značně unavený pracovník InternetShops nezapře svou školu z Cpressu a pamatuje na PR. :-) Přesto bych rád Vltavě.cz popřál ještě více spokojených zákazníků.

A jak se nová vltava.cz líbí vám?


Emil Čelustka
celustka@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz