Emil Čelustka, 2. října 2002, e-komerce.cz
Mezi nesporná překvapení soutěže patří především skutečnost, že podmínky pro umístění mezi těmi nejlepšími se přitvrdily. Uvážíme-li, jakým vývojem prošel v uplynulém roce světový a především americký trh technologických firem, nezbývá než souhlasit s hodnocením Otto J. Jelinka, předsedou představenstva Deloitte & Touche Česká republika, který mj. řekl: "I když nemluvím dobře česky, já jsem Čech. A jsem strašně pyšnej na to, že vy, ty lidi co tady udělali ten úspěch v té technologii pro Českou republiku, jste tak dobrý jak jste. A za to Vám chci poděkovat a gratulovat." Současně je ale také čas se zamyslet nad budoucím vývojem technologického trhu v regionu.
Třetího ročníku průzkumu se podobně jako v předchozích letech zúčastnily firmy z Česka, Estonska, Maďarska, Litvy, Lotyšska, Polska a Slovenska. Mezi nové parametry pro zažezení do průzkumu, který srovnává procentuální nárust tržeb za poslední 3 roky, se poprvé objevila podmínka minimálního obratu v prvním roce ve výši 20 tis. USD. Přesto jak jsem již uvedl na začátku, stejné výsledky jako loni znamenaly pro všechny účastníky v letošním ročníku slabší úmístění. A tak přestože si Česká republika celkovým počtem firem ve Fast 50 polepšila z 15 na 16 firem, loňský úspěch se nepodařilo zopakovat. Loni se mezi nejlepšími deseti objevily hned 3 české české firmy, letos pouze jedinná - loňský český vítěz Internet Info s obdivuhodnými 1022% se umístil na celkově 10. místě. Úspěch této společnosti tak po loňských 1137% dále získává na lesku.
Na druhém místě českého žebříčku a 15. celkově se umístila společnost Aliatel. Výsledek 678% společně s celkovým obratem této společnosti jasně dokazuje, že Fast 50 není jen o start-upech. Třetí národní místo, celkově 16., obsadila společnost Solution style s 598%.
Letošnímu ročníku jednoznačně kralovaly maďarské společnosti. Obsadily první tři místa v celkovém hodnocení, přičemž každá ze společností Interactive Net Design, HostLogic i Tensiomed dosáhla více než dvacetinásobného růstu tržeb. V první desítce Fast 50 pak najdeme celkem 7 maďarských společností.
Při pohledu na výsledky je možné vysledovat trendy, které bylo možné předvídat. Více než polovina z 15 loni umístěných českých firem v letošním ročníku chybí. Jak zaznělo v kuluárech - znali své výsledky a tedy i šance a umístění a proto se někteří z nich ani nepřihlásili. Mezi umístěnými tak chybí například loni loni v Česku druhý a celkově osmý K.D. marketing, nenajdete zde ani Schemantix, Anima Publishers, CZI, ICZ, Sky/Slovanet nebo Datasys. Naopak loni i letos se podařilo se umístit společnostem Internet Info, Logos, Multimedia atelier, Et Netera, Fractal, TES Media a Brain Systems.
S potěšením pak mohu oznámit i umístění naší společnosti ABC Systems na 14. místě českého žebříčku, celkově pak na 41. místě.
Pozice v ČR | Celkové pořadí | Společnost | Růst obratu v % |
1. | 10. | Internet Info | 1022% |
2. | 15. | Aliatel | 678% |
3. | 16. | Solution style | 598% |
4. | 18. | Logos | 527% |
5. | 19. | Lundegaard | 488% |
6. | 21. | Multimedia atelier | 413% |
7. | 24. | Arch | 333% |
8. | 25. | Et Netera | 330% |
9. | 29. | Fractal | 249% |
10. | 31. | Globe Internet | 232% |
11. | 37. | apllis.cz | 188% |
12. | 39. | TES Media | 182% |
13. | 40. | ZOOM INTERNATIONAL | 165% |
14. | 41. | ABC Systems | 140% |
15. | 48. | Digital Media Production | 114% |
16. | 49. | Brain Systems | 110% |
|
Emil Čelustka