David Kozák, 27. listopadu 2003, e-komerce.cz
V posledních několika málo dnech se na Internetu objevily dvě nové informace. Jejich význam docení především provozovatelé webů. Pro uživatele jsou však v podstatě bezvýznamné. Jedná se o žebříčky vyhledávačů, z nichž nejčastěji přicházejí návštěvníci na weby. Jako první - a to v pondělí 18.11. - tuto informaci zveřejnil server OneStat.com. Jasným vítězem se stal Google. Od 24.11. podobný žebříček nabízí také český server TOPlist. A vítěz? I v tomto případě je poměrně jednoznačný a je jím český lídr Seznam.cz.
Vládci refererů
Žebříčky o nichž je řeč vyhodnocují podíl jednotlivých vyhledávačů v refereru sledovaných serverů. To znamená, že zveřejněné výsledky vyjadřují přesné podíly vyhledávačů na počtu návštěvníků, kteří na odkazované servery přicházejí jejich prostřednictvím. A to jsou údaje - zejména pro provozovatele serverů - velmi významné. Říkají jim totiž, které vyhledávače nejčastěji používají "jejich" návštěvníci.
Vyhledávače jsou pro řadu uživatelů Internetu hlavní "branou" do Internetu. Pro mnohé - zejména méně zběhlé - dokonce jedinou. Ostatně není proč se nad tím podivovat, když řada prodejců počítačů nastavuje některý z vyhledávacích serverů jako domovskou adresu předinstalovaného prohlížeče. A tak zvaný běžný uživatel v podstatě nemá důvod, proč na původním nastavení něco měnit - vždyť jej dodali odborníci.
Výsledky, které vyhledávač nabídne, představují pro mnohé uživatele maximum toho, co jim Internet může nabídnout a o nalezení možného řešení jinou cestou se ani nepokoušejí. V konečném důsledku tedy můžeme říci, že vyhledávače jsou jedním z důležitých faktorů, rozhodujích o úspěchu či neúspěchu internetového projektu.
Byl a přesto vlastně nebyl
Má-li internetový projekt naplnit očekávání provozovatelů (a především investorů), měl by se objevit co nejvýš ve výpisu vyhledávače vždy, když uživatel zadá frázi, která nějak souvisí s oborem, kterým se server zabývá. Pokud se nedostane do první desítky (to je nejobvyklejší počet odkazů zobrazovaných na jedné stránce výpisu), ztrácí cenné body (uživatele). Má však ještě šanci. Nedostane-li se do první třicítky, jako by neexistoval. Na čtvrtou a další stránky výpisu vyhledávače se totiž podívá jen málokdo.
Propagovat server je samozřejmě možné i jinými způsoby, než prostřednictvím vyhledávačů. Například reklamou. Jenže... zatímco reklamu lidé stále častěji odmítají a považují ji za něco, co by na Internetu být konec konců nemuselo, vyhledávače jsou stále oblíbenější.
Ignorovat "moc vyhledávačů" není moudré. Proto není moudré bez povšimnutí přecházet ani informace, které o vyhledávačích cosi vypovídají. A mezi ty patří i výše zmíněné statistiky. Proto je můžeme jen doporučit.
David Kozák