Komentáře ke článku "B2B a B2C - tak trochu zmatené pojmy"
Otazka definicie pojmov v marketingu, ale i v ekonomii vseobecne je vzdy problematicka. Kazdy autor ma svoju definiciu, ktoru ked si dokaze patricne obhajit ... V exaktnych vedach je to bez problemov 1+1=2.
Ale chcel som o inom. Mam taky pocit, ze otazkam elektronickeho obchodu sa venuju najma technici. Je pravdou, ze nie je vela marketerov a manazerov, ktori by boli naozaj schopni pracovat v tejto oblasti. Dosledkom tohoto stavu su potom i nedorozumenia v oblasti niektorych pojmov ako v clanku uvedene B2B a B2C. Neviem ako je to inde, ale tuto kategorizaciu pouzivaju studenti jednej nemenovanej ekonomickej fakulty uz v tretom rocniku a musim poznamenat, ze sa plne zhoduje zo zavermi autora clanku. V kazdom pripade som rad, ze sa niekto zaobera i naoko "elementarnimi" zalezitostami, ktore su vsak zakladom skladacky.
Děkuji panu Čelustkovi za jeho článek, na který se pokusím reagovat. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit autorův pocit poněkud různorodého používání zmíněných pojmů. Uznávám, že jsem se zpočátku také nemohl v těchto pojmech vyznat a tak jsem se rozhodl udělat si v těchto pojmech jasno.
Začnu však úplně od počátku a to od pojmu e-business, který v současné době také často slýcháme. Pod tímto pojmem si představuji nové možnosti podnikání v tzv. "nové ekonomice" prostřednctvím rozvoje Internetu a telekomunikací.
Pod pojmem e-commerce si pak představuji elektronické obchodování, tedy nákup a prodej "on-line" a to jak v oblasti maloobchodu (B2C), tak v oblasti velkoobchodu (B2B).
Vždy, když se jedná o nákup a prodej, je jednou ze stran tržní transakce zákazník (Customer). Může to být jak firma, tak i konečný spotřebitel.
Pokud je zákazníkem firma, dle mého názoru se jedná o formu B2B.
Pokud je jím konečný spotřebitel (v ekonomii se někdy preferuje používání pojmu "domácnost"), který rovněž jako konečný spotřebitel platí DPH a spotřební daň a zakoupený statek tak není určen pro další prodej, jedná se o B2C (Business-to-Consumer).
Miloslav Mil
Vyborny clanok.
Uplne suhlasim s autorom clanku.
Velmi dobre vystihol podstatu a zmysel pojmov a to hlavne z pohladu marketingu. Co je samozrejme pre obchod asi najdolezitejsie.
Som rad, ze sa niekto touto zdanlivo banalnou temou zaoberal. Sam som v praxi zazil nie jeden krat situaciu ked si ludia nerozumeli pri odbornej praci prave vdaka nejasnosti a roznemu chapanie pojmov. Islo v poslednej dobe dost casto prave o rozne chapanie B2C. Je to casto brzdou najme pri kooperacii viacerych firiem, ked kazda firma a jej ludia maju odlisne chapanie zakladnych pojmov.
Toto je bohuzial dan za prekotny vyvoj v oblasti novej ekonomiky ked nove pojmy vznikaju skoro kazdy den.
Kto sa v tom vsetkom ma vyznat ?! :-)
Teď jsem už uplně zmatený a vůbec nevím kam zařadit náš katalog na www.ambra.cz/katalog. do této doby jsem myslel že B2B, ale znejistili jste mě :). Kancelářské papíry firma spotřebuje - tedy B2C. Soustruh také potřebuje pro sebe , ale například obalový materiál? Nebo regály, které nakupujicí firma dále použije například při realizaci interiéru nebo skladu? Myslím si že definitivně stanovit hranici nejde.
Děkuji za objasnění. Mám ráda knihy, ale netuším, proč jsem v nich hledala tak dlouho, když Vy jste mi tuto nesrozumitelnost vysvětlil během několika sekund. :o)
Děkuji a přeji hezký den.
S pozdravem
Šárka Kiliánová
Není co dodat. Konečně někdo vysvětlil tyto dva pojmy. Při psání seminárních prací mě toto hrozně provokovalo.
29. června 2006
Firma Blue Pixel představuje Handywalk, mapy pro běžný mobil
22. června 2006
Aktuálně.cz předskočilo zprávy na iDnes.cz
20. června 2006