Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Vytváříme firemní web - část 2. (Udělátka, která musíte mít)

Jako další ze série článků zabývajících se problematikou tvorby a efektivity firemních webů jsem se rozhodl zařadit několik doporučení ohledně záležitostí, které by neměli chybět na žádných stránkách, které mají vyšší ambice - a to jsou všechny, že! :-)

Doporučení a náměty vycházejí ze zkušeností s hodnocením firemních webů a analýzy ohlasu na jednotlivá udělátka mezi internetovou veřejností v západní Evropě.

1) Sekce "Novinky"

Web je zaměřený na nové informace a přesto je mnoho stránek, kde se věci nezměnily od doby, kdy spatřily světlo světa. Nezáleží na tom, zda-li aktualizujete svoje stránky denně, týdně, měsíčně či (to snad ne!?) čtvrtletně či ročně; vždy zajistěte, aby návštěvníci snadno našli nové informace. Pokud aktualizujete obsah méně často než týdně, je dobré umístit do této části informaci o tom, kdy plánujete další aktualizaci.

2) Vyhledávání nebo mapa stránek

Každý web o rozsahu větším než sto stránek potřebuje možnost vyhledávání (search engine), která poskytuje přijatelné výsledky. Menší weby se tomu mohou vyhnout skrze mapu stránek (té se ještě budu věnovat později v jiném článku). Pro malé weby s několika desítkami stránek přichází v úvahu i stránka s přehledným obsahem celého webu, ze které bude zřejmé, kde se jaké informace nacházejí. Je jasné, že pokud bude vyhledání informací a orientace na vašich stránkách nepřehledná či pomalá, návštěvníci se příště obrátí jinam.

3) Možnost zpětné vazby

Je s podivem jak málo webů skutečně umožňuje návštěvníkům (zákazníkům) komentovat co se jim líbí či nelíbí. Přitom internet je prezentován a všemi chápán jako dvoustranné médium. Vše většinou skončí u anonymního "mailto" na správce daných stránek. Mnohem lépe vypadá, když má návštěvník možnost vybrat si komu chce svou zprávu poslat, např. do marketingu, do oddělení péče o zákazníky, do IT, či na reklamace. Jednoduchý mechanismus potvrzení obdržené zprávy by měl být pomalu samozřejmostí. Skutečně dobré presentace by měly nabízet možnost volby komu zprávu poslat, potvrdit její příjem, číst došlé zprávy a odpovídat na většinu z nich, i kdyby to mělo být jen zdvořilé odmítnutí návrhů či připomínek.

4) Konzistentní navigace

Navigace skrze vaše stránky musí být viditelná, srozumitelná, intuitivní a konzistentní. U rozsáhlých webů na jejichž tvorbě podílelo postupně i současně několik lidí je konzistence skutečným problémem. Navigace musí být vidět, umístěte jí na viditelné místo! V každém okamžiku musí být jasné, kde se nacházíte, odkud jste tam přišli a kam můžete pokračovat. Navigace vašich stránek nesmí návštěvníka brzdit, ale musí ho směrovat tam kam chcete, aby šel.

5) Poskytujte kód odkazu na vaše stránky

Zvýšit počet návštěvníků vašich stránek lze i poskytnutím instrukcí a HTML kódu pro odkaz na vaše stránky, který si zájemci mohou umístit na své stránky. Pokud máte pěkné logo, zajímavý obsah a určitý základní kádr návštěvníků, kteří mohou šířit vaše logo, určitě touto cestou zdarma získáte nové publikum.

6) Vytvořte provizní program pro partnery

Začal s tím AMAZON.COM a nyní ho úspěšně využívá mnoho obchodních webů. Poskytujte malou provizi za klienty (přivedené ze stránek partnerů), jejichž návštěva skončí nějakou transakcí. Např. AMAZON či eTOYS profitují z toho, že miliony webů umístilo jejich odkazy na své stránky a přivádějí k nim nové a nové návštěvníky. Tomuto systému se v USA říká syndikovaný prodej.

7) Informujte o sobě

Pokud nechcete být pouze virtuální firmou, poskytněte adresy, telefony, mapu jak se k vám lidé dostanou. Tyto informace by měly být na velmi dobře viditelném místě na vašich stránkách.

8) Ochrana osobních údajů

V případě, že požadujete od návštěvníků vašich stránek, aby vám poskytli osobní údaje, mělo by být samozřejmostí zveřejnit vaše pravidla pro nakládání s těmito údaji (neposkytnete třetím stranám apod.) a informace o k čemu tyto údaje chcete použít.

9) Informace o zabezpečení transakcí

Všechny komerční weby by měly zveřejňovat informace o tom, kdy a jak jsou transakce a komunikace s daným webem zabezpečeny. Minimálně do té doby dokud si uživatelé nezvyknou na placení kreditními kartami (a jinak) skrze internet. Tyto informace dodají vašemu webu kredibilitu, pokud např. využíváte bezpečnostní protokol, který pochválila odborná recenze v uznávaném médiu, určitě by neměl odkaz na tento článek chybět na vašich stránkách.

10) Jednoduché nástroje pro aktualizaci a správu vašich stránek

Tato záležitost je skryta zrakům návštěvníků, ale všichni tvůrci rozsáhlejších webů potřebují nástroje pro správu stránek, kontrolu linků, apod. (např. NetObjects Fusion, Dreamwaver, FrontPage atp.) Je také dobré vytvořit databázi vzorů stránek (templates) a obsahu. Z té potom může každý nově příchozí čerpat a využívat již vytvořené. (tématu tzv. "řízení obsahu a vzhledu stránek" se chci věnovat ještě někdy příště podrobněji)

11) Průvodce stylem

Všichni víme, že naše webovské presentace by měly vypadat konzistentně. I když nám to všem může připadat jako byrokracie, vyplatí se vytvořit něco, čemu můžeme říkat "průvodce stylem", kde popíšeme vzhled, rozmístění prvků a úmysly se kterými jsme to tak seskupili. Je to jedna z možností jak zajistit, že všichni, kdo se podílejí na tvorbě budou srozuměni s hlavními zásadami tvorby a údržby našich stránek.

12) Analýza návštěvnosti

Ne, nechci zde připomínat, že by se jí měl každý kdo má komerčně zaměřený web zabývat, ale.....můžeme trávit hodiny analýzou log souborů bez toho, abychom se dozvěděli cokoliv užitečného. Je třeba vytvořit sadu ukazatelů (matrix) pro hodnocení úspěšnosti našeho webu. Každý web vypadá jinak a má jiné cíle, takže každý bude mít svojí vlastní sadu reportů a ukazatelů. Např. obchodníka bude určitě zajímat, počet transakcí na určitý objem návštěv, unikátní návštěvníci, opakované nákupy apod., naopak on-line magazín bude zajímat především počet zhlédnutých stránek denně, čas jedné návštěvy (session), počet shlédnutých stránek na návštěvníka.

Nejsem si jistý jestli je dobré mít desatero s dvanácti body, ale každý z 12 bodů by vydal na samostatný článek, o který se časem pokusím já nebo někdo z kolegů na stránkách e-komerce.

(Další díl: Management obsahu, tvorby a správy)
Autor: Petr Palán
Datum: 8. května 2000



 Profil autora  

Petr Palán

Nezávislý eBusiness konzultant pracující pod značkou NALAPNET.COM
Působil mj. v Samba Digital Media, PricewaterhouseCoopers, Arthur Andersen
Zaměřuje se na využití moderních technologií v podnikové sféře pro zefektivnění informačních toků (interně/externě), logistiky a marketingu


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz