Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Vaše firma v nové ekonomice – část 2.

Jak jsme si již v první části našeho seriálu vysvětlili, e-komerce a transakce skrze internet představují pouze kapku v moři podnikových procesů a činností, které si říkají o zefektivnění za pomoci nových technologií. Dnes se tedy zastavím u procesů, kterých se e-business aplikace či technologie dotýkají nejdříve a nejčastěji.

Vzhledem k optimální délce článku pro web si dovolím tuto část našeho seriálu rozdělit na 2 díly, kde v tom dnešním díle se zaměřím hlavně na administrativní a podpůrné procesy. O ostatních procesech týkajících se skutečné výroby či poskytování služeb se zmíním příště.

Nejžhavější kandidáti na inovaci – díl 1

Jak už víme, v každém procesu se skrývá určitá informace. Informační technologie jsou tady od toho, aby nám usnadnily práci s informacemi a zefektivnili ji. Mezi základní procesy u kterých se již dlouho experimentuje s využitím internetových technologií patří ty, které vyžadují sdílení či zpracovávání velkého množství informací, pravidelnou interakci mezi geograficky vzdálenými subjekty nebo ty, které mohou být převedeny na vztah JEDEN (např. firemní web či intranet) ku MNOHA (klientům, potenciálním zaměstnancům, novinářům, atd.).

Na základě tohoto jednoduchého zevšeobecnění vás již nikoho nepřekvapí, že mezi nejžhavější kandidáty z oblasti administrativních a podpůrných procesů ve vaší firmě lze považovat:

1) Nábor zaměstnanců: dnes již tradiční historky o tom jak se zlevnil a zkvalitnil nábor zaměstnanců skrze zprovoznění webovských stránek, které umožňují získat informace o nabízených pozicích, firemní struktuře, firemních výhodách a také zaslání dotazů či životopisů online. Dále mohou obsahovat např. zábavný kvíz či hádanku, jejíž rozluštění přinese zájemci nějakou výhodu nebo mu např. zajistí pozvání na malou párty pro zájemce o zaměstnání.

2) Řízení lidských zdrojů: není již dávno novinkou, že na interních firemních portálech (tzv. Enterprise portals) mnoha podniků si mohou zaměstnanci sami zadávat a aktualizovat své osobní údaje, zjišťovat stav svého spořícího účtu u vnitropodnikové banky, plánovat různé formy vlastních odměn (tzn. jaké benefity chtějí a o které nemají zájem – např. mám zájem o firemní půjčku na byt a jsem ochotný se vzdát penzijního připojištění apod.) nebo třeba zadávat k proplacení cestovné a stravné ze služebních cest. Je přeci spousta informací, které si lidé v oblasti lidských zdrojů musí rozhodnout sami. Také není důvod, proč by měli nejprve své údaje vyplňovat do papírového formuláře a vaši pracovníci z oddělení lidských zdrojů je pracně zadávat do software pro výpočet mezd či řízení lidských zdrojů (nebo jiného interního informačního systému). Touto cestou se navíc naučí používat internet či intranet i ti největší odpůrci novinek.

3) Efektivnější vzdělávání zaměstnanců a obchodních partnerů: jak zajistíte co nejlevněji vyškolení a případnou certifikaci zaměstnanců a partnerů v různých částech světa, když navíc nové modely výrobků nebo jejich poruchy se objevují každý týden či měsíc? Velice častou odpovědí u firem všech typů (od výrobců tiskáren až po Boeing) je Extranet obsahující nepřetržitě aktualizovaná data o nových i starých výrobcích, manuály, otázky a odpovědi, obrazové materiály, případně i online kursy pro určité oblasti.

4) Zlepšení vztahů se zákazníky: zde můžete také profitovat ze vztahu JEDEN (myšleno web) ku MNOHA (klientům či zainteresovaným osobám), např. odpovědi na nejčastější otázky kladené vašim prodejcům, možnost kontaktovat konkrétní osoby se specifickým problémem, možnost lokalizace nejbližší prodejny či zástupce, jeho kontakt, části informací z bodu 4 se také velmi dobře mohou hodit pro zlepšení zákaznického servisu, máte možnost být s vašimi zákazníky v kontaktu mnohem častěji, než pouze když vstoupí do vašeho obchodu (pro další bych také odkázal na seriál Vytváříme firemní web – část 2.).

5) Efektivnější řízení projektů a jejich administrace: opět, více lidí pracuje na stejném projektu či úkolu, používají stejné informace a platí pro ně stejné termíny, schůzky, kontakty, atd., ale přitom často cestují a potřebují mezi sebou komunikovat a mít přístup k nejnovějším verzím materiálů či prototypů, pak není nic jednoduššího než zapojit internet a nějaký kvalitní či na míru vytvořený groupware, který bude integrovat všechny základní komunikační kanály (data, hlas, obraz, fax) do jednoho centrálního místa, odkud s ním mohou skrze web pracovat všichni autorizovaní členové týmu.

Tak to bychom měli stručný přehled o tom, kde nejčastěji najdete nové technologie na bázi internetu v tzv. neproduktivních procesech. O záležitostech týkajících se procesů, které přímo vedou k výrobě produktu či poskytnutí služby se zmíním příště a pak se společně podíváme blíže a detailněji na některé (i zde zmíněné) oblasti, jak vám může onen zprofanovaný e-business skutečně pomoci a přinést reálné výsledky.

(Další díl:“Žádost o nabídku”, nebo-li RFP)
Autor: Petr Palán
Datum: 9. února 2001



 Profil autora  

Petr Palán

Nezávislý eBusiness konzultant pracující pod značkou NALAPNET.COM
Působil mj. v Samba Digital Media, PricewaterhouseCoopers, Arthur Andersen
Zaměřuje se na využití moderních technologií v podnikové sféře pro zefektivnění informačních toků (interně/externě), logistiky a marketingu


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Jiří Rýdl
E-komerce na e-komerce.cz
09.02.2001 13:00
Mgr Dagmar Váňová
chvala
16.03.2001 16:45