Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Kdy už zmizí rovnítko mezi PR a uplácení novinářů?

Bohužel si v Čechách většina lidí myslí, že PR znamená uplatit novináře aby napsal to, co chcete. Novináři jsou pomlouváni za to, že napsali "PR" článek, kandidáti na ředitele televize jsou vyloučeni díky minulosti v PR agentuře. Je ale vlastně to "PR" takový svinstvo?

Lidé často mluví o public relations aniž by věděli přesně o co se jedná. V 90% případů si lidé pod pojmem PR představí styky s médii a to v negativním slova smyslu. V myslích veřejnosti platí rovnice, že PR = uplácení novinářů. Nejsem tady od toho abych se snažil PR nějak očišťovat, to nechám na práci organizacím jako je APRA nebo PR Klub. Pokusím se tady načrtnout základy PR a vy si jistě uděláte úsudek sami, ať už pozitivní či negativní. Třeba se dostaneme i k nerovnicím! Škoda že jsem ve škole nedával pozor a nevím co to vlastně je - ale tuším :-).

Kdybych měl nějak sumarizovat o čem PR je, tak bych to shrnul následovně: PR vylepšuje proces komunikace a pochopení. Zahrnuje věci jako výzkum, analýzu, komunikaci a feedback od příjemců. Když už jsme u definicí, tak musím zdůraznit, že PR není jako medicína, nikdy tedy neexistuje jedna přesná definice, ale klidně desítky, stovky. PR je o kreativitě a když dokážete svoje tvrzení logicky podložit, máte pravdu! Ať si učitel u zkoušek trhne...

Když chcete být píárista, musíte být versatilní, umět dobře psát, organizovat, radit, analyzovat, umět vystihnout nálady atd. (A samozřejmě musíte umět dobře chlastat a pařit, to je možná nejdůležitější, ale na to jste asi přišli už sami.)

Proces komunikace mezi komunikátorem a příjemcem se skládá ze čtyřech etap, pokud jste zastánci vědeckého přístupu. Nikdy neškodí trocha teorie:

  1. Analýza - co je vlastně ten náš problém? (řekněme, že třeba hoří)
  2. Plánování - co s tím problémem uděláme? (asi byste měli zavolat hasiče)
  3. Komunikace - jak to budete komunikovat? (asi byste měli křičet a neráčkovat)
  4. Výzkum po komunikaci - dostala se zpráva k příjemci? (jestli zbyl jen popel, tak asi ne)
Jistě vcelku logické kroky, určitě byste se této šablony drželi aniž byste ji někdy před tím viděli.

Jak už jsem zdůrazňoval, PR je o komunikaci s veřejností. Úkolem píáristy je vytvořit publicitu např. o novém produktu, akci nebo čemkoli. Toho je dosahováno komunikací s médii, když se díváme jenom na tu část Public Relations, která je označována za Media Relations. Jako příklad komunikace s novináři mohu uvést např. zasílání tiskových zpráv, pořádání prohlídek ve firmě, zvaní na tiskové konference atd. Rozdíl mezi klasickou nadlinkovou reklamou a PR je v tom, že reklama je zaplacené místo v médiu, PR výstupy nejsou. Charakter reklamy a PR je také odlišný. Zatímco reklama se zabývá zejména prodejem produktů a služeb, PR se píše snaží získat pochopení a uznání organizace.

PR může plnit několik funkcí ve firmě. Pro vaši lepší orientaci jsem funkce rozčlenil následovně:
  • Management reputace. PR agentury pomáhají managmentu firmy udržet si dobré jméno. Budovat firmu trvá roky, jeden problém ji ale může zničit během dnů.
  • Informační servis. Taková suchá část PR, zabývá se zásobováním informací cílové skupině (hlavně tedy médiím) a reaguje na jejich dotazy.
  • Produktová publicita. Tato část PR zahrnuje představování nových produktů, jakési vdechnutí šťávy do marketingu.
  • Vztahy s investory (Investor Relations). Rozsáhlá větev PR, která zabezpečuje komunikaci s investory prostřednictvím výročních zpráv apod.
  • Vztahy ze zaměstnanci. Zabezpečují hladký chod komunikace mezi managmentem a zaměstnanci. Nezapomínejte, že každý zaměstnanec je vizitkou firmy.
  • Public Affairs. Jedná se o prosazování zájmů firmy v politických kruzích, tedy lobbying.

Hlavním předmětem zájmu v PR jsou vztahy s médii, o které mají firmy největší zájem. Kdo by nechtěl vidět pozitivní článek o své firmě v Mladé Frontě? "Dostaňte mě na hlavní stránku," často slýchám. Ale když existuje takovýto přístup, tak se novináři dívají na obor PR s despektem. PR agentury jsou partnerem novinářů, zásobují je zajímavými informacemi. Dokud nebude vztah PR agentura x novinář takto viděn, nečekají obor světlé zítřky. Samozřejmě, že se občas objeví někdo, kdo zaplatí novináři luxusní dovolenou, ale to jsou výjimky. Každá dobrá PR agentura se řídí určitým etickým kodexem, které se drží.

A jednu poznámku na závěr. Říká se, že 10% informací v médiích je vytvořeno redakcí, 20% pochází z agenturních zdrojů (ČTK, Reuters atd.) a celých 70% pochází ze zdrojů, které jsou zadarmo - právě od různých PR oddělení a PR agentur. Kdyby nebyly, Mladá Fronta by byla pouze třetinová :-).

Autor: Jan Barta
Datum: 3. dubna 2002



 Profil autora  

Jan Barta

Jan Barta je obchodním ředitelem agentury B3net, přední společnosti působící v oblasti mobilního marketingu.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Jiri Rydl
Co dodat?
06.04.2002 19:34