Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

VoIP využívají dvě procenta Čechů

Telefonování přes Internet, neboli Voice over IP (VoIP), podle průzkumu společnosti Factum Invenio využívají dvě procenta obyvatel Česka starších patnácti let.

Pouhá dvě procenta obyvatel České republiky starších patnácti let využívají možnost telefonovat přes Internet. Vyplývá to z listopadového průzkumu Zpráva o českém Internetu společnosti Factum Invenio. Další tři procenta respondentů průzkumu uvedla, že o pořízení služby, jež je známější pod anglickým názvem Voice over IP (VoIP) uvažují. V rámci studie byl zkoumán reprezentativní vzorek populace ČR - 1058 obyvatel starších patnácti let.

Asi nejhorší zjištění, které ze studie vyplynulo, je fakt, že o možnosti telefonovat přes Internet dosud neslyšelo 75 procent Čechů. Ani zbývající čtvrtina však na tuto službu nepohlíží nijak optimisticky - jak jinak by bylo možné si vysvětlit, že VoIP využívá a nebo chce využívat pouhých pět procent obyvatel Česka.

"Většina lidí očekává od telefonování přes internet nižší ceny za volání především na mobilní telefony a také volání zdarma mezi zákazníky stejného operátora," uvedl Michal Peca, Key Account Manager společnosti Factum Invenio. "Naopak doplňkové služby, jako například zobrazení jména volajícího nebo možnost osobního telefonního čísla pro každého člena domácnosti, nejsou pro potenciální uživatele VoIP příliš důležité."

Rozdíl v povědomí o existenci možnosti telefonování přes Internet mezi muži a ženami není až tak značný (vezmeme-li v úvahu celková čísla). Zatímco mužů již o VoIP podle průzkumu slyšelo 30 procent, žen bylo "jen" 20 procent. Ještě smutnější je zjištění, že ani mezi uživateli Internetu není počet obeznámených jedinců nadpoloviční (povědomí o VoIP má 46 %!).

"Přes internet již telefonují, případně mají v úmyslu telefonovat v budoucnu, zejména lidé mladší, s vyšším vzděláním a vyšším příjmem," píše se ve zprávě o výsledcích průzkumu. To samozřejmě souvisí především s tím, že právě v uvedených sociodemografických skupinách je Internet nejrozšířenější.

Poměrně neveselé jsou, bohužel, také výsledky průzkumu IT/TELCO Monitor B2B, který společnost Factum Invenio realizovala také v listopadu. Z ní vyplývá, že ve firmách a státních institucích s více než 20 zaměstnanci je sice služba VoIP více rozšířená než v domácnostech, nicméně ani zde zatím nezažívá masivní rozvoj. Službu VoIP v současné době využívá 8 % firem a institucí, dalších 40 % plánuje zřízení této služby v budoucnu. Téměř polovina firem a institucí o přechodu na IP telefonii neuvažuje.


Kde asi udělali poskytovatelé služeb chybu?

Určitě není úplně spravedlivé házet všechnu vinu za současnou situaci v oblasti Voice over IP na poskytovatele této služby. Na druhou stranu je fakt, že pro popularizace telefonování po Internetu toho opravdu mnoho nedělají. Asi nejlépe to dokumentuje zjištění, že téměř 90 procent respondentů, kteří o VoIP něco věděli, si nedokázalo vzpomenout na název žádného poskytovatele. Pokud si někdo na nějakého poskytovatele vzpomněl, pak nejčastěji šlo o Český Telecom (3 %), Eurotel (2 %), Volný (1 %) a Karneval (1 %), tedy společnosti známé především jinými telekomunikačními službami než je VoIP.

Malé povědomí veřejnosti o poskytovatelích přirozeně brání dalšímu rozvoji VoIP v České republice. "Pouze osoba, která zná poskytovatele služeb, která ví, kam se má obrátit, se může následně rozhodnout pro využívání služby VoIP," říká Michal Peca. Má samozřejmě svým způsobem pravdu. Důvodů této doslova tragické situace je ale bezpochyby více. Stačí si například připomenout, že o výhodách VoIP se nijak často nezmiňují ani česká média (snad s výjimkou odborných, jež ovšem většinou čtou lidé, kteří jsou s problematikou obeznámeni a zpravidla tvoří těch několik málo procent uživatelů těchto služeb). Na druhou stranu je třeba uznat, že i to je dáno především malou snahou poskytovatelů VoIP služeb o jejich propagaci.

Co dodat? Možná by bylo dobré, kdyby poskytovatelé začali více pracovat na popularizaci služeb, které nabízejí. Telefonování přes Internet má velkou budoucnost a může uživatelům nabídnout řadu pozitiv. Aby je však mohli využívat, musí se o nich nejdříve dozvědět. A to je na vás, dámy a pánové. Kdo jiný by je měl přesvědčit. Výsledky studie společnosti Factum Invenio budiž vám varováním.
Autor: David Kozák
Datum: 6. prosince 2005



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz