Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Success story po česku

Když se sejdu s někým, kdo v oblasti internetového byznysu něco dokázal, jeho nakažlivé nadšení pro věc, nepřeberné množství nápadů jak posunout své projekty dál a v neposlední řadě značný odborný rozhled mě vždy přesvědčí že se jedná o správného člověka na správném místě a většinou z takového setkání neodejdu bez inspirace pro vlastní projekty. Jev tolik vzácný pro představitele mnoha průmyslových molochů, sunoucích se vpřed pouze vlastní setrvačností nebo tlakem okolí.

Do prvně zmíněné skupiny patří určitě i Jan Vaňhara, šéf softwarové firmy EastBiz.com, Inc. a projektu Fazole.cz. Muž, který způsobil, že se tisíce lidí na internetu pachtí po fazolích, ač luštěniny neradi. Jeho příběh skvěle ilustruje cestu z českého studentského podhoubí až do mekky elektronického byznysu, Spojených to států amerických.

V minulosti působil především v oblasti reklamy. Jedna z jeho prvních zkušeností z podnikáním na interentu byla spolupráce se serverem Uzdroje.cz, kdy presvědčil jejího majitele o zavedení proužkové reklamy, která tam tehdy nebyla a začali tuto reklamu prodávat. Skutečné podnikání přišlo ale až se startem barterové burzy 1stGlobal.cz, ze které nakonec logicky vyplynula další příležitost a to prodej softwaru pro barterové burzy. S pomocí technicky zdatného studenta tehdy vyvinuli software, který byl špičkovým produktem i ve světovém měřítku. Když ho začali nabízet v USA a setkali se se značným zájmem ze strany zákazníků, události nabrali značný spád.

Odletěl do USA, založil firmu Eastbiz.com, Inc. a začal tam software prodávat. Vše bez pomoci jakýchkoliv amerických partnerů. Za první rok takto ve dvou lidech udělali obrat 70 tis. USD, další rok 110 tis. USD a kromě toho ještě stále pracovali na dalších a nových projektech (zdroj.cz, car.cz, 1stglobal.cz a hlavně FAZOLE.cz).

“Podařilo se nám prodat software např. i největší barterové burze v USA a to vše přes email a telefon, bez investic do kanceláří nebo zaměstnanců. Pro Američany je důležité pracovat s americkou firmou a aby jste byly v dosahu na telefonu na uzemí USA. Jestli uméte dokonale anglicky, máte krásnou kancelář a luxusni auto důležité není. Nejdůležitější je nabídka - co umíte a co nabízíte. A také být v pravý čas na pravém místě. Po pádu Nasdaq v březnu loňského roku a s krizí s investicemi do internetové oblasti se příležitosti rapidně zmenšily. Naštěstí jsme stihli ještě na tom hlavním boomu vydělat dostatek peněz, abychom se mohli vrhat do nových příležitostí.” říká k tomu Jan Vaňhara.

Jaké jsou jeho další cíle? “Mám dva cíle: první je težší a to dostat se do žebříčku Forbes nejbohatších lidí světa a druhý skromný je trvale žít tam kde není méně než 20 stupňů Celsia. Strategická rozhodnutí jestli něco zrovna prodat, nebo se pouštět do dalších věcí, plně odpovídají těmto cílům. Jsou to dost často velmi rychlá rozhodnutí v závislosti na okamžité situaci na trhu. ”

Minirozhovor

e-komerce.cz: “V čem vidíš největší problém svého byznysu?"

Jan Vaňhara: “Každý den se před vámi objeví 10 nových nápadů, z nichž každý může být v budoucnu velmi úspěšný, ale bohužel, realita je taková, že to je tak průměrně 1 z 10 nápadů, který se velmi úspěšným stane. Takže denodenně přemýšlíte, který nápad si vybrat, který projekt dělat, kam dát energii a čas. Jestli vyděláte na tomto nebo na něčem jiném. A podle toho čemu se věnujete, určujete svoji úspěšnost. Bohužel, nikdo dopředu přesně neví, co to právě bude. A to je to, co považuji za nejtěžší - správně se rozhodnout a neztrácet čas na věcech, které nebudou super úspěšné.”

e-komerce.cz: “Myslíš že je pro rozjezd projektu nutný kapitál zvenčí?”

Jan Vaňhara: “Dá se dělat cokoliv i bez peněz, ale je to o hodně težší než s penězi. Nemluvím o milionech, ale např. pár set tisíc Kč je ideální minimální částka, se kterou můžete něco začít dělat a pomůže vám přečkat první měsíce, kdy vám většina projektů nedokáže přinést ani korunu. Máte-li peníze, dokážete rychleji a lépe reagovat na příležitosti a neztrácíte většinu času přemýšlením jak ušetřit někde pár stovek. Tím pádem dokážete mnohem rychleji vydělat tisíce i statisíce. Čas je nejdražší a peníze ho pomáhají ušetřit.

Každá firma má šanci rozjet dobrý projekt bez kapitálu zvenčí. My kapitál a investory hledáme na každý projekt, který děláme. Na FAZOLE.cz jsme hledali kapitál od prvního dne fungování, stejně tak dnes hledáme kapitál na expanzi a rozjezd podobných projektů v zahraničí. Hledání kapitálu však věnujeme jen tolik času, kolik považujeme za rozumné. Prioritou je, aby projekty fungovaly, přinášely peníze a byly úspěšné. Jakmile bych začal 100% času věnovat jen hledání peněz, tak bychom je možná dneska již měli, ale naše projekty by byly na cestě k bankrotu. Problemém je, že hledání kapitálu a následná jednání s investory je velmi časově náročné a každý si musí zvážit priority, nakolik mu kapitál otevře nové možnosti a jak je to klíčové.”


          Profil:

          Jméno: Jan Vaňhara

          Věk: 29 let

          Byznys:
          Eastbiz.com (prodej softwaru pro barterové burzy na Internetu)
          - obrat 110 tis. USD

          FAZOLE.cz (marketinkové a věrnostní programy na Internetu)
          - obrat 2, 259 tis. Kc (ztráta: 1,17 mil. Kč)

          Záliby:
          Naplno sportuje (košíková, posilovna) , cestování (i na dovolené je neustále v kontaktu na emailu)


Autor: Pavel Hrůza
Datum: 7. května 2001



 Profil autora  

Pavel Hrůza

Partner společnosti 24Snails.com Media Production.
Konzultant v oblasti webových služeb a marketingu.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz