Sponzoři 
 Hledání 
 Newsletter 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 

Internetové obchody v Čechách (6)

I v šestém pokračování našeho seriálu navštívíme 7 obchodů. Zajímá vás, které jsou to tentokrát?

DÉMOS TRADE a.s.
I firma Démos má jednu zvláštnost. Autoři jasně vědí, že technické zabezpečení projektu je slabé, a tak při dotazu na data se otevírá pomocné okno s textem: Moment, probíhá komunikace s datovými zdroji … Grafické zpracování je na úrovni, jen kombinace použité modré za zelené mi neladila, ale to je věcí názoru. Obchod samotný není určen pro většinu z nás, protože registrace požaduje udání IČO. Odporuje to záměru firmy, kde je uvedeno, že obchod je vybudován i pro ně. Nenašel jsem žádný návod jak nakupovat, pod tlačítkem návod se skrývá naprosto nedostačující popis. Také jsem nenašel platební podmínky, ceny za dopravu apod. Katalog zboží obsahuje skupiny, které vyhlásí: Katalog neobsahuje žádné položky pro danou skupinu. Také z objednávek jsou přístupné položky s naprosto nedostatečným popisem, které ovšem mají odkaz do katalogu. Katalog pak ohlásí: Tato položka není obsažena v katalogu. Inspirativní pak je Návod: Tato položka není obsažena v katalogu. Tady mě to přestalo bavit, počkám si, až to dodělají.

EURO-X
Opět jedna stránka, na které jsem se pobavil. Mají tu totiž napsáno: Náš tip (Hledejte Mezi Levnými Knihami) Raymond Chandler: Playback - 8 Kč. Bez odkazu na konkrétní zboží ! Jak praví klasik: "Hledej, Šmudlo, hledej." Obchod samotný je bez grafiky, vcelku účelně zpracovaný. Aplikace, i když je zatím v testovacím režimu, dělá vše, co dělat má, pracuje s košíkem a počítá vše potřebné. Pokud chcete nakoupit, přinutí vás přihlásit se. Zcela jsem postrádal popisy jak nakoupit, popis podmínek a způsobu dodání zboží i ceny za poštovné. Až těsně před odesláním objednávky se totiž dovíte, že balné vám nebude účtováno. Záhadou je pro mne směsice zboží, které je nabízeno – registrační pokladny a počítačové díly společně s počítačovou literaturou ještě pochopím, ale jak k tomu pasuje Křesťanská literatura, slabě obsazené oddělení s muzikou, hygienické zboží TORK a výbojky pro veřejné osvětlení? Dalším nedostatkem, velice rozšířeným, je zcela nevyhovující popis zboží. Výjimkou z tohoto pravidla jsou knihy, které ale v případě Computer Pressu doplňuje ve všech mnou vyzkoušených pozicích chybný obrázek.

Nabídka a prodej svítidel
Po kliknutí na slibně znějící název se ocitnete na graficky dost odbytých stánkách. A to je rozhodně škoda, protože nabízený sortiment je zajímavý, rozhodně bych ho zařadil mezi zboží, které se prostřednictvím internetu prodávat bude. Informace o zboží mi připadaly ucházející, postrádal jsem pouze informaci o typu použité žárovky. Také některé ilustrační obrázky byly tak špatné kvality, že se ztěží dalo rozeznat, co na nich je. Objednávka nezobrazuje žádnou cenu, a to ani cenu za jednotlivé položky, což je také kuriozita. Dodací a cenové podmínky (zařazené v objednávce) uvádějí: Zboží bude dodání na dobírku poštou popř. expresní autodopravou na náklady příjemce dle tarifu pošty popř. dopravce. Kdy obchodníci pochopí, že pro mne jako zákazníka je takové sdělení zcela nepřijatelné? A tak jsem zkusmo stiskl tlačítko Odeslat objednávku. A světe div se, firma mi poděkovala za objednávku bez jediného údaje o zákazníkovi.

Virtuální OD HAN
Obchod je umístěn na skvělé adrese (!), v adresáři ~han. Schválně, kolik z vás dokáže napsat na klávesnici vlnovku? Firma využívá aplikace firmy Casablanca INT z roku 97. S touto aplikací jsme se při našich návštěvách již několikrát setkali a není třeba ji rozebírat. Skutečný internetový obchod se s ní asi vybudovat nedá. Nedostatečný popis zboží, nekvalitní obrázky, na spoustě míst odkazy, ale žádný obrázek. Chybí vyčíslení DPH, cena za poštovné a balné. Nebudu pokračovat. To všechno jsou chyby, které už tady mnohokrát byly.
Quelle
Firma Quelle je velkou a zavedenou zásilkovou službou. Spousta žen si objednává zboží z jejich katalogu. Ale jestli si myslíte, že když se zaregistrovali mezi internetové obchody, že nějaký mají, tak se velice pletete. Můžete si pouze objednat zboží, které jste si předtím vybrali v jejich katalogu. Je to obrovská škoda, protože právě Quelle má pro pořádný internetový obchod všechny předpoklady. Ale nevyužívá je.

W-Obchoďáček U králíčka
Podle názvu jsem očekával, že se jedná o obchod s bateriemi Duracell. Není to však pravda, autoři pouze využili (zneužili?) reklamního úspěchu plyšového králíčka propagující baterie uvedené značky. Ve skutečnosti se jedná o obchod prodávající na exkluzivní adrese baterie.cz pouze značku Kinetic, o které jsem nikdy neslyšel. Vy ano? Obchod samotný je po všech stránkách průměrný, avšak účelný a hlavně funkční. Objednávka dokonce dělá něco, nač upozorňuji skoro pravidelně – připočítává poštovné a balné k celkové ceně a dokonce ji mění podle zvoleného způsobu dodání. Autoři tak všem ostatním ukazují, že to jde ! Chyběla mi jen cena bez DPH. Autorům můžu jen a jen doporučit rozšíření sortimentu o další značky.

Organizéry ovládané lidským hlasem
I zde mě zaujal sortiment. Jak asi pasuje dohromady Digitální hlasová technika, zabezpečovací zařízení, zbožový klub, penzijní připojištění a stavební spoření? Prostřednictvím formuláře si však můžete objednat pouze organizéry. Navíc formulář je zcela bez inteligence, přijme i zcela nevyplněnou objednávku. A tak ani při nejlepší vůli tak nelze tyto stránky označit jako obchod.

Stalo se zvykem označit ten nejlepší z každé série. I dnes je volba poměrně jednoduchá, je to W-Obchoďáček U králíčka za celkově jasný záměr a použitelné zpracování. Především jasný záměr získal po dnešních návštěvách na hodnotě. Ukazuje se totiž, že spousta takyobchodů je budována bez jakékoli koncepce. Přimlouval bych se za to, aby takoví autoři své obchody raději vůbec neotvírali. Internetovému obchodování totiž víc škodí, než prospívají.
Autor: Přemysl Vok
Datum: 8. února 1999



 Profil autora  

Přemysl Vok



 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz