Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Newsletter 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Překážky na cestě k české e-komerci

Nedávno si mi kolega v pražské kanceláři Systinetu stěžoval, že celý den zařizoval papíry okolo stěhování. Elektřinu, telefon, plyn atakdále... Když jsem mu řekl, že se to dá tady v Bostonu zvládnout za dvacet minut, ...

... tak jenom nevěřícně zakroutil hlavou a zeptal se: "A jak vědí, že jseš to skutečně ty?" Myslím, že v této otázce je ukryta odpověď na otázku, proč nefunguje e-komerce v Česku. Prostě proto, že online komerce řeší i problémy, kterými se v normální "offline" komerci vůbec nezabýváme.

Zkusím popsat jeden konkrétní příklad. Pokud přijdu do Živnostenské banky, kde mám účet, tak zadám PIN a vyberu si peníze z bankomatu nebo se podepíšu svým podpisovým vzorem. Internetová verze té samé banky je zabezpečena způsobem, který bychom v normálním životě neakceptovali. NetBanka mě nutí udržovat několik úrovní hesel a certifikátů, pamatovat si, co patří k čemu a všechno v měsíčním a ročním intervalu měnit. Je to asi tak příjemné, jako kdyby PIN do bankomatu musel mít 20 znaků a musel se neustále měnit. Všichni by si ho napsali na kartu a bylo by po bezpečnosti.

Americký přístup k e-komerci je daleko více pragmatický - na všechny kanály Fleet banky mi stačí jeden PIN a číslo debetní karty. Je to asi méně bezpečné, ale od toho je pojištění, a navíc na ovládání internetové verze nemusí být uživatel členem Mensy. A tak také plyn nebo telefon jde objednat po Internetu a nikdy nemusí zjišťovat identitu. přece pokud uživatel po měsíci nezaplatí, tak se plyn přestane dodávat a telefon se mu vypne.

Celkově je znát, že v Česku se do e-komerce nikomu nechce, a tak se hledají výmluvy, proč to nejde. Mezi moje nejoblíbenější patří digitální podpis. V roce 1998 se zdálo, že zavedení zákona o digitálním podpisu je poslední překážkou na cestě k české internetové společnosti. Digitální podpis se stal jakýmsi "razítkem jedenadvacátého století". Tak jako vám dnes pošťačka nevydá dopis, pokud nedostane razítko, které udělají komukoli za rohem, tak bez digitálního podpisu se zítra nepohne bit na serveru v digitálním obchodě. Ne že by se dal digitální podpis sehnat za rohem, on se nedá sehnat dodnes nikde, ale jeho použití by většinou bylo stejně zbytečné. A také náklady na jeho získání a udržování jsou pro normálního uživatele prohibitivní. Viz moje zkušenost s NetBankou. Ve většině případů přece stačí udat uživatelské jméno a heslo. Představa, co by se stalo, kdyby třeba Amazon.com vyžadoval digitální podpis, není ani směšná - ta firma by tady prostě dávno nebyla.

Ani ve Spojených státech se digitální podpis pro konečné uživatele zatím neujal, a tak třeba internetový platební systém PayPal zvolil zajímavý způsob ověření identity. Na bankovní účet uživatele pošlou dvě náhodně malé částky - jednotky centů - a pokud uživatel zadal správné bankovní konto, tak jejich přijetí včetně správných hodnot na stránce PayPal oznámí a je ověřen. Žádný nový zákon a ani ministerstvo není potřeba.

O další překážce e-komerce se mi ani nechce psát. Je to případ platebních karet - nebo spíše jejich neexistence. Je zajímavé, že po deseti letech otevřeného trhu je téměř nemožné v Čechách získat platební kartu, kterou by se dalo pohodlně a bezpečně platit na Internetu. A pod pojmem bezpečně nemyslím systém SET. Kolik čtenářů si pamatuje starší výmluvu českých bank, že dokud nebude zaveden SET, tak e-komerce prostě nebude. Asi už naštěstí nikdo.

Myslím, že bezpečné a pohodlné znamená, že rizika e-komerce ponesou banky a prodejci a odpovědnost za škody zákazníka bude omezena tak, jak je to běžné v zahraničí. Každý den se karta ocitne v rukou neznámých lidí při placení třeba v restauraci, a přesto je Internet vydáván za skoro magicky jediné místo, kde dochází ke ztrátě čísel karet.

Co chybí české e-komerci? Konkurence a pragmatičnost. Ale možná, že konkurence nutí k pragmatičnosti, a tak by nám stačila pořádná dávka konkurence od začínajících firem. To je však v době nukleární zimy v oblasti financování internetových projektů jenom zbožné přání. A tak nezbývá, než čekat... Třeba na digitální podpis - a pak půjde i stěhování po Internetu.


Převzato ze Softwarových novin č. 11/2002
swnet.cz
Autor: Roman Staněk
Datum: 17. prosince 2002



 Profil autora  

Roman Staněk

Zakladatel a ředitel firmy Systinet.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz