Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Internetové obchody v Česku (14)

Po delší odmlce se vracím k původnímu seriálu o českých internetových obchodech. Je napováženou, jak málo se za tu dobu změnilo...

Ano, skoro nachlup přesně po 6ti měsíční absenci se vracím k původnímu seriálu o českých internetových obchodech. Musím se přiznat, že první sada dílů mě docela vzala dech. Kdo z vás mé návštěvy sledoval, patrně se mnou bude souhlasit, že to rozhodně nebylo nic pro slabý žaludek. Od původního pokračování mě odrazovala nikoli jen veskrze slabá úroveň českých internetových takyobchodů, ale i jistá nelibost, se kterou byly mé přímočaré články přijímány. Málokoho jsem pochválil a když už, tak to nebyli ti bezkonkurenčně nejlepší. Měl jsem pocit, že nich psát netřeba.

Mezidobí jsem strávil přemýšlením, jakou podobu dát tomuto ojedinělému seriálu pro jeho příští pokračování. Co si budeme povídat, navštívit a napsat krátkou recenzi na 7 obchodů v každém díle bylo téměř nadlidským úkolem. (Pokud nevěříte, zkuste si to sami a své výtvory mi pošlete ;-)). Rozhodl jsem se pro recenzi jednoho obchodu v daném oboru s tím, že ho budu srovnávat s jeho nejbližší konkurencí. A kde jinde začít, než s jedničkou tohoto trhu !

Vltava vs. Český Amazon
V prvním díle obnoveného seriálu jsem se rozhodl se zaměřit na bezkonkurenční jedničku českých internetových obchodů - Vltavu. Ta však již byla recenzována bezpočtukrát, proto se dnes zaměříme na některé jiné stránky projektu firmy Computer Press a budeme porovnávat s dvojkou mezi knihkupectvími, Českým Amazonem.

První zastavení musí být u jména obou konkurentů. Tam, kde agentura Modré stránky bezostyšně volí kopírování světově proslulého jména, Computer Press vtipně vybírá také jméno řeky. Nevím jak vám, ale mě se obdoba amerického Amazonu v české Vltavě moc líbí. Pravdou je, že málokteré jméno řeky je pro tento účel vhodněší (Labe ?, Morava ? Odra ? Dyje ?). 1:0 pro Vltavu.

Druhé zastavení bude, jak jinak, u grafiky. Ani zde není nad čím polemizovat. Zatímco Vltava přímočaře a přesně presentuje sama sebe a své zboží, Český Amazon se presentuje jako "on line magazín deníku MF DNES". Jak internetové zpravodajství souvisí s internetovým obchodem jsem nepochopil ani po delším zkoumání. Zatímco Vltava jasně nabízí knihy, hudbu, mp3, cd-rom a video, Český Amazon nabízí málokomu jasné ostrovy. Co tím chtěl básník říci ? Nevíte ? Já taky ne. 2:0 pro Vltavu.

Zastavení třetí, titulní strana. Na Vltavě levá strana Navigátor, Nejprodávanější a odkazy, plocha - upoutávky na zajímavé tituly včetně rešerší. Český Amazon vlevo reklamní prostor a Navigátor. Plocha je tvořena nepřehlednou znětí různých žebříčků a variací žebříčků. Konkrétní tituly jsem nalezl pouze 4 na konci stránky, v porovnání s Vlatvou, s chabým popisem. Marně přemýšlím, zda jsme národem natolik tupým, který nakupuje především zboží uvedené v žebříčku, či zda jsou tyto žebříčky pouze jednoduchým plněním pro místo, které Modré stránky jinak neumí zaplnit. 3:0 pro Vltavu.

Čtvrté zastavení - sortiment a ceny. Nenašel jsem mnoho knižních titulů, které by prodávaly oba servery. Nebudu to odhadovat na procenta, protože bez přístupu k oběma databázím a jejich seriózního porovnání by to byly pouze výstřely do tmy. Tím pádem i cenové porovnání není možné vypracovat naprosto přesně. Omezím se proto na několik titulů, které se mi podařilo najít v nabídce obou serverů (Průvodce podnikatele - jednoduché účetnictví, Nízkoenergetické domy, Alternetivní léčba a několik dalších). Ve všech případech je nákup na Vltavě cenově výhodnější. 4:0 pro Vltavu.

Zastavení páté, přidaná hodnota. Ve všech uvedených případech Vltava přináší vyšší přidanou hodnotu v podobě krátké, ale výstižné, rešerše a obrázku obálky. Naproti tomu Český Amazon opět exceluje v použití databázových funkcí, které zobrazují Několik tipů na knihy ze stejné kategorie. O hodnotě této funkce stejně jako o náročnosti vytvoření potřebných dat si asi uděláte obrázek sami. Jedinou užitečnou funkcí je vyhledání dalších knih autora a vyhledání dalších knih nakladatelství. Přesto si více vážím práce autorů rešerší, proto 5:0 pro Vltavu.

Zastavení šesté, expedice zboží a platební podmínky. Co se týče expedice zboží, trpí Český Amazon klasickým problémem virtuálních obchodních domů. Nejasná vazba mezi provozovatelem Českého Amazonu (mimochodem nikde není explicitně uveden) - Agenturou Modré stránky a CD-ROM centrem ústí v nepřehledný popis Jak objednávat, který sice nabízí mnoho rozličných způsobů objednávání, ale většinu z nich váže na konkrétní skupinu zboží. Otázkou zůstává, kdo je skutečně provozovatelem obchodu Český Amazon a s kým jako kupující uzavírám kupní smlouvu. Oč jednodušší a přehlednější je situace na Vltavě, která se drží Certifikačních pravidel APEKu ! Jako obvykle mě zajímalo, jak je to s poštovným a balným. Český Amazon tuto důležitou informaci zcela nesmyslně skrývá pod Častými dostazy FAQ, zatímco na Vltavě je to součástí popisu Jak nakupovat. Navíc ceny za poštovné a balné má Český Amazon o dost vyšší než Vltava. 6:0 pro Vltavu.

Myslím že není potřeba pokračovat dál. Výsledek je prakticky kontumační. Jediným problémem Vltavy je její občasná nedostupnost. Nepátral jsem se, zda je to způsobeno špatnou konektivitou serverů Computer Pressu nebo poddimenzovaným HW/SW řešením. Faktem je, že v době psaní tohoto článku jsem se zase, po kolikáté už letos, nějakou tu půlhodinku nebyl schopen dostat na stránky Vltavy.

V uvedených zastaveních jsem se snažil všimnout si drobných odlišností dvou velmi populárních internetových obchodů. Drtivá převaha Vltavy v mém číselném výsledku naznačuje Českému Amazonu, kde ještě by se dalo přidat. Na druhou stranu je potřeba upozornit na to, že ve srovnání s některými takyobchody z předchozích dílů našeho seriálu je Český Amazon obchodem takřka dokonalým.

---

Pokud se vám nový způsob srovnávání líbí, přivítám vaše náměty na srovnání z dalších oborů. Rád bych ale srovnával dva nejlepší a současně nejznámější obchody v daném oboru. Návrhy na srovnání neznámých obchodů mi neposílejte....
Autor: Přemysl Vok
Datum: 13. října 1999



 Profil autora  

Přemysl Vok



 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz