Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Jak podvádí s platebními kartami obchodníci?

Tentokrát se podíváme na případ, ke kterému dochází v každodenním životě poměrně často. Hlavním problémem je, že si to my zákazníci necháme skoro vždy líbit. Není se pak co divit, že se s takovým jednáním setkáváme stále častěji.

Musím předeslat, že v tomto článku nehodlám šířit návody, jak šidit s platebními kartami a že se článek netýká krádeží (fraudu) spojených s platebními kartami.


Situace

Patrně se vám to už stalo. Chcete zaplatit svůj nákup a z peněženky vytáhnete namísto hotovosti platební kartu. Obchodník, dosud velmi přívětivý a úslužný najednou otočí a zkusí na vás jeden z následujících důvodů, proč kartou zaplatit nemůžete:

    • zboží je nabízeno v akci, není možné je platit kartou
    • při platbě kartou není možné uplatnit klubovou či jinou slevu
    • množství zboží, které můžete kartou zaplatit je omezeno
    • placená částka je příliš malá

Osobně jsem už slyšel všechny uvedené výmluvy, naposledy letos v lednu při nákupu dálniční známky na čerpacích stanicích Aral v Brně. Tam mi obsluha odmítla prodat 2 dálniční známky současně s odůvodněním, že mají z centrály zakázáno prodávat zákazníkům platícím platební kartou více než jednu dálniční známku.


Zájem karetních společností

Je třeba zdůraznit, že všechny uvedené výmluvy jsou nepřípustné a všechny jsou porušením smlouvy, kterou obchodník musel uzavřít s karetní společností, ať již se jedná o American Express, MarsterCard, VISA nebo tyto společnosti zastupující banku. Všechny karetní společnosti totiž mají zájem na co nejširším používání platebních karet, na co nejvyšším počtu transakcí a proto do svých smluv zabudovaly podmínky, které chrání zákazníka před vcelku pragmatickými zájmy obchodníka.

Potíž spočívá v tom, že při platbě platební kartou zákazník neplatí žádné poplatky, veškeré náklady nese obchodník na úkor svého zisku. Ten platí provizi ve výši od 0,75% až do 5% z obratu, tedy z částky včetně DPH, které mu ale nepatří. V extrému je to tedy 6,10% (5 * 1,22 = 6,1) z prodejní ceny bez DPH. Prodávat tedy zboží s marží nižší než 10% se může stát obchodníkovým problémem, protože nenasytná banka společně s karetní společností spolkne bez uzardění větší část hrubého zisku jen za převedení peněz.

Na druhé straně ovšem stojí zájmy zákazníka, který do platební karty investoval většinou za účelem zjednodušení manipulace s penězi a zvýšení bezpečnosti (což v našich krajích neplatí, protože banky u nás nenabízejí ve světě obvyklé služby, záruky a pojištění). Zájmy zákazníka v celku logicky chrání karetní společnosti. Reprezentují totiž značnou kupní sílu a z této pozice již mohou obchodníkům diktovat určité podmínky. I když každá jinak, všechny společnosti mají ve svých smlouvách zásadu:

Zákazník platící kartou nesmí být v porovnání se zákazníkem platícím hotově nijak omezován. To se týká především prodejních akcí a slev, omezení na množství prodávaného zboží či výše placené částky.

V případě, že tak obchodník činí, porušuje tak smluvní podmínky karetní společnosti nebo banky, která karetní společnost zastupuje.


Jak se bránit?

Důležitá je v tomto případě znalost vlastních práv. Obchodníka je potřeba na chybný postup upozornit a v případě, že trvá na svém, oznámit tuto skutečnost bance nebo karetní společnosti, se kterou obchodník má uzavřenu smlouvu. To ale může být problém, protože obchodník vám není povinen sdělit, se kterou bankou smlouvu uzavřel. Můžete si stěžovat u banky, která vám vydala platební kartu, případně u své karetní společnosti. Obrátit se můžete také na Sdružení pro bankovní karty, Vodičkova 28/699, 110 00 Praha 1, mailto:bankovnikarty@bankovnikarty.cz. Jedním z cílů Sdružení je: "...podpora rozvoje platebních karet v České republice.", měli by vám tedy pomoci.

Na základě jedné stížnosti se partně nestane zhola nic, ale pokud se takových stížností na daného obchodníka sejde více, je v zájmu banky a karetní společnosti, jejíž zákazník byl při nákupu omezen, aby obchodník o své právo přijímat platby platebními kartami přišel. Jinak by zákazníci mohli vážně začít přemýšet o tom, k čemu jim tolik opěvovaná platební karta doopravdy je.


A jak se vyvíjel případ omezení nákupu u společnosti Aral?

Neváhal jsem a obrátil se na zástupce společnosti Aral s následujícím dotazem:

Dobry den.

Vcera mi na dvou benzinovych pumpach Aral v Brně odmitli prodat 2 dalnicni znamky na platebni kartu s oduvodnenim, ze: "Z centraly maji narizeni prodavat na kartu pouze 1 dalnicni znamku". Pro informaci uvadim, ze platba byla odmitnuta pro stribrnou embossovanou kartu EC/MC, ale take pro embossovanou kartu VISA.

Rad bych vedel:

1. Zda se tato informace zaklada na pravde?
2. Zda je toto omezeni v souladu s podminkami, ktere vyplyvaji z Vasi smlouvy o prijimani plateb platebnimi kartami?


Po 13 dnech jsem se dočkal této odpovědi:

Pane Čelustka,

dálniční známky, stejně jako dalších 2 500 až 3 000 druhů zboží nabízených v prodejnách na čerpacích stanicích je zbožím partnera-nájemce. Porovnáním výše provize za prodej dálničních známek s výší poplatku, který musí nájemce zaplatit za provedení bezhotovostní platby se může bezhotovostní prodej stát pro obchodníka ztrátovým.

Výhradní prodej DZ za hotové je tedy rozhodnutím nájemce, ne centrály a centrála toto rozhodnutí respektuje. Pokynem, aby nájemci prodávali se ztrátou, bychom zcela zřejmě porušovali pravidla ochrany hospodářské soutěže.

Doposud se nesetkáváme se vstřícností ani hlavních distributorů DZ na straně jedné ani u bank na straně druhé.

Závěrem se omlouvám za zpožděnou odpověď, nebyl jsem v kanceláři přítomen delší dobu.

S pozdravem

Josef Pobežal

Pokud vám u jména pana Pobežala chybí jakákoli informace o funkci ve společnosti, nejste sami. Můžeme se jen dohadovat, zda je pan Pobežal tiskovým mluvčím společnosti Aral, marketingovým ředitelem či jen nočním hlídačem, který si dlouhé chvíle krátí odpovídáním na dotazy zákazníků. Na moji repliku:

"...
Mam tomu rozumet tak, ze placene penize putuji na ucet najemce, nikoli Vasi spolecnosti? A ze smlouvu o prijimani plateb prostrednictvim platebnich karet uzavira kazdy jeden najemce s bankou individualne? Protoze za plneni podminek vyplyvajicich z takove smlouvy je odpovedna smluvni strana - tedy najemce nebo Vase spolecnost.

Muzete mi, prosim, prozradit take Vasi funkci ve spolecnosti? Protoze na dane tema pripravuji clanek, rad bych ziskal oficialni stanovisko Aralu k dane problematice.
...."

pan Pobežal již neodpověděl. Proč asi? Má důvod mlčet ten, kdo má čisté svědomí? Obstojí argument, že takto šidí všichni? A že jsou do šizení nuceni státem, který není schopen zajistit distribuci dálničních známek za běžných obchodních podmínek?

Autor: Emil Čelustka
Datum: 6. května 2003



 Profil autora  

Emil Čelustka

Redaktor serverů e-komerce.cz a světNotes.cz.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Karel
A jak teda spravne?
06.05.2003 12:45
Emil Čelustka
RE: A jak je to teda spravne?
06.05.2003 14:15
affe
dalsi priklad
06.05.2003 15:33
Jiri Ludvik
Podvod?
14.05.2003 11:00
Emil Čelustka
RE: Podvod?
14.05.2003 12:04
Fido
Aral
21.05.2003 16:58
David Nebeský
Další blábol na e-komerce.cz
22.05.2003 07:01
Emil Čelustka
RE: Další blábol na e-komerce.cz
22.05.2003 09:19
David Nebeský
RE: Další blábol na e-komerce.cz
22.05.2003 10:40
Emil Čelustka
RE: Další blábol na e-komerce.cz
22.05.2003 11:28
David Nebeský
RE: Další blábol na e-komerce.cz
22.05.2003 14:06
Emil Čelustka
RE: Další blábol na e-komerce.cz
22.05.2003 14:42
Miloš Peč
RE: Další blábol na e-komerce.cz
22.05.2003 19:22
cc
Autor je trochu mimo
06.07.2003 00:23
Martin
Autor je trochu mimo
06.07.2003 21:33
cc
Autor je trochu mimo
07.07.2003 00:53
Martin
Autor je trochu mimo
07.07.2003 06:25
cc
Autor je trochu mimo
07.07.2003 16:37
pmt
Karty ...
08.07.2003 11:30
Pep
To snad neni pravda
18.07.2003 08:07
David Nebeský
Re: To snad není pravda
22.07.2003 23:46