Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Newsletter 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Kontextová reklama posiluje, přichází Adcontext

Mediální dům Computer Press Media spustil novou službu - systém pro kontextovou reklamu Adcontext. Po odprodeji internetových obchodů, sdružených ve společnosti Internet Shops a webhostingových a webdesignérských služeb nabízených společností CP Online tak společnost Computer Press Media přichází opět s novou službou.

Kontextová reklama je stále populárnější nejen mezi inzerenty, ale také provozovateli internetových serverů i jejich návštěvníky. Důvodů je hned několik.

Pro inzerenty je kontextová reklama zajímavá především proto, že se nezobrazuje náhodně, ale pouze tehdy, když se v textu stránky objevuje klíčové slovo, které si inzerent vybral. Kontextové reklamní systémy jsou přitom zpravidla založeny na systému "pay per click". To znamená, že inzerent neplatí za to, že se jeho reklamní sdělení zobrazí, ale za kliknutí na reklamní odkaz. To je samozřejmě mnohem výhodnější, protože při textu reklamního sdělení je možné oslovení velmi přesně zacílit a přilákat pouze ty návštěvníky, kteří inzerenta zajímají.

Kontextová reklama je však velmi zajímavá i pro provozovatele internetových serverů, a to včetně menších serverů, jako jsou odborné blogy. Ty totiž mohou na kontextové reklamě vydělávat nemalé peníze, zatímco běžná bannerová reklama je pro ně neefektivní, protože by jejich vydavatelům, jak se lidově říká, nevydělala ani chleba.


AdSense, ETARGET, Adcontext...

Průkopníkem kontextové reklamy je vyhledávač Google, který inzerentům už řadu let nabízí reklamní systém AdWords. A nejen to. Své zkušenosti dává prostřednictvím služby AdSense k dispozici také provozovatelům dalších serverů, kteří mohou na jejich stránkách zobrazovat kontextovou reklamu inzerentů a inkasovat podíl na částkách, které tito zadavatelé Googlu zaplatí.

To provozovatelům serverů samozřejmě vyhovuje. Bohužel, služba AdSense je dostupná pouze v některých jazycích a čeština mezi ně - alespoň zatím - nepatří. Existují však alternativní řešení, která jsou dostupná i na českém Internetu.

Prvním kontextovým reklamním systémem použitelným na českých serverech se tak fakticky stal ETARGET. Bohužel, přes veškerou snahu nepřitáhl tak velký zájem inzerentů, jako služba AdSense, nabízená Googlem. Důvodů je několik, ale asi nejdůležitější je relativně vysoká cena za kliknutí (minimálně ve srovnání s cenami kontextové reklamy nabízené vyhledávačem Google). Pro malé servery, jejichž návštěvnost nedosahuje požadované úrovně, je navíc nedostupný.

Rostoucí zájem o kontextovou reklamu ale nenechal chladnými ani další provozovatele reklamních sítí. Jako další začala tuto formu reklamy na českém Internetu nabízet společnost Internet Billboard pod názvem bbKontext. A jak už bylo řečeno v úvodu, v těchto dnech spustila reklamní systém Adcontext také společnost Computer Press Media.

Jaké důvody vedou provozovatele reklamních sítí k podpoře kontextové reklamy? Bezpochyby je jim dobrým příkladem sám Google, který díky kontextové reklamě vydělává stále více peněz. Na rozdíl od společnosti ETARGET přitom může Internet Billboard i Computer Press Media těžit z velkého počtu serverů, které jsou do jejich sítí zapojeny a jejichž obsah může vhodně korespondovat se zájmy inzerentů. Vhodný obsah přitom může generovat velmi zajímavé příjmy - jak pro majitele serverů tak pro reklamní sítě.

Z hlediska společnosti Computer Press Media je systém kontextové reklamy zajímavý samozřejmě také proto, že společnost sama vydává celou řadu internetových médií, na nichž může díky vlastnímu reklamnímu systému profitovat více, než když na stránky svých serverů umístí reklamy od konkurence.


Plaťte za kliknutí, plaťte za efekt

Kontextová reklama nabízená službami AdSense, ETARGET, bbKontext či Adcontext je přitom zajímavá také pro inzerenty. Ve všech těchto případech jim totiž nejsou účtovány poplatky za zobrazení reklamy, ale až za kliknutí na ni. V případě, že své sdělení dobře zpracují, tak mohou zaplatit pouze za příchod potenciálních zákazníků na svůj web. Systém pay per click je tak asi prvním způsobem placení za reklamu, která - při správném použití - umožňuje redukovat výdaje, které nepřinášejí efekt, na minimum.


Reklamní systém pro malé i velké servery

Díky systémům bbKontext a Adcontext by mohly přístup k příjmům z kontextové reklamy získat i provozovatelé malých serverů, kterým je tato možnost zatím odepřena. Na rozdíl od bannerové reklamy, kterou provozovatelé obou serverů také nabízejí, by totiž kontextová reklama mohla přinášet finanční efekt. Jestli to tak ale bude, ještě není jisté - zapojit se do některého ze jmenovaných reklamních systémů zatím není možné a konkrétní podmínky fungování tak nejsou známé.
Autor: David Kozák
Datum: 12. května 2005



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz