Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Newsletter 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Vánoční B2C nadělení 2001

Ač všichni víme, že vánoční dárky nám nosí Ježíšek, popřípadě Děd Maroz, Weinachtsman, či Santa Claus (původně reklamní maskot Coca Coly v některých zemích povýšený na symbol vánoc, pozn. úřadu pro zach. kultur. dědictví), tržby přes vánoce rostly hlavně maloobchodním prodejcům. Tradiční "kamenné" obchody nechaly svým internetovým kolegům pouze několiakprocentní kousek celkového vánočního B2C koláče, jejich podíl však rok od roku roste.

Letošní vánoční sezónu provázely velmi optimistické zprávy ohledně sezónních ekonomických výsledků internetových obchodů. Bylo příjemné sledovat zvýšený příliv dobrých zpráv z odvětví, kterému loňský rok nijak zvlášť nepřál.

Silní jsou ještě silnější

Podle Jupiter Media Metrix se jen v USA vyšplhaly tržby internetových obchodů o celých 11% oproti loňské vánoční sezóně, konkrétně na téměř 12 miliard USD (předpovědi různých agentur se liší, tato je středně optimistická). Kromě rostoucí internetové populace, většího obecného povědomí o internetu a zkvalitňující se nabídky internetových obchodů má na tato čísla vliv také značná konsolidace tohoto trhu. Řada obchodů ukončila svoji činnost, řada jiných přešla pod ochranná křídla větších firem. Výsledkem je více vytříbený trh, na kterém působí méně hráčů, zato se jedná o podniky, které jasně prokázaly svoji životaschopnost.

Méně optimistický údaj se váže k věrnosti zákazníků: Dvě třetiny těch, kdo loni návštívili internetový obchod se na něj už nevrátily. Na udržení svých zákazníků tedy musí představitelé internetových obchodů tvrdě zapracovat.

Čísla z evropského e-komerčního trhu zatím nejsou známa, ale je jasné, že tržby budou podstatně menší než v USA. To i přesto, že na konci roku 2001 měla tzv. Západní Evropa stejný počet uživatelů internetu, jako Severní Amerika. V roce 2002 by měla Evropa Spojené státy co do počtu uživatelů internetu přečíslit.


Česká B2C o vánocích

Stav České B2C e-komerce není lehké číselně definovat. Různí se názory na to, co do oblasti B2C zahrnout a podle toho se také liší výpočty a předpovědi. Společnost IDC ohodnotila celkový obrat české B2C e-komerce za rok 2000 na 8 milionů USD, Incoma na 15.5 milionů USD. Předpovědi na rok 2001 uvádějí od 1.5 do 2.5 miliardy Kč.

Co uvést můžeme, jsou konkrétní zkušenosti konkrétních obchodů. Průzkum ve skupině subjektivně vybraných významných internetových obchodech prokázal razantní zvýšení tržeb během vánoční sezóny. Ve srovnání se zbytkem roku (prvních 9 měsíců 2001) se tržby zvýšili od 40% (MusicaBona) do téměř 400% (Patro.cz). Průměr se pohybuje kolem 150%. Poslední měsíc v roce se u některých obchodů tento nárůst ještě dokázal významně zvednout. Celkově jsou tato čísla srovnatelná se zámořskými. Z největšího růstu se těšili obchody, které dokázaly podpořit nákupní vášeň internetové populace prostřednictvím sezónních marketingových prostředků.

Těch byla použita poměrně široká škála. Od zvýšení objemu reklamy na internetu a v jiných médiích (nejčastěji tištěných, začíná se využívat ve větší míře i rozhlas), různých slev, zvýhodněných dodacích podmínek, až po speciální akce jako je balení zboží do dárkového papíru (mj. dokazuje důvěru zákazníků, že obchod dodá skutečně to, co si objednali), autogramiády (Kosmas.cz) apod.

Navýšení tržeb během vánoční sezóny oproti zbytku roku 2001

Obchod/SpolečnostNavýšeníMeziroční navýšení
Internet Shops (Vltava.cz, Vypalcd.cz, Kancelar.cz, Musickatalog.cz, Orchidea.cz, Zverinec.cz)77%87%
Multimarket.cz"desítky procent"-
K.D. Marketing (Obchodní-dům.cz)200 - 300%110%
Kosmas.cz92%78%
Musicabona.cz40%90%
NWT Computer (Patro.cz,Knihy.cz)400%80% (pouze pro Patro.cz)

Nutno podotknout, že na tato čísla nemá vliv pouze vánoční nákupní horečka. Český B2C trh sám o sobě roste v řádech desítek procent ročně.

Celkově hodnotí vánoční sezónu 2001 představitelé internetových obchodů bez výjimky na očekávání dobře. Jak jinak, internet je vysoce konkurenční prostředí, neúspěšná sezóna by byla pravděpodobně poslední. Pro ilustraci uvádím vyjádření Romana Novotného z Obchodni-dum.cz: "Svým průběhem byla letošní sezóna podobná, celkový obrat byl však podstatně vyšší. Jen pro zajímavost - v měsíci listopadu 2001 byly naše tržby přibližně stejné jako za celý rok 1999." a Leony Sedlákové zastupující Internet Shops: "Konec roku 2001 hodnotím jako velmi úspěšný. Počet objednávek za poslední dva měsíce roku překročil 20.000, tržby v listopadu dosáhly téměř 15 mil. Kč.".
Autor: Pavel Hrůza
Datum: 9. ledna 2002



 Profil autora  

Pavel Hrůza

Partner společnosti 24Snails.com Media Production.
Konzultant v oblasti webových služeb a marketingu.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz